Kampania Miu Miu wiosna-lato 2015 składa się z enigmatycznej sesji zdjęciowej z udziałem aktorek Imogen Poots, Marine Vacth oraz Mii Goth. Ta ostatnia ma 22 lata i zagrała w „Nimfomance” Larsa von Triera. Trudno więc posądzać ją o bycie nieletnią czy niedojrzałą. A jednak – brytyjska ASA (Advertising Standards Agency) uznała, że sesja zdjęciowa ma podteksty, które mogą być szkodliwe dla społeczeństwa. Główne oskarżenie brzmiało: „nieodpowiedzialna” i „przedstawiająca modelki w seksualny sposób”.
Imogen Poots, Miu Miu, wiosna-lato 2015, fot. Steven Meisel
Patrząc na dwa powyższe zdjęcia trudno w pierwszej chwili odgadnąć, co jest tak bardzo nie tak. Argumenty ASA są jednak jasne – chodzi o zaniżanie wieku Goth za sprawą infantylnych ubrań. Aktorka ma według organizacji wyglądać na nieletnią leżącą na łóżku w prowokującej pozie. Kontrowersje wzbudza również fakt, że dziewczyna jest fotografowana jakby z ukrycia przez kogoś, kto ją po cichu obserwuje. Na filmie wydaje się natomiast smutna i uwięziona, co tym bardziej budzi skojarzenia z ofiarą przemocy seksualnej. Opinie o sesji Meisela są podzielone. Internauci prześcigają się w komentarzach krytykujących i broniących fotografa (argumenty: Goth jest dorosła, co widać i grała w filmie erotycznym, więc w żadnym razie nie można jej utożsamiać z dzieckiem). Awantura przypomina trochę skandal wywołany teledyskiem Sii pt. „Elastic Heart”, w którym Shia LaBeouf tańczy z nastoletnią dziewczynką. ASA pozostała nieugięta i zakazała kampanii Meisela w Wielkiej Brytani.
Calvin Klein, jesień-zima 1995
Co ciekawe, podobny skandal wybuchł z powodu wyjątkowo dziwacznej sesji Meisela w 1995 roku. Zdjęcia promujące dżinsy Calvina Kleina przedstawiały młodych, dwudziestoletnich i nastoletnich ludzi (w tym Kate Moss) w piwnicy. Fotografie nie budziłyby takiego oburzenia, gdyby nie film reklamowy, w którym modele i modelki są przepytywani przez głos z offu.
Odpowiadają na lubieżnie brzmiące pytania kogoś, kto mógłby być stręczycielem lub klientem. Nawet kampanie z nagimi zdjęciami nieletnich Kate Moss czy Brooke Shields nie wywołały takiego niesmaku, chociaż wszyscy uczestnicy sesji Meisela byli pełnoletni!
Calvin Klein Jeans 2009, fot. Steven Meisel
Reklamy dżinsów Calvina Kleina słyną z seksualnych podtekstów i skandali. Sesja Meisela z 2009 roku przedstawia modeli i modelki w pozach budzących skojarzenia z seksem grupowym. Film jest jeszcze bardziej „dosłowny”. Nie wszystkim się taki pomysł spodobał, więc kampania została zakazana.
Calvin Klein underwear 2011
Trochę hałasu wywołało też powyższe zdjęcie z kampanii bielizny CK z 2011 roku. Meisel postanowił nieco zażartować z odbiorców. Litery CK składają się razem ze zdjęciem z kompozycję, która przypomina słowo „F….ck” (stół jako „f”, biustonosz jako „u”).
Steven Meisel niewątpliwie należy do najlepszych fotografów modowych. Niektóre jego kampanie wzbudziły powszechne oburzenie, ale dzięki temu zapisały się w historii i zdobyły światowy rozgłos, a w reklamie głównie o to chodzi. Czy zasłużyły na tak wielkie kontrowersje? Rozstrzygnijcie sami.
Więcej o fotografie przeczytacie w naszym dziale „Kto jest kim”.