KULTURA
25. Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie
13.11.2025 FASHIONPOST
WATCH DOCS to festiwal, który łączy świat odważnego, artystycznego kina dokumentalnego i aktywizmu związanego z prawami człowieka i kwestiami społecznymi. W tym roku festiwalowe filmy będziemy oglądać w trzech kinach: Kinotece, Kinie Muranów oraz KINOMUZEUM w Muzeum Sztuki Nowoczesnej.
W programie tegorocznej, jubileuszowej edycji, zobaczymy filmy prosto z najważniejszych światowych festiwali: Cannes, Wenecji, Berlina i Sheffield. Wśród nich m.in. „Cover Up” – najnowszy obraz ikony amerykańskiego zaangażowanego dokumentu Laury Poitras przybliżający postać dziennikarza śledczego, który poświęcił karierę ujawnianiu najmocniej strzeżonych tajemnic kolejnych rządów USA – od Wietnamu po Strefę Gazy.
W konkursie głównym zobaczymy również m.in. „Imago” – czyli dokumentalnego zwycięzcę tegorocznego festiwalu w Cannes oraz jedyny film dokumentalny w Konkursie międzynarodowym Festiwalu w Locarno – „Gaza. List z przeszłości” („With Hasan in Gaza”). Ten ostatni to również jeden z kluczowych tytułów sekcji „Niebo nad Palestyną”, w której zobaczymy m.in. „Bitwę o kampus” („The Encampments”) – porywający obraz brutalnie tłumionych propalestyńskich protestów studenckich, które w 2024 roku przetoczyły się przez amerykańskie uczelnie, obnażający uwikłanie USA w ludobójstwo w Gazie.
W Konkursie Nowe Filmy Polskie znalazł się m.in. obsypany nagrodami w Krakowie i Jihlavie „Silver” Natalii Koniarz, spektakularny wizualnie dokumentalny dramat poświęcony mrocznej tajemnicy kopalni srebra w Boliwii. Z kolei w Zielonym Konkursie zobaczymy m.in. mroczną wizję przyszłości Europy, czyli film „Czarna woda” („Black Water”). Jego bohaterka, zmuszona przez podnoszący się poziom morza, dołącza do rzeszy klimatycznych uchodźców i przeprowadza się do Dhaki, stolicy Bangladeszu i najszybciej rozwijającego się miasta świata.
Dla miłośników kina skandynawskiego przygotowaliśmy w tym roku sekcję „Światła Północy. Dokument wielkiego formatu”. Znalazły się w niej dokumenty z krajów nordyckich, w tym „Do diabła! Obrazki z Finlandii” („Fuck Off! – Images from Finland”) Jörna Donnera – jeden z najodważniejszych dokumentów w historii fińskiego kina, ukazujący Finlandię jako kraj pełen frustracji, rozczarowania i społecznych napięć. Nie zabrakło także zrealizowanej zgodnie z założeniami Dogmy „Surowej młodości” („Raw Youth”) Margreth Olin, w której reżyserka podąża z kamerą za grupą uczennic i uczniów szkoły średniej w Oslo.