FASHION AT HOME

Czy poduszki zostaną nowym „it akcesorium”?

14.12.2021 Katarzyna Tilda Frąckowiak

Czy poduszki zostaną nowym „it akcesorium”?

W ostatnim czasie poduszki zostały akcesorium, którym mocno zainteresował się świat. Skąd to wynika?

W ubiegłym roku, podczas kwarantanny, wiele osób zajęło się wypiekaniem chleba. Inni zaczęli wędrować, rozwiązywać łamigłówki albo dołączyli do TikToka. Jeszcze inni zaczęli interesować się designem, np. kupowaniem abstrakcyjnych poduszek wykonanych z materiałów z upcyklingu. Będąc na Instagramie, można znaleźć wielu artystów i projektantów tworzących najróżniejsze poduszki.

Od jakiegoś czasu modne są kolorowe dzianiny, akcesoria robione na szydełku i wszelkiego rodzaju DIY. Mogliśmy zobaczyć to np. w wysokiej modzie u Rafa Simonsa czy Elli Emhoff. Artyści, tacy jak Glenn Ligon i Emily Adams Bode, znaleźli inspirację w patchworkach i kołdrach wykonanych przez Rosie Lee Tompkins. Co więc takiego jest w trendzie na poduszki, który jest atrakcyjny dla kolekcjonerów i konsumentów tkwiących w swoich domach.

Komfort i pomysłowość stały się niezbędne w procesie projektowania, gdy nowa generacja kreatywnych ludzi zaczyna nabierać kształtów, powiedziała Amanda Farr, redaktor ds. home & interiors w Trend Forecaster Fashion Snoops. W ciągu ostatniego roku wspólnie szukaliśmy poczucia kontroli poprzez tworzenie. Tworzenie przedmiotów poprzez rzemiosło, tworzenie nowych światów poprzez gry, tworzenie siebie poprzez introspekcję, tworzenie zmian poprzez działanie, dodaje.

Nowojorskie kuratorki Julia Sub i Michelle Le Nguyen, które wspólnie prowadzą projekt Slow Burn New York, uważają, że pandemia zmusiła nas do przeformułowania naszego rozumienia komfortu. W związku z niepewnością życia podczas pandemii brakuje nam codziennej radości, co powoduje, że ludzie szukają jej na nowe sposoby w naszym najbliższym otoczeniu, powiedziały.

Emily Ridings powiedziała, że zaczęła robić kojące poduszki na początku lockdownu. To właśnie stres zainspirował projektantkę mody do tworzenia radosnych, wygodnych przedmiotów, a nie ubrań. Wschodząca marka Dauphiette zamieniła nadmiar drukowanych tkanin w poduszki, podobnie jak Batsheva Hay, założycielka słynnej linii sukien preriowych Batsheva. Zaczęła tworzyć poduszki z nadmiaru materiału, rozszerzając swoją ofertę o artykuły domowe dla tych, którzy nie chcieli kupować sukienek. Gabriela Noelle, artystka i projektantka z Miami, tworzyła jedynie meble, do momentu aż nowojorski projektant mody Tyler McGillivary zlecił jej wykonanie kilku poduszek. Używając ręcznie farbowane, aksamitne tkaniny stworzyła miękkie poduszki w kształcie kwiatów inspirowane jej logo wesołego kwiatka. Irina Kaschuba, która robi szaliki, peleryny i poncza, stworzyła poduszki w neutralnych odcieniach z naturalnych włókien z upcyklingu, które mogą służyć różnorako, np. jako pomoc do medytacji. Hadley Clark, artystka i nauczycielka szycia z Kansas City w stanie Missouri, wykorzystała resztki swoich ubrań do zrobienia poduszek. Madeline Cortopassi, studentka z Chicago, stworzyła poduszki Lavender Potion, które wypełnione są ziołami, np. suszoną lawenda, bylicą i różami. Poduszki stały się funkcjonalnymi dziełami sztuki na podstawie jej rysunków i akwareli.

Sub i Le Nguyen zaobserwowały, że zeszły rok był czasem, gdy do społeczności artystycznej napłynęły tekstylia. Świetnym przykładem są poduszki, które naszym zdaniem przemawiają bezpośrednio do obecnego klimatu kulturowego i nowego izolowanego stylu życia, powiedziały. Uważają, że tworzenie sztuki było w dużej mierze sposobem na odkrywanie niezbadanych terytoriów emocjonalnych. Innymi słowy, może to być metoda na znalezienie ujścia i bezpiecznej przestrzeni do dzielenia się wrażliwymi pomysłami i własnymi trudnymi lub niewygodnymi uczuciami w niestabilnych czasach.

W ciągu ostatnich kilku lat Sub i Le Nguyen podczas grupowych wystaw sztuki i pracy z artystami w ich społeczności, zaobserwowały ogromny wzrost zainteresowania zrównoważoną produkcją, wykorzystującą materiały pochodzące z recyklingu i upcyklingu zarówno w sztuce, jak i w modzie. Upcycling to długoletnia praktyka, która niedawno weszła do głównego nurtu, z takimi markami jak Burberry i Alexander McQueen.

Sub i Le Nguyen twierdzą, że trend na poduszki ma sens, ponieważ ludzie czerpią inspirację z najbliższego otoczenia. Większość świata pracuje zdalnie, z domu, zwykle jesteśmy kreatywni w tym, co już mamy wokół nas, więc sensowne jest ponowne wyobrażenie sobie starego koca, swetra lub poszewki na poduszkę, wyjaśniają. Istnieje pragnienie i chęć zbadania miękkości i tego, jak fizycznie ją reprezentować poprzez rzeczy, które posiadamy i z którymi mamy silny związek, ponieważ są one symbolem komfortu i bezpieczeństwa.

Nowojorskie kuratorki zastanawiają się, czy zachowamy niektóre z tych miękkich dzieł jako artefakty z lat 2020 i 2021, które będą badane za dziesięciolecia, co powiemy o naszym obecnym stanie kulturowym i naszych artystycznych mechanizmach radzenia sobie? Będziemy musieli trochę poczekać, zanim znajdziemy odpowiedź na to pytanie, ale na razie jedno jest pewne: pandemia wywołała twórczy renesans, a miękkie poduszki stają się dostępnym i zrównoważonym sposobem na robienie własnej sztuki, jednocześnie wnosząc komfort do swoich domów.