MODA

Local Heroes x Zachęta: nowa kolekcja polskiej marki na wystawie w Zachęcie

09.04.2019Wojciech Szczot

Local Heroes x Zachęta: nowa kolekcja polskiej marki na wystawie w Zachęcie
Fot. Arkadiusz Budkiewicz

Local Heroes - marka zarządzana przez Karolinę Słotę doczekała się pierwszego w swojej karierze pokazu mody. Ale nie takiego zwyczajnego, bo zamiast wybiegu dostaliśmy instalacje, a zamiast hali wystawowej - warszawską Galerię Zachęta. 

Premiera nowej kolekcji Local Heroes to nie tyle zwykła prezentacja, co manifest i projekt na granicy mody, sztuki i akcji społecznej. Streetwearowa marka nawiązała współpracę z Zachętą — Narodową Galerią Sztuki. To więcej niż linia ubrań stworzonych  w kooperacji z  galerią sztuki —  to lansowanie mody na sztukę. Inauguracja tego wydarzenia odbyła się oczywiście w... galerii.

“Chcieliśmy stworzyć coś unikatowego. Local Heroes x Zachęta to bardziej projekt edukacyjny, niż artystyczny. Chcemy nim zainspirować naszą społeczność do zmiany zachowań, żeby otworzyli się na realną, namacalną sztukę i chociaż na chwilę wyszli poza ekrany swoich smartfonów.”  powiedziała Karolina Słota, Założycielka i Dyrektor Kreatywna Local Heroes.

 Arkadiusz Budkiewicz
Fot. Arkadiusz Budkiewicz

Główne hasło, które promuje kolekcja to FOMA - fear of missing Art. To autorska, pozytywna alternatywa, dla dobrze znanego FOMO (fear of missing out). Strach przed tym co omija nas w social mediach, ma zastąpić obawa przed tym, że ominie nas fajna wystawa. Skoro w czasach Instagrama, codziennie tak chętnie przewijamy setki obrazków, to czemu nie wejść z obrazem w bliższą relację i doświadczyć go w przestrzeni galerii sztuki. Galerii, takiej jak Zachęta, która od lat udowadnia, że twórczość artystów współczesnych może być dla młodych odbiorców interesująca, aktualna, zrozumiała i atrakcyjna wizualnie. Mit dystansu jaki dzieli młodego widza i sztukę obala dzisiaj Local Heroes. 

"Drugie hasło, które znalazło się w kolekcji to Look but don’t touch. Nawiązuje i do muzealnego zakazu “nie dotykać” i do mediów społecznościowych. Dostrzegliśmy tu analogię. Część zdjęć, które codziennie przeglądamy to nierealne, nierzeczywiste obrazy. Namawiamy więc, żeby zobaczyć coś prawdziwego, głębiej doświadczyć wizualnej stymulacji. Jesteśmy przekonani, że na fali trendu na sztukę, nasze hasła wejdą do języka potocznego na stałe. Galerie sztuki dziś się wypełniają, chcemy żeby wypełniały się jeszcze bardziej.”

Tylko w 2018 roku wystawy galerii Zachęta obejrzało prawie 200 tysięcy widzów. 

“Współpraca z Zachętą była sprawna i szybka, przedstawiciele galerii od razu podchwycili nasz pomysł. Cały proces od idei do gotowego produktu trwał zaledwie kilka miesięcy. Zachęta udostępniła nam prace ze swoich zbiorów i dała wolną rękę w projektach. Wśród wielu mieliśmy do dyspozycji dzieła Adama Rzepeckiego, Tomasza Ciecierskiego, Konrada Smoleńskiego i wielu innych artystów, w tym Kuby Dąbrowskiego, z resztą mojego dawnego wykładowcy z Akademii Fotografii. To właśnie zdjęcie jego autorstwa wykorzystaliśmy na T-shircie Fear of Missing Art, to niesamowite, jak życie zatacza kręgi. :)”

 

 Arkadiusz Budkiewicz
Fot. Arkadiusz Budkiewicz

O wyborze prac inspirowanych kolekcją Zachęty zdecydowała głównie ich estetyka spójna z estetyką Local Heroes. W tym kolory, detale kojarzące się ze sztuką uliczną, ale i obecne w dziełach motywy i slogany, które dały łatwo przetłumaczyć się na język hashtagów. 

W ramach kapsuły powstało pięć projektów: 3 T-shirty z elementami wybranych ze zbiorów galerii dzieł sztuki i 2 bluzy z motywami wzorowanymi architekturą Zachęty.. Projekty zostały stworzone tak, żeby trafić i do młodych użytkowników social mediów i do stałych bywalców Zachęty. Kolekcja jest limitowana, ceny: T-shirt 129 zł, bluza 279 zł.

Za oprawę barów zadbało Martini, czyli  jedna z najbardziej znanych marek alkoholowych na świecie, która od lat związana jest ze światem mody, wspierając i inspirując projektantów. Podczas spotkania goście mieli okazję spróbować nowości Martini Fiero & Tonic na bazie nowego wermutu z dodatkiem czerwonej pomarańczy, a także klasycznych koktajli Martini Bianco & Tonic oraz Martini Rosso & Tonic. Nie zabrakło okazji do wspólnych zdjęć, rozmów i zabawy. Prawdziwie artystyczna atmosfera udzieliła się wszystkim gościom!

“Traktujemy ten projekt jako integralną część aktualnej, wiosenno-letniej kolekcji. W obu liniach mocno widoczne są nadruki imitujące kolorowy spray, one spinają wszystko w spójną całość”. 

Kolekcja trafia do sprzedaży 8 kwietnia o godzinie 20:00. Jest dostępna na localheroesstore.com

Zdjęcia i video: Gosia i Kasia Wojtala
Modele: Natalia Wirkijowska, Franciszek Ślusarczyk

Spis prac wykorzystanych przy tworzeniu kolekcji: 
Koszulka ‘FEAR OF MISSING ART TEE’
Miłosz Benedyktowicz, TRAMWAJ (DZIEŃ DOBRY PIERWSZA ZMIANO), 1971–1972
Kuba Dąbrowski, BEZ TYTUŁU, 2014
Ryszard Grzyb, NR 43, 1992
Jan Pamuła, UKŁAD X, 1980
Adam Rzepecki, MOTOREM MOJEJ SZTUKI JEST SHLKA, 1983
Konrad Smoleński, DIZZY SPELLS, 2014
Andrzej Tobis, GOTYK, Z CYKŁU A-Z (GABLOTY EDUKACYJNE), 2009
Ryszard Winiarski, STO ZDARZEŃ 10X10, 1977
Ewa Zarzycka, KIEDY POSTANOWIŁAM CZERPAĆ Z ZASOBÓW SWEJ PAMIĘCI, 2003
Koszulka ‘ARTIST TEE’
Adam Rzepecki, OD DZISIAJ UDAJĘ ARTYSTĘ, 1981
Koszulka ‘ARTIBUS TEE’
Tomasz Ciecierski, BAZGROŁ, 1977

 Arkadiusz Budkiewicz
Fot. Arkadiusz Budkiewicz
Czytaj dalej
Polecamy