MODA

Reanimacja milionów ton ubrań w Kielcach

29.10.2015Redakcja

Jaki jest zakres działalności VIVE Textile Recycling? VIVE Textile Recycling to główna spółka wchodząca w skład VIVE Group, lider w dziedzinie recyklingu tekstyliów w Polsce i Europie. Firma posiada najnowocześniejsze w Polsce, w pełni skomputeryzowane linie do sortowania odzieży, które umożliwiają przerób ponad 300 ton surowca na dobę, z zachowaniem najwyższych standardów jakościowych ISO 9001 i 14001. Każdego dnia ponad 700-osobowa załoga w systemie 3 zmianowym sortuje i pakuje gotowe produkty z 700 różnych grup asortymentowych, takich jak: odzież, obuwie, czyściwo, akcesoria, mix domowy i materiały recyclingowe. Tak przygotowane produkty trafiają do ponad 60 krajów na świecie oraz do sieci sklepów detalicznych VIVE Profit na terenie kraju. Firma produkuje również czyściwo przemysłowe wykorzystywane przez przedsiębiorstwa z wielu branż.

Praca Działu II Sortowania

Skąd pozyskujecie państwo surowiec? Tekstylia pozyskujemy przede wszystkim z zamożnych regionów Europy zachodniej. W Grupie VIVE funkcjonują dwie firmy wyspecjalizowane w pozyskiwaniu odzieży używanej. Jedna z nich to Dimatex – operująca na terenie Czech. Spółka posiada 1200 specjalistycznych kontenerów przystosowanych do zbiórki tekstyliów. Druga to Eko-Collections GmbH – firma działająca na terenie Niemiec i dysponująca ponad 650. specjalistycznymi kontenerami, rozlokowanych na terenie całego kraju. Kontenery z obu spółek są opróżniane, a zbierana z nich odzież trafia do zakładu w Polsce, gdzie poddawana jest procesowi segregacji lub przetworzenia. Firma stale rozbudowuje liczbę posiadanych kontenerów zbiorczych. Co pozyskujecie państwo ze starej odzieży? Podczas wieloetapowego procesu produkcyjnego surowiec, który nie odpowiada wymaganiom klientów, zostaje przerobiony na odpad i czyściwo przemysłowe, które jest ponownie wykorzystywane w budownictwie czy motoryzacji. Zniszczone swetry moherowe są wykorzystywane do produkcji dywanów w Indiach, a ścinki dżinsowe przerabiane są na okładki na książki. Z kolei rozwłóknione tekstylia służą produkcji kompozytu. Kompozyt, dziś bardzo popularny w Holandii, łączy w sobie najlepsze właściwości tworzyw sztucznych z najlepszymi właściwości drewna. Ma przy tym w stosunku do innych tworzyw sztucznych wiele zalet. Jest 40% mocniejszy niż porównywalne tworzywa sztuczne, jest odporny na uderzenia, odporny na niskie temperatury, nie wchłania wilgoci, w pełni nadaje się do recyklingu, jest bardzo łatwy w obróbce i ma wiele zastosowań. To zupełnie nowy materiał. Jego właściwości są obecnie testowane przez renomowane instytuty badawcze w Holandii i Polsce. Pracujemy nie tylko nad samym kompozytem, ale również sposobami jego zastosowania np. w budownictwie, architekturze, infrastrukturze.

Etap 6 obróbki materiału 

Jak wygląda proces obróbki materiału, od momentu dostarczenia odzieży do państwa?Cały proces składa się z kilku etapów, na których przepływ surowca jest nadzorowany przez system wizualizacji procesów, wspomagających ich zarządzanie. Etap 1 to nasza praca, która rozpoczyna się od rozładunku dostarczanego do zakładu surowca. Pracownicy Rozładunku dokonują wstępnej segregacji oddzielając worki z przeważającą zawartością odzieży od innych surowców z dostawy. Etap 2 następuje, gdy surowiec poddawany jest wstępnej segregacji i trafia na taśmociągi, które przewożą go do Działu I Sortowania. Wstępnie wysortowane worki z odzieżą są podawane na stanowisko I Sortu. Pierwsze sortowanie polega na otwarciu worków i odseparowaniu odzieży od pozostałych typów towarów znajdujących się w workach (dodatki – apaszki, paski, torebki, bielizna, czapki, krawaty, AGD oraz buty). Etap 3 następuje, gdy surowiec zostaje przekazany do Działu II Sortowania, do którego dostarczana jest tylko odzież. Na tak zwany II Sort dociera wyłącznie odzież i pracownicy sortują ją pod względem typu np. spodnie, bluzki, kurtki. Ten etap produkcji jest w pełni zautomatyzowany i sterowany komputerowo. Przepływ towaru na każdym stanowisku pracy nadzorowany jest przez dyspozytora, który odpowiednimi taśmociągami, przesyła odzież na dalszy etap produkcji. Podczas Etapu 4, pracownicy Działu II Sortowania grupują odzież na różne typy konfekcji, rozdzielając je do osobnych komór zsypowych. Etap 5 polega na tym, że pogrupowane ubrania przechodzą do Działu III Sortowania, gdzie konkretne grupy tekstyliów dzielone są na gatunki, dostosowane do wymagań jakościowych odbiorców (jeans oddzielany od sztruksu czy bawełny, a koszule z długim rękawem od tych z krótkim). Odzież jest klasyfikowana indywidualnie i jeśli nie spełnia wyznaczonych wymogów, zostaje skierowana do działu przerobu na czyściwo przemysłowe. Etap 6 to zakończenie trzeciego sortowania, gdy produkty trafiają do działu pakowania. Następnie ma miejsce Etap 7 – towar zostaje zapakowany w worki bądź sprasowany w bele. Spakowane tekstylia są dokładnie ważone i znakowane kodem kreskowym. Etap 8 to moment, gdy gotowy produkt w specjalnych koszach zostaje przewieziony do hal magazynowych lub od razu trafia na załadunek. Magazyny przyjmują tygodniowo 1500 ton wyrobu gotowego z produkcji. W Etapie 9 tekstylia przeznaczone na czyściwo trafiają do Działu Krajalni, gdzie odrzucona odzież jest cięta na czyściwo przemysłowe. Aby spełnić wymagania naszych klientów i uzyskać najwyższą jakość produkcji, dział kontroli jakości przez całą dobę nadzoruje cały proces, zapewniając wysoki poziom jakości naszych produktów. Jest tu sporo pracy ręcznej. Jak szkolicie pracowników i ile trwa takie szkolenie z zakresu znajomości tekstyliów? Na każdym poziomie zwraca się uwagę na inne elementy i aspekty. Pracownicy przygotowywani są w różny sposób. Poziom sortowania warunkuje wiedzę pracowników o tkaninie. Dzięki szkoleniom, pracownicy wiedzą, w jaki sposób odróżniać od siebie tekstylia. Proszę mi wierzyć, że czasami to jest niesamowite, w jaki sposób Panie, które tutaj pracują rozdzielają te tekstylia, momentalnie wyłapując różnicę pomiędzy tkaninami; cieńszą, grubszą, rodzajem, oceną ich przydatności, szybko weryfikują w jakim stanie jest dane ubranie. To naprawdę robi duże wrażenie. Najtrudniej jest pracować już na ostatnim sortowaniu, ponieważ wymaga to bardzo szczegółowej wiedzy o materiałach.

Praca ręczna podczas Etapu 3 

Gdzie trafia odzież, która nadaje się do noszenia? Jednym z najważniejszych aspektów sortowania, definiującym kierunki transportu i sposób wykorzystania tekstyliów jest jego jakość. To ona definiuje odbiorcę surowca. W dużym uproszczeniu wygląda to tak, że tekstylia najwyższej jakości trafiają do sprzedaży detalicznej w sklepach VIVE Profit, natomiast tekstylia niskiej jakości są cięte na czyściwo. W samych Kielcach mamy cztery sklepy, w których można kupić używane ubrania wysokiej jakości i dać im drugie życie. Cała sieć wielkopowierzchniowych sklepów VIVE Profit liczy już 21 punktów w całej Polsce. Ponadto współpracujemy z odbiorcami z 60 krajów na całym świecie, w tym również z krajami w Afryce czy Ameryce Południowej. Spółka VIVE Transport, przewozi nasze tekstylia na terytorium Europy. Na trasach zaoceanicznych posiłkujemy się innymi przewoźnikami wyspecjalizowanymi, którzy pomagają przetransportować odzież przez morza i oceany. Co zrobiliście innowacyjnego, aby stać się liderem na rynku? Pozycja lidera w swojej branży wymaga od nas stałego inwestowania w nowoczesne technologie oraz doskonalenia procesu produkcji, a niewątpliwym sukcesem jest zbudowanie najnowocześniejszej w Polsce, w pełni zautomatyzowanej linii do sortowania odzieży używanej. Na rynku wyróżnia nas skala sortowni zlokalizowanej w Kielcach, unikalny sposób sortowania, eksport do 60 krajów na całym świecie, a nade wszystko innowacyjne podejście VIVE Textile Recycling do recyclingu odzieży. Wciąż poszukujemy innowacyjnych sposobów na recycling tekstyliów, nowych pod względem technologicznym materiałów, które można wytworzyć z tekstyliów (jak kompozyt), a także nowych zastosowań tych materiałów. Spółki Grupy VIVE stale zajmują się poszukiwaniem innowacyjnych technologii i rozwiązań umożliwiających 100% recykling tekstyliów. W ramach swojej działalności prowadzimy badania mające na celu wytwarzanie nowych produktów z przetworzonych w różnorodnych procesach włókien tekstylnych. Aktualnie firma pracuje nad technologiami wytwarzania materiałów i kompozytów, które mogą znaleźć zastosowanie w wielu dziedzinach przemysłu. O nowych odsłonach naszych innowacyjnych rozwiązań w tym zastosowaniu kompozytu w architekturze i planowaniu przestrzennym, nowych rozwiązaniach w technologii procesu sortowania, przetwarzania tekstyliów na paliwa alternatywne chętnie powiemy na łamach Fashion Post w przyszłym roku. Jak wygląda rynek recyclingu odzieży na świecie? Ile ton odpadów produkuje się na świecie, a ile jest odzyskiwanych? Odpady tekstylne stanowią coraz większy problem na składowiskach, ponieważ syntetyczne włókna wytwarzane przez człowieka nie ulegają rozkładowi. Szacuje się, że w Polsce wytwarza się ok 2,5 mln ton odpadów tekstylnych rocznie, z czego połowa nadaje się do odzysku. Według danych GUS już niemal 1/3, czyli ponad 10 milionów dorosłych Polaków ubiera się w sklepach z odzieżą używaną. W Niemczech fakt kupowania używanych tekstyliów deklaruje około 86% społeczeństwa – są to dane Federalnego Związku Surowców Wtórnych, podane podczas Międzynarodowego Dnia Tekstyliów w Bremen w maju br. Z czego wynika różnica między tymi krajami? Przede wszystkim różna jest świadomość konsumentów w Niemczech i w Polsce. W Europie Zachodniej coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z potrzeby wpisania w swoje działania ochrony środowiska. Wymagają tego konsumenci. Może to być ulepszony proces produkcji, niższa toksyczność opakowania, zminimalizowanie zużycia wody, emisji CO2, itp. Produkcja używanej odzieży jest specyficznym procesem, który w szczególny sposób wpisuje się w trend ekologiczny. W tym przypadku przetwarzamy surowiec, który już raz został wyprodukowany. Można więc powiedzieć, że nadajemy mu drugie życie. W Polsce wciąż za mało informujemy konsumentów o konieczności wpisania recyclingu w nasze codzienne życie. Szeroka informacja i edukacja społeczeństwa to jedno z dużych wyzwań, przed którymi stoi polska branża recyclingowa. Czy Polacy są świadomi tego, co dzieje się z ich ubraniami po wyrzuceniu? Obecne uregulowania prawne i ekonomiczne w Polsce nie sprzyjają rozwojowi branży recyclingowej. Odpady tekstylne uważane są za materiały stanowiące niskie zagrożenie dla środowiska, dlatego nie ma odpowiednich przepisów motywujących do odzysku tekstyliów zamiast gromadzenia ich na wysypiskach. Rzeczywistość jest taka, że materiały syntetyczne nie ulegają biodegradacji i zanieczyszczają Ziemię. Niemcy są pierwszym krajem w Europie, w którym pojawiła się idea wprowadzenia na rynek używanej odzieży. W drugiej połowie XIX wieku, w czasach Konrada Adenauera, kiedy społeczeństwo było bardzo ubogie, organizowano zbiórki ubrań, aktywnie działała pomoc społeczna. Używana odzież służyła najuboższym warstwom społeczeństwa, głównie z powodów ekonomicznych. Obecnie sytuacja wygląda inaczej. Jesteśmy na drodze do powszechnego stosowania odzieży używanej ze względów ekologicznych. Nasz tryb życia powoduje, że otaczamy się rzeczami jednorazowymi. Coraz częściej zmieniamy pracę, a co za tym idzie, mieszkania. Wolimy więc kupować proste i lekkie meble, które można łatwo przewieźć, a potem bez żalu wyrzucić. Podobnie jest z ubraniami. Rozrastający się konsumpcjonizm potęguje eksport odzieży z Chin. Chińskie tekstylia po kilku lub kilkunastu praniach nie nadają się do noszenia i zazwyczaj je wyrzucamy. Wszystko zmierza do tego, że w użyciu będzie przede wszystkim odzież jednorazowa. Pozostaje jednak problem ekologiczny. Odpady tekstylne stanowią coraz większy problem na składowiskach, ponieważ syntetyczne włókna wytwarzane przez człowieka nie ulegają rozkładowi. Świadomość ekologiczna Polaków jest z roku na rok coraz większa, ale wciąż niewystarczająca. Dlatego, jako przedsiębiorca odpowiedzialny społecznie, edukujemy rynek na wiele sposobów. W jaki sposób edukujecie rynek, szczególnie lokalny, z zakresu ekologii? Cała nasza działalność ma charakter eko. Za główne cele w ramach strategii organizacja stawia recycling, w tym innowacyjne programy badawczo-rozwojowe, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, odpowiednią gospodarkę odpadami, ograniczenie zużycia papieru i prądu, oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy. Mocno stawiamy na eko edukację. Wewnątrz organizacji publikujemy na przykład „Zielony News” – elektroniczny newsletter poruszający problemy zanieczyszczenia środowiska, informujący o sposobach, w jaki firma dba o Planetę i w jaki każdy z pracowników może przyczynić się do polepszenia losu Ziemi. Sukcesywnie propagujemy segregowanie odpadów we wszystkich spółkach grupy. W spółce VIVE Transport wśród pracowników cyklicznie prowadzimy konkurs oszczędnej i ekologicznej jazdy. Eko Driving Academy, która funkcjonuje przy spółce VIVE Transport, uczy jak jeździć ekonomicznie i ekologicznie. Co więcej, organizujemy Piknik Logistyki w tym roku promujący np. bezpieczeństwo na drodze, podczas którego pracownicy i ich rodziny mogli skorzystać z symulatora dachowania oraz jazdy pod wpływem alkoholu, co pozwala uświadomić sobie niebezpieczeństwa i własne reakcje podczas niebezpiecznych sytuacji na drodze. Firmowe gadżety wyprodukowane są z biodegradowalnych materiałów, w myśl programu „Przyjaźni naturze!”. Jesteśmy sponsorem I Kongresu CSR w Warszawie. Wspieramy inicjatywy i społeczności lokalne, a w naszych kanałach social media podkreślamy wagę ekologicznych rozwiązań i naszego wpływu na stan Planety. Podejmujemy również inne działania skupione wokół idei recyclingu tekstyliów, które cieszą się dużą popularnością, jak np. kampania wizerunkowa VIVE Profit Center, pod hasłem „Każde ubranie ma swoją historię. Dopisz jej ciąg dalszy.”, a także kolekcja TRANSPLANTACJA, przygotowana we współpracy z Mariuszem Przybylskim. [video width="1280" height="720" mp4="https://fashionpost.pl/wp-content/uploads/2015/10/TRANSPLANTACJA.mp4"][/video]

Zapowiedź kolekcji TRANSPLANTACJA Mariusza Przybylskiego

Jakie nowatorskie współprace z markami lub projektantami planujecie w przyszłości? W tej chwili projekt TRANSPLANTACJA, realizowany we współpracy z Mariuszem Przybylskim, nabiera rozpędu i zachwyci jego odbiorców w kilku odsłonach. Rozważamy pozostanie w świecie mody na dłużej, ale jest za wcześnie aby mówić o tym już dziś. Wkrótce pochwalimy się czytelnikom Fashion Post swoimi nowymi pomysłami. Więcej o VIVE Group możecie poczytać na ich stronie.
Czytaj dalej