MŁODA POLSKA

KTW Fashion Week 2019: najlepsze projekty

15.10.2019Wojciech Szczot

KTW Fashion Week 2019: najlepsze projekty
Fot. Pokaz kreacji haute couture z zasobów Adama Lei / Szymon Brzóska / The Style Stalker

3. edycja KTW Fashion Week już za nami. Inicjatywa Rafała Wyszyńskiego i Anny Puśleckiej to zawsze najlepsza okazja, by podpatrzeć co do za oferowania mają polscy projektanci, szczególnie ci młodsi, którzy na co dzien nie mają szansy pokazać swojej pracy szerszemu gronu. KTW FW to też nowe nazwiska na polskiej scenie modowej. Na nie zwracamy szczególną uwagę - w końcu to oni już wkrótce mogą zasilić szeregi topowych polskich twórców. Wśród kilkudziesięciu pokazów wybraliśmy te projekty, które uznaliśmy za przełomowe. Przeżyjcie podróż przez "młodą polskę" razem z nami. 

1. Duet RAD
Na chwilę przed 3. edycją KTW Fashion Week dostaliśmy zdjęcia ich z kolekcją "Wiesia". Było to dla nas oczywiste, że to właśnie ich powinniśmy wyróżnić specjalną nagrodą (publikacją w FashionPost). Wcześniej, total look od Duetu RAD miała na sobie na paryskim tygodniu mody Jessica Mercedes. Julek i Maciek - projektanci z RAD-u, by stworzyć tę kolekcję sięgnęli do polskich korzeni, do słowiańskiej tożsamości Europy środkowo-wschodniej i swoich osobistych doświadczeń z dzieciństwa. Sama koronka, która zdobi ich kreacje jest migawką z odwiedzin u babci. Pokaz na KTW Fashion Week 2019 był hołdem dla polskości, estetyki ludowej i nowych technologii. Kolekcja, z "Walcem" Wojciecha Kilara z "Trendowatej" w tle sprawił, że goście mieli ciarki na skórze. Obecny na pokazie Adam Leja poleciał nawet za kulisy, by do końca wieczoru mieć na sobie słynną już przezroczystą puchówkę ze słomą w środku. 

2. Kamil Wesołowski

Na tę kolekcję czekaliśmy niecierpliwie, głównie dlatego, że jest bardzo ryzykowna. Kamil Wesołowski, adept Wydziału Projektowania Ubioru łódzkiej ASP na warsztat wziął estetykę romską, nie współczesne trendy. „POLSKA ROMA” to glamour w wydaniu z targowiska. Nazwa pochodzi od najliczniejszej grupy Romów zamieszkujących Polskę. Styl zarówno romskich jak i polskich dziewczyn stał się głównym motywem przewodnim. Mix tych dwóch kultur, tak odmiennych, lecz istniejących obok siebie spotyka się na jednym podwórku - najczęściej na bazarze. Króluje tam uwielbienie błysku, kiczu i tandety. Z drugiej strony Wesołowski inspiruje się latami 80. Tamtejsza dekada przenika się ze współczesnymi materiałami i profesjonalnym krawiectwem. 

3. Adrian Krupa

Ulubieniec Natalii Nykiel i Moniki Brodki, laureat zeszłorocznej Złotej Nitki oraz tegorocznego Fashion Designer Awards. Adrian Krupa zaprezentował premierowo na KTW swoją nową kolekcję. Spędził nad nią 10 miesięcy! Jego ostatnie projekty, pokazywane dokładnie rok temu okazały się być prawdziwym fenomenem. Najnowsza kolekcja powstała z obserwacji panujących w społeczeństwie zjawisk, które nas otaczają i prowadzą do autodestrukcji. Pierwszy grzech ludzki, czyli zerwanie jabłka z drzewa, poznania dobra i zła przez Ewę w raju, do dziś kojarzony jest z symbolem fundamentalnego zatracenia. Współczesne społeczeństwa, mające dostęp do informacji poprzez media i Internet ulegają podobnym uzależnieniom, niezależnie od kraju, w którym mieszkają. Krupa nie zrezygnował ze swoich awangardowych form, dekonstrukcji i nieregularnych cięć. Pozostał też w sferze kostiumów scenicznych. Ale premierowo dodał też surrealistyczne elementy, takie jak gumowe ręce. 

4. Vicher

Wśród często kolorowych, mocnych sylwetek pokazywanych podczas 3. edycji KTW Fashion Week miło się oglądało stonowane, zachowane w czerni-bieli powłóczyste suknie VICHER, wysokie kołnierze, kryzy, ręczne, misterne zdobienia i wykończenia. Kolekcja bazuje na kontrastach, formach z jednej strony przenikających się, trochę onirycznych; z drugiej zaś, mocnych, gotyckich elemen-tach osadzonych we współczesności. Mięsistość tkanin takich jak jedwabna tafta, skóra czy aksamit krążą miedzy transparentnością i delikatnością organzy. Dobór tkanin bazujący na kontrastach jest próbą uchwycenia przenikania się światów kobiecego i męskiego, siły i delikatności, tego co zewnętrzne i wewnętrzne, wypowiedziane na głos, jak i głęboko ukryte, niewypowiedziane pragnienia. 

5. Falarz

Z zaciekawieniem przyglądaliśmy się jego nowej kolekcji zaprezentowanej na KTW Fashion Week. Falarz to asystent stylistki Eweliny Gralak, a także projektant. Jego debiutancka kolekcja została przedstawiona dziennikarzom, a my nie wiemy co myśleć. Ale podoba się nam! ArtHoes to ubrania, które chcą uczestniczyć w zintensyfikowanym życiu pokolenia po Millenialsach - mówi Falarz. Kolekcja podzielona została na sezony, tak jak w oglądanych przez nas produkcjach na Netfliksie. Każdy z nich opowiada osobną historię będącą niewielkim wycinkiem z codzienności każdego z nas. Historię o tym, jak codziennie plątają nam się kable słuchawek, o 1% baterii naszego smartfona i o wielkich odzieżowych sieciówkach, które proszą o pomoc w ratowaniu świata, sprzedając kolejny tiszert z odpowiedzialnie wyprodukowanej bawełny.

6. Tomasz Ossoliński

Pierwsza w jego karierze kolekcja ready-to-wear. Pokaz Tomasza Ossolińskiego zwieńczył 3. edycję KTW Fashion Week i to w wielkim stylu. Jako jedyny projektant, swoje nowe prace zaprezentował na boisku do koszykówki zlokalizowanym opodal Fabryki Porcelany. „Jestem krawcem. Szyję na miarę. Ale od dawna marzyłem, aby moja moda była bardziej dostępna. Nie tylko dla tych, którzy przyjdą do mojego atelier. Dla wszystkich. Moja nowa linia jest odpowiedzią na te pragnienia. Będzie równie wygodna, stworzona z dbałością o najdrobniejsze detale i jakość, co projekty szyte indywidualnie. Z tą różnicą, że ubrania będą tańsze i prosto z wieszaka. I przede wszystkim dostępne online” - mówi projektant. Kapsułowa kolekcja składa się z kilkunastu projektów, m.in. płaszczy, kurtek, swetrów, spodni i marynarek – i dla kobiet, i dla mężczyzn. Z wełny, kaszmiru i dzianiny – wszystkie tkaniny pochodzą z Włoch, z fabryk, z którymi Tomasz współpracuje od lat, ale linia zostanie w całości uszyta w Polsce. 

7. Blinkvanger 

Projektantka stara się przełamywać stereotypy i dawać ludziom więcej swobody i odwagi, stawia na pewność siebie, kocha kolory i kształty. Projektując modę dotyka również takich dziedzin jak architektura, muzyka, podróże, sztuka. Wszystko zaczęło się od kwestii, którą projektantka nazywa ‘jabłkiem nieśmiertelności’. Mówi, że sprawiło to, że zakochała się w wolności, którą kojarzy z niebem, gdzie ptaki latają wysoko dotykając miękkich chmur. To z kolei wywarło wpływ na jej sny, które stały się niezwykle interesujące. Jak wiadomo, w wielu przypadkach sny są kontynuacją naszych myśli, marzeń, działań itp. To co dzieje się w naszej podświadomości nie zawsze jest zgodne z tym co dzieje się w rzeczywistości, ale magia podświadomości powoduje, że wszystkie nasze marzenia się spełniają, możemy otwierać skrzydła, nie bać się niczego. To jest dla Ani niezwykłe. Mówi, że „moje marzenia to mój gatunek fantasy”.

8. Waleria Tokarzewska-Karaszewicz

Kolorowe i agresywne - ale w słusznej sprawie. Waleria Tokarzewska-Karaszewicz przygotowała na KTW Fashion Week kolekcję w odpowiedzi na nagonkę rządu w kierunku społeczności LGBT+. „Love is Love” jest formą kampanii społecznej promującej i wspierającej edukację na temat LGB+. "Przesłanie kolekcji ma na celu szerzenie świadomości, upowszechnienie tematu i dotarcie do jak największej liczby odbiorców z hasłem „hej, miłość to miłość, co może być bardziej codziennego, pięknego i ludzkiego?!”. O ile nasze poglądy, podejmowane decyzje, wiara lub wiedza są naszym wyborem, to ani orientacja, czy kolor skóry nie są od nas zależne, a zatem niezależnie od orientacji, czy koloru skóry jesteśmy sobie równi." mówi sama projektantka. Projektantka prezentuje proste i codzienne formy, które zestawia w mocnym i charakterystycznym dla marki bogactwie barw oraz printów. Całość została wyprodukowana w Polsce, natomiast wszystkie materiały zostały przywiezione z Korei, wraz z inspiracją azjatyckich form odzieżowych.

PARTNER GŁÓWNY: Miasto Katowice

PARTNER LOGISTYCZNY: DPD

PARTNERZY: Polimoda – szkoła mody z Florencji, FIJI Water, Fabryka Porcelany, Galeria Katowicka, COBU Design, Why Not Travel, Showroom, Hotel Monopol, MAC Cosmetics, Maniewski, Nails Factory, Renee, Protego, 4Dent Dorota Stania, Monument, OnLemon, Kinley, Prodiż Nero

GŁÓWNY PATRON MEDIALNY: ELLE i ELLE Man

PATRONI MEDIALNI: LaMode, DYKF, Fashion Magazine, FASHIONPOST, Lounge Magazyn, K MAG, Dziennik Zachodni, Nasze Miasto, Strefa Biznesu, Fashion Biznes, Gala, Chilli Zet

Czytaj dalej
Polecamy