Jak mądrze latem korzystać ze słońca? Garść praktycznych porad, które pomogą naszej skórze zdrowo przejść przez lato

Nie bez powodu mówi się o tym, że ze słońca trzeba korzystać odpowiedzialnie. Promienie słoneczne potrafią dla organizmu zdziałać wiele dobrego, ale mogą również siać spustoszenie. Dlaczego? Wyjaśnia dermatolog, dr hab. n. med. Irena Walecka konsultant Kliniki La Perla.

Słońce ma dobroczynny wpływ na człowieka. Nie tylko poprawia samopoczucie i zwiększa radość życia, ale przynosi również wiele korzyści zdrowotnych. Sprawia, że organizm produkuje niezbędną do życia witaminę D3, która u dzieci zapobiega krzywicy, a u dorosłych osteoporozie. Pomaga również w walce z chorobami skóry (m.in. z łuszczycą i atopowym zapaleniem skóry), ale trzeba pamiętać, że może także powodować wiele zagrożeń takich jak rak skóry (w tym najgroźniejszy nowotwór jakim jest czerniak), fotostarzenie i różne fotodermatozy.

Sezon na odsłanianie ciała

Wiosną i latem chętnie sięgamy po koszulki na ramiączkach i zwiewne krótkie sukienki. Nie można zapomnieć również o bikini, które jest obowiązkową pozycją w spakowanej na letni urlop walizce. To wszystko oznacza tylko jedno – latem o wiele chętniej odsłaniamy ciało. I nic w tym dziwnego, w końcu temperatury znacznie przekraczają przyjemne 20 stopni Celsjusza. I to właśnie latem powinnyśmy zwrócić szczególną uwagę na znajdujące się na skórze znamiona. – Powinno się je kontrolować przez cały rok. W szczególności musimy zwrócić uwagę czy się nie powiększają oraz czy nie wyglądają podejrzanie. Jeżeli cokolwiek wzbudzi nasz niepokój – najlepiej od razu udać się do specjalisty. Nie ma na co czekać, bo wczesne wykrycie czerniaka znacznie zwiększa szanse na całkowite wyleczenie – tłumaczy dr hab. n. med. Irena Walecka.

Co powinno wzbudzić naszą czujność? Przede wszystkim znamiona, które się zmieniają – powiększają, zmieniają kolor, mają nieregularne brzegi, swędzą. Specjalista powinien skontrolować u pacjenta wszystkie znamiona.

Przed urlopem skontroluj znamiona

Każdy najlepiej zna swoje ciało, dlatego istnieje bardzo duża szansa, że samodzielnie wychwycimy nowe pieprzyki czy przebarwienia na skórze. Warto  skorzystać z pomocy specjalistów i przebadać znamiona dermatoskopem, a w przypadku zmian podejrzanych wykonać dodatkowo badanie wideodermatoskopowe.

– Dermatoskop to swego rodzaju mikroskop do skóry, który pozwoli przyjrzeć się jej w dziesięciokrotnym powiększeniu. Badanie jest całkowicie bezbolesne, nieinwazyjne, bezpieczne i trwa zaledwie kilka minut. Dzięki dermatoskopii lekarze mogą wychwycić zmiany nowotworowe nawet w tych zmianach, które na pierwszy rzut oka nie wyglądają na podejrzane – dodaje dermatolog. Niestety wiele osób ignoruje zmiany pojawiające się na skórze. Dlatego do znudzenia trzeba powtarzać: im wcześniejsze wykrycie czerniaka, tym większe szanse na całkowite wyleczenie.

Jak zabezpieczać skórę przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym?

Przede wszystkim unikajmy wielogodzinnego przebywania na słońcu – jest to nie tylko niezdrowe, ale również niemodne. Strońmy od słońca między godziną 11 a 14, wtedy promieniowanie jest najsilniejsze. Jeżeli zamierzamy plażować – weźmy ze sobą parasol lub plażowy namiot. Kremy z wysokim filtrem SPF (30-50) to absolutna podstawa. Dla dzieci i dla osób czynnie uprawiających sporty wodne (żeglarstwo, windsurfing, kite, wake) dodatkowo rekomendowane są specjalne ubrania UV-protection. Unikajmy solarium – piękną opaleniznę można uzyskać przy pomocy samoopalacza. I jeszcze raz – pamiętajmy o rozsądnym korzystaniu ze słońca.

 

ZobaczSchowaj komentarze

8 aktywności fizycznych podczas uprawiania, których spalicie najwięcej kalorii

Do wakacji zostało niewiele ponad 2 miesiące, więc czasu na wymodelowanie sylwetki i zgubienie zbędnych kilogramów coraz mnie. Zapewne przez całą zimę obiecywałyście sobie, że lada moment weźmiecie się za siebie, a czas mijał. Właśnie zadzwonił ostatni dzwonek, żeby wyrobić idealną i jędrną figurę, która pięknie będzie prezentowała się w bikini. Przedstawiamy wam kilka sportów, dzięki którym w stosunkowo krótszym czasie zrzucicie zbędne kilogramy i spalicie sporo kalorii.

Skoki na skakance
Skoki na skakance gwarantują szybkie efekty – możesz je zauważyć już po 2 tygodniach regularnych ćwiczeń. Wiemy, że skakanie non-stop przez godzinę może być trudne, ale jest bez wątpienia tego warte – gwarantuje nam stratę około 670 kalorii (zależy to oczywiście od masy naszego ciała) oraz pięknie rzeźbi łydki, gubi zbędne centymetry z ud oraz wzmacnia ręce.
Gra w tenisa
Ten sport z kilkusetletnią tradycją pomoże Wam wzmocnić zarówno górne jak i dolne parte ciała. Będziecie mieć silne ramiona, poprawicie swoją skoczność, wysmuklicie nogi i oczywiście wyrzeźbicie łydki. To wszystko przy stracie 432 kalorii w ciągu godziny.
Squash
Ten sport, w który bardzo często grają bohaterowie hollywoodzkich filmów wydaje się bardzo prosty, choć w rzeczywistości taki nie jest. Wymaga dużego refleksu, niebywałej kondycji, a przy okazji zwinności i celności. Mimo to przez lekarzy uważany jest za jeden z najzdrowszych sportów na świecie! Rzeźbiąc ramiona i brzuch przez godzinę stracimy około 426 kalorii!
Tabata
Tabata to interwałowy trening metaboliczny, który ostatnio pokochały kobiety na całym świecie. Te ćwiczenia wykonywane 2-3 razy w tygodniu pozwalają zgubić bardzo szybko zbędne kilogramy. Dodatkowo silnie wzmacnia odporność. Czas na najlepsze – pojedynczy trening trwa 4,5 minuty, w trakcie którego stracisz około … 200 kalorii! Każde 30 sekund składa się z 20 sekund powtarzania danego ćwiczenia i 10 odpoczynku. Z prostych wyliczeń wynika, że godzina treningu to około 1800 kalorii!!!
Pływanie
Każdy z nas był kiedyś na pływalni. Mamy wiele wymówek, żeby nie pojawiać się tak często – zazwyczaj daleko, chlor szczypie w oczy, a długie włosy trzeba potem suszyć. Ale czy nie zachęca Was poprawa krążenia w całym ciele czy lecznicze działanie na kręgosłup? Dodatkowo w godzinę stracisz około 500 kalorii. Idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie lubią czuć spływającego po nich potu!
Biegi po schodach
Pokonanie dwóch pięter sprawia Wam problem? Nie zostaje Wam nic innego jak wziąć się za siebie i polepszyć swoją kondycję. Wroga najlepiej pokonać jego własną bronią, dlatego pokonajcie schody … ćwicząc na nich! Najlepiej biegać pod górę, gdyż wtedy mniej obciążamy kolana i tracimy więcej kalorii – w ciągu godziny może być ich nawet prawie 700! Dodatkowo ten trening nie wymaga niczego innego niż wygodnych butów i pobliskiej klatki schodowej. 
Taniec
Podczas tańca możemy stracić tyle kalorii ile chociażby podczas szybkiego chodu, czy nawet pobytu na siłowni. Godzina klasycznego tańca towarzyskiego to zaledwie 180 kcl, ale salsa to około 450 kalorii. Do tego nie zapominajmy o innych pozytywnych skutkach tego sportu – wzrost świadomości własnego ciała, jego ruchów, czy większa pewność siebie!
Boks
Boks łączy w sobie elementy areobowe, wysiłek siłowy i interwały. Nie zapominajmy, że przez cały czas delikatnie podskakujemy, co gubi kolejne kalorie. W ciągu godziny możemy stracić nawet 700 kalorii! Ta magiczna mieszanka to idealny przepis na odchudzanie!
ZobaczSchowaj komentarze

Najmodniejszy owoc sezonu? Wiśnia! Upewnij się, że nie zabraknie jej w Twojej szafie

Anya Hindmarch

Breloczek
ok. 600 zł

Aquazzura

Sandałki
ok. 800 zł

Essentiel Antwerp

Bluzka
567 zł

Essentiel Antwerp

Spodnie
724 zł

Furla

Torebka
1442 zł

Gucci

Buty
3800 zł
.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności