Uwielbiamy amerykańskie seriale. Często o ich premierach piszemy jako pierwsi i jako redakcja fascynująca się modą oraz trendami zawsze z uwagą przyglądamy się kostiumom prezentowanym przez głównych bohaterów. Stylizacje są czasami do tego stopnia dopracowane, że grana postać wręcz stapia się z nimi lub wplata je do swojej prywatnej garderoby. Wybraliśmy najbardziej kultowe produkcje małego ekranu i rozkładamy je na części pierwsze. Przyjrzyjcie się uważnie, bo zapoczątkowane przez nie trendy pozostaną z nami na zawsze.
„Plotkara”
Twórcy serialu: Josh Schwartz i Stephanie Savage
Pierwszy odcinek: 19 września 2007
Ostatni odcinek: 17 grudnia 2012
Kostiumograf: Eric Daman
Główne bohaterki tego serialu to prawdziwe ikony mody. Styl jednej z nich, Sereny van der Woodsen (granej przez Blake Lively), inspirowany był początkowo brytyjską nonszalancją Kate Moss, ale szybko ewoluował w stronę kobiecego glamour. Bazował na tym, że ubrania były pozornie przypadkowo dobrane, a bohaterka mimo tego wyglądała świetnie. Styl Sereny był tak wyrazisty, że wpłynął mocno na prywatne wybory Blake. Co takiego nosiła? Otóż bohaterka „Plotkary" bardzo lubiła odsłaniać nogi oraz eksponować biust. Podkreślała sylwetkę strojami od Moschino, Ralpha Laurena i Missoni, a także torebkami od Chanel, Louis Vuitton oraz Gucci.
Jej serialowa przyjaciółka, Blair Waldorf stanowiła zupełny kontrast. Inspiracją do stworzenia wizerunku Waldorf były looki Audrey Hepburn i Anny Wintour. To bardziej przemyślane stylizacje, często inspirowane mundurkiem szkolnym, natomiast późniejsze sezony bazowały na bardziej eleganckim wydaniu w stylu Victorii Beckham. Po pewnym czasie projektanci sami zaczęli zgłaszać się do kostiumografa, Erica Damana, aby promować swoje projekty. Na ekranie obserwowaliśmy także stroje od Jenny Packham, Oscara de la Renty oraz Diora. „Seks w wielkim mieście”
Twórca: Darren Star
Pierwszy odcinek: 6 czerwca 1998
Ostatni odcinek: 22 lutego 2004
Kostiumografki: Patricia Field i Rebecca Weinberg
Dziewczyny interesujące się modą wręcz dożylnie przyjmowały „Seks w Wielkim Mieście”, ponieważ każdy odcinek serialu był jak najnowsze wydanie „Vogue’a”. Wszystkie cztery bohaterki wyróżniały się indywidualnym stylem, ale prym w towarzystwie wiodła Carrie Bradshaw, grana przez Sarah Jessicę Parker. Jej stylizacje nawiązywały do stylu nowojorskich uptown girls. Serialowa bohaterka mawiała, że „lubi trzymać pieniądze, tam, gdzie je widzi – czyli w szafie”. Pewnym paradoksem było to, że jako serialowa dziennikarka pisała jeden felieton tygodniowo, a stać ją było na ubrania najdroższych marek, takich jak Gucci, Dior, Oscar de la Renta oraz Chanel. Największą jej słabością były jednak szpilki od Manolo Blahnika, futra, spódnice niczym u baletnicy oraz małe fikuśne torebki. Stylistka serialu, Patricia Field, używała także ubrań vintage za 5 dolarów, które w mistrzowski sposób mieszała z tymi z wybiegów. Field i Parker stworzyły razem najlepiej ubraną bohaterkę serialu, która uwielbiała odsłaniać nogi I mieszać różne style – od punku po normcore. Do dziś styl Carrie jest wyznacznikiem eklektycznego nowojorskiego szyku, który zawsze będzie chętnie naśladowany. „Ally McBeal”
Twórca: David E. Kelley
Pierwszy odcinek: 8 września 1997
Ostatni odcinek: 20 maja 2002
Kostiumografka: Rachel Stanley
Ally McBeal grana przez Calistę Flockhart, spowodowała falę aplikacji na studia prawnicze we wszystkich krajach, w których emitowany był serial. Każdy chciał zostać prawnikiem prowadzącym ekscytujące sprawy w wielkiej bostońskiej kancelarii. „Korpo-żakiety" w odcieniach szarości i granatu, które nosiła bohaterka, były bardzo kobiece. Kostiumografką serialu została od drugiego sezonu Rachel Stanley, a spódniczki Ally uległy wtedy skróceniu z 15 na 14 cali, specjalnie na życzenie Flockhart. W drugim sezonie zmieniła się także kolorystyka strojów, pojawiły się też bardziej zdecydowane kolory. Flockhart dostawała 7-8 strojów na odcinek, reszta obsady po 4-6. Ubrania były kupowane w lokalnych centrach handlowych i butikach, potem nanoszone były poprawki. McBeal sprawiła, że korporacyjny mundurek kobiet stał się seksi. „Przyjaciele”
Twórcy: Marta Kauffman i David Crane
Pierwszy odcinek: 22 września 1994
Ostatni odcinek: 6 maja 2004
Kostiumograf: Debra McGuire
Która z nas nie chciała być Rachel? Rola ta uczyniła z Jennifer Aniston gwiazdę, a nam pokazała kolejny amerykański cool sposób noszenia ubrań oraz… obcinania włosów. Rachel uwielbiała dżins, spódnice w kratę i ogrodniczki, a jej kultową fryzurę opracował Chris McMillan. Oszacowano, że ok. 11 milionów kobiet obcięło się tak przez dekadę, a styl ten był najbardziej popularny wśród Brytyjek. Mało kto wie, że Aniston nie lubiła swojej serialowej fryzury. Po Jennifer różne wariacje tego uczessania nosiły: Cameron Diaz, Rachel McAdams, Emma Watson, Reese Witherspoon, Julia Roberts, Tina Fey, Tyra Banks i Lily Allen. Postać Rachel spopularyzowała także asymetryczne sukienki oraz styl nazywany dziś normcore. Celem kostiumografki było uzyskanie efektu tanich ubrań, nawet jeśli pochodziły one od Toma Forda, Giorgio Armaniego lub Ralpha Laurena. Dużo ubrań Rachel pochodziło z butiku „Idol” w Londynie. W przypadku jednego odcinka dochodziło do 50-75 zmian garderoby. W rankingach magazynów o modzie, takich jak „Elle”, „Vogue” oraz „In Style”, Rachel jest jedną z 50 najlepiej ubranych postaci TV. „Miasteczko Twin Peaks”
Twórca: David Lynch i Marc Frost
Pierwszy odcinek: 8 kwietnia 1990
Ostatni odcinek: 10 czerwca 1991
Kostiumograf: Patricia Norris i Sara Markowitz
Kto zabił Laurę Palmer? – z tym pytaniem i strachem w oczach oglądaliśmy wszystkie odcinki serialu Davida Lyncha, a postać demonicznego Boba spędzała nam sen z powiek. Dziś, w oczekiwaniu na kontynuację serialu i wznowienie jego emisji aż po 15 latach, bardziej doceniamy jego klimat, podkład muzyczny oraz kostiumy bohaterów. My jednak dziś chcemy skupić się na stylu Donny Hayward. Nastolatka, próbująca rozwikłać zagadkę śmierci przyjaciółki, nigdy nie była ubrana przypadkowo. Nosiła kolorowe swetry, Levis’y z wysokim stanem, zamszowe kurtki obszyte frędzlami, grzeczne kraciaste spódnice midi oraz buty oxfordki. Czasami zarzucała na to męskie marynarki, a podczas przesłuchań w komisariacie Dale’a Coopera zakładała duże czarne okulary vintage, paląc jednego papierosa za drugim. Styl ten była tak uwielbiany, że sam Ralph Lauren wydał kolekcje inspirowaną westernem oraz mroczną stylistyką Twin Peaks. Kostiumografka Patricia Norris przygotowywała stroje do odcinka pilotażowego, natomiast Markowitz zajmowała się całym serialem. Przewidujemy, że 2017 rok będzie kolejnym boomem na stroje rodem z demonicznego miasteczka. „Słoneczny Patrol”
Twórcy: Michael Berk, Douglas Schwartz, Gregory J. Bonann
Pierwszy odcinek: 23 września 1991
Ostatni odcinek: 14 maja 2001
Kostiumograf: Maritza Garcia-Roddy
Kostiumy zostały zaprojektowane tak, aby wyglądały jak te noszone przez prawdziwych ratowników z wybrzeża Kalifornii. Strój Pameli Anderson miał być przede wszystkim wygodny (idealny do scen, kiedy aktorka biegną po plaży w zwolnionym tempie), seksowny oraz dopasowany tak, aby podtrzymać wszystko, co podtrzymania wymagało. Oglądając Pamelę w maksymalnie wyciętym czerwonym kostiumie, zastanawialiśmy się jak jej spory biust trzymał się w ryzach. Styl ze „Słonecznego patrolu” jest znowu na topie, także chwilowo zapomnijmy o bikini i zainspirujmy się sportowym trendem prosto ze słonecznej Kalifornii.
Twórcy serialu: Josh Schwartz i Stephanie Savage
Pierwszy odcinek: 19 września 2007
Ostatni odcinek: 17 grudnia 2012
Kostiumograf: Eric Daman
Główne bohaterki tego serialu to prawdziwe ikony mody. Styl jednej z nich, Sereny van der Woodsen (granej przez Blake Lively), inspirowany był początkowo brytyjską nonszalancją Kate Moss, ale szybko ewoluował w stronę kobiecego glamour. Bazował na tym, że ubrania były pozornie przypadkowo dobrane, a bohaterka mimo tego wyglądała świetnie. Styl Sereny był tak wyrazisty, że wpłynął mocno na prywatne wybory Blake. Co takiego nosiła? Otóż bohaterka „Plotkary" bardzo lubiła odsłaniać nogi oraz eksponować biust. Podkreślała sylwetkę strojami od Moschino, Ralpha Laurena i Missoni, a także torebkami od Chanel, Louis Vuitton oraz Gucci.
Jej serialowa przyjaciółka, Blair Waldorf stanowiła zupełny kontrast. Inspiracją do stworzenia wizerunku Waldorf były looki Audrey Hepburn i Anny Wintour. To bardziej przemyślane stylizacje, często inspirowane mundurkiem szkolnym, natomiast późniejsze sezony bazowały na bardziej eleganckim wydaniu w stylu Victorii Beckham. Po pewnym czasie projektanci sami zaczęli zgłaszać się do kostiumografa, Erica Damana, aby promować swoje projekty. Na ekranie obserwowaliśmy także stroje od Jenny Packham, Oscara de la Renty oraz Diora. „Seks w wielkim mieście”
Twórca: Darren Star
Pierwszy odcinek: 6 czerwca 1998
Ostatni odcinek: 22 lutego 2004
Kostiumografki: Patricia Field i Rebecca Weinberg
Dziewczyny interesujące się modą wręcz dożylnie przyjmowały „Seks w Wielkim Mieście”, ponieważ każdy odcinek serialu był jak najnowsze wydanie „Vogue’a”. Wszystkie cztery bohaterki wyróżniały się indywidualnym stylem, ale prym w towarzystwie wiodła Carrie Bradshaw, grana przez Sarah Jessicę Parker. Jej stylizacje nawiązywały do stylu nowojorskich uptown girls. Serialowa bohaterka mawiała, że „lubi trzymać pieniądze, tam, gdzie je widzi – czyli w szafie”. Pewnym paradoksem było to, że jako serialowa dziennikarka pisała jeden felieton tygodniowo, a stać ją było na ubrania najdroższych marek, takich jak Gucci, Dior, Oscar de la Renta oraz Chanel. Największą jej słabością były jednak szpilki od Manolo Blahnika, futra, spódnice niczym u baletnicy oraz małe fikuśne torebki. Stylistka serialu, Patricia Field, używała także ubrań vintage za 5 dolarów, które w mistrzowski sposób mieszała z tymi z wybiegów. Field i Parker stworzyły razem najlepiej ubraną bohaterkę serialu, która uwielbiała odsłaniać nogi I mieszać różne style – od punku po normcore. Do dziś styl Carrie jest wyznacznikiem eklektycznego nowojorskiego szyku, który zawsze będzie chętnie naśladowany. „Ally McBeal”
Twórca: David E. Kelley
Pierwszy odcinek: 8 września 1997
Ostatni odcinek: 20 maja 2002
Kostiumografka: Rachel Stanley
Ally McBeal grana przez Calistę Flockhart, spowodowała falę aplikacji na studia prawnicze we wszystkich krajach, w których emitowany był serial. Każdy chciał zostać prawnikiem prowadzącym ekscytujące sprawy w wielkiej bostońskiej kancelarii. „Korpo-żakiety" w odcieniach szarości i granatu, które nosiła bohaterka, były bardzo kobiece. Kostiumografką serialu została od drugiego sezonu Rachel Stanley, a spódniczki Ally uległy wtedy skróceniu z 15 na 14 cali, specjalnie na życzenie Flockhart. W drugim sezonie zmieniła się także kolorystyka strojów, pojawiły się też bardziej zdecydowane kolory. Flockhart dostawała 7-8 strojów na odcinek, reszta obsady po 4-6. Ubrania były kupowane w lokalnych centrach handlowych i butikach, potem nanoszone były poprawki. McBeal sprawiła, że korporacyjny mundurek kobiet stał się seksi. „Przyjaciele”
Twórcy: Marta Kauffman i David Crane
Pierwszy odcinek: 22 września 1994
Ostatni odcinek: 6 maja 2004
Kostiumograf: Debra McGuire
Która z nas nie chciała być Rachel? Rola ta uczyniła z Jennifer Aniston gwiazdę, a nam pokazała kolejny amerykański cool sposób noszenia ubrań oraz… obcinania włosów. Rachel uwielbiała dżins, spódnice w kratę i ogrodniczki, a jej kultową fryzurę opracował Chris McMillan. Oszacowano, że ok. 11 milionów kobiet obcięło się tak przez dekadę, a styl ten był najbardziej popularny wśród Brytyjek. Mało kto wie, że Aniston nie lubiła swojej serialowej fryzury. Po Jennifer różne wariacje tego uczessania nosiły: Cameron Diaz, Rachel McAdams, Emma Watson, Reese Witherspoon, Julia Roberts, Tina Fey, Tyra Banks i Lily Allen. Postać Rachel spopularyzowała także asymetryczne sukienki oraz styl nazywany dziś normcore. Celem kostiumografki było uzyskanie efektu tanich ubrań, nawet jeśli pochodziły one od Toma Forda, Giorgio Armaniego lub Ralpha Laurena. Dużo ubrań Rachel pochodziło z butiku „Idol” w Londynie. W przypadku jednego odcinka dochodziło do 50-75 zmian garderoby. W rankingach magazynów o modzie, takich jak „Elle”, „Vogue” oraz „In Style”, Rachel jest jedną z 50 najlepiej ubranych postaci TV. „Miasteczko Twin Peaks”
Twórca: David Lynch i Marc Frost
Pierwszy odcinek: 8 kwietnia 1990
Ostatni odcinek: 10 czerwca 1991
Kostiumograf: Patricia Norris i Sara Markowitz
Kto zabił Laurę Palmer? – z tym pytaniem i strachem w oczach oglądaliśmy wszystkie odcinki serialu Davida Lyncha, a postać demonicznego Boba spędzała nam sen z powiek. Dziś, w oczekiwaniu na kontynuację serialu i wznowienie jego emisji aż po 15 latach, bardziej doceniamy jego klimat, podkład muzyczny oraz kostiumy bohaterów. My jednak dziś chcemy skupić się na stylu Donny Hayward. Nastolatka, próbująca rozwikłać zagadkę śmierci przyjaciółki, nigdy nie była ubrana przypadkowo. Nosiła kolorowe swetry, Levis’y z wysokim stanem, zamszowe kurtki obszyte frędzlami, grzeczne kraciaste spódnice midi oraz buty oxfordki. Czasami zarzucała na to męskie marynarki, a podczas przesłuchań w komisariacie Dale’a Coopera zakładała duże czarne okulary vintage, paląc jednego papierosa za drugim. Styl ten była tak uwielbiany, że sam Ralph Lauren wydał kolekcje inspirowaną westernem oraz mroczną stylistyką Twin Peaks. Kostiumografka Patricia Norris przygotowywała stroje do odcinka pilotażowego, natomiast Markowitz zajmowała się całym serialem. Przewidujemy, że 2017 rok będzie kolejnym boomem na stroje rodem z demonicznego miasteczka. „Słoneczny Patrol”
Twórcy: Michael Berk, Douglas Schwartz, Gregory J. Bonann
Pierwszy odcinek: 23 września 1991
Ostatni odcinek: 14 maja 2001
Kostiumograf: Maritza Garcia-Roddy
Kostiumy zostały zaprojektowane tak, aby wyglądały jak te noszone przez prawdziwych ratowników z wybrzeża Kalifornii. Strój Pameli Anderson miał być przede wszystkim wygodny (idealny do scen, kiedy aktorka biegną po plaży w zwolnionym tempie), seksowny oraz dopasowany tak, aby podtrzymać wszystko, co podtrzymania wymagało. Oglądając Pamelę w maksymalnie wyciętym czerwonym kostiumie, zastanawialiśmy się jak jej spory biust trzymał się w ryzach. Styl ze „Słonecznego patrolu” jest znowu na topie, także chwilowo zapomnijmy o bikini i zainspirujmy się sportowym trendem prosto ze słonecznej Kalifornii.