Malala Yousafzai pokazała się w rurkach i na obcasie. W sieci awantura

Laureatka Pokojowej Nagrody Nobla swoim niedawnym strojem wywołała prawdziwą… wojnę. W jej kierunku posypały się nieprzyjemne komentarze i zarzuty, jakoby miała zdradzić swoją kulturę. O co chodzi?

20-letnia dziś Malala jest laureautką Pokojowej Nagrody Nobla z 2014 roku za walkę o prawa kobiet w Pakistanie, a w szczególności za działanie na rzecz ich prawa do nauki. Od tego czasu minęły trzy lata, które Yousafzai poświęciła na szerzenie wolnościowych idei i udział w międzynarodowych konferencjach, nie zapominając jednak o swoim rodzinnym Pakistanie.

Kilka dni temu kobieta przechodziła brytyjską ulicą, gdzie została rozpoznana  i uchwycona na fotografii, które wywołało wielką dyskusję. Widzimy ją w wąskich spodniach, butach na obcasie, pikowanej kurtce i hidżabie. Te dwa pierwsze elementy garderoby sprawiły, że Twitter zawrzał.

Internauci podzielili się na zwolenników i przeciwników tak nowoczesnej stylizacji Malali, która zwykle widywana jest w tradycyjnych muzułmańskich strojach. Krytycy zarzucają jej brak szacunku do wiary, „sprzedanie się” Zachodowi oraz odwrócenie od idei islamu. Z drugiej strony możemy przeczytać o tym, że jako kobieta ma prawo decydować w co jest ubrana, a jej strój zachował szacunek do wiary (hidżab) i jest zwyczajnie wygodny w zatłoczonym, chaotycznym mieście.

Czy Yousafzai rzeczywiście zdradziła swoje muzułmańskie korzenie? Nie wydaje nam się. Działaczka hidżabem pokazała szacunek do swojej kultury. Krytycy argumentują, że dała się wprząść w amerykański system takich samych kobiet podkreślających swoje kształty i chodzących na niewysokich obcasach. Piszą, że to mało feministyczne. A czy feminizm nie polega na dawaniu wolnego wyboru kobiecie, a nie nakazywaniu jej istnieć w tym czy innym szablonie kulturowym? Wydaje nam się, że mniej powinniśmy skupiać się na wysokości jej butów, a bardziej na słowach, które 20-latka mówi. A mówi nieustannie mądrze.

ZobaczSchowaj komentarze

21-letnia Kendall Jenner została ogłoszoną „modową ikoną dekady”. Serio?

Właśnie ogłoszono, kto niebawem na gali Fashion Media Awards w Nowym Jorku dostanie tytuł „Fashion Icon of the Decade”. Laureatką ma zostać 21-letnia modelka Kendall Jenner. Czy mam przez to rozumieć, że zaczęła wyznaczać trendy i być modową wyrocznią w wieku 11 lat?

Świat mody od dawna stanął na głowie i chyba wszyscy o tym wiemy. Do pokazów zatrudnia się osoby, które są znane z bycia dziećmi znanych rodziców (pozdrowienia dla duetu Dolce & Gabbana), a modelki na inne wybiegi zatrudnia się nie na podstawie portfolio, doświadczenia czy typu urody, a ilości obserwatorów na Instagramie. Słowo „influencer” stało się przekleństwem naszych czasów i sprawiło, że doświadczenie, wiedza i dokonania ostatecznie zeszły na dalszy plan, by ustąpić kreacji, PR-owi i budowaniu rzeczywistości, która istnieje tylko na potrzebę kilku ujęć w sieci.

Chyba w takich właśnie kategoriach należy rozpatrywać tytuł „Fashion Icon of the Decade”, który w tym roku na oficjalnej gali jeszcze we wrześniu ma dostać Kendall Jenner. Przypomnijmy, że Kendall jest 21-letnią dziewczyną, która zyskała sławę dzięki swojej przyrodniej siostrze Kim Kardashian i jej seks-taśmie z podrzędnym piosenkarzem ukrywającym się pod pseudonimem Ray J, który ostatnią płytę wydał siedem lat temu, a ostatnio zasłynął tym, że po tygodniu zrezygnował z udziału w 19. edycji reality show „Celebrity Big Brother”.

To oczywiście osoby będące gdzieś obok Kendall i nie można na ich podstawie budować opinii o modelce, lecz pokazuje to w jaki sposób i w jakim otoczeniu zyskała ona popularność. Umówmy się – nie są to sfery, w których chciałaby się poruszać zdrowa, ambitna jednostka. Nowa „Fashion Icon of the Decade” oczywiście nie miała wyboru, bo historii i rodziny się nie wybiera, a w reality show „Z kamerą wśród Kardashianów” wielokrotnie widzieliśmy jej zdystansowanie wobec rodzinnych dramatów i intymnych szczegółów pokazywanych publicznie. Pamiętajmy jednak, że to m.in. dzięki temu zamieszaniu Kendall stała się tak rozpoznawalna, a co za tym idzie – świetnie opłacana.

Czy uznanie 21-latki „modową ikoną dekady” nie jest przypadkiem ostatecznym udowodnieniem, że już nikomu nie chodzi o talent, doświadczenie i charyzmę, a lajki, słupki statystyk i liczby obserwatorów? Z pewnością nie, nie można uogólniać w drugą stronę. W przemyśle modowym wciąż jest wielu wizjonerów i prawdziwych kreatorów, którzy stawiają na idee, dokładność i filozofię, a nie tylko na dużą ilość selfie w sieci. Być może warto więc przy okazji uhonorowania Kendall i jej dziesięciolecia wpływania na branżę mody (!) zwyczajnie poszukać głębiej niż na okładkę amerykańskiego „Vogue’a”? Ten ostatni stracił na prestiżu, bo poddał się modzie na bylejakość i sezonowość. Fashion Media Awards jak widać dosięgła ta sama choroba. To jednak nie koniec świata, zbyt różnorodny i bogaty on jest, by młoda Jenner miała nas do niego zniechęcić.

PS. A kto w takim razie zamiast Kendall, bo autor w mojej osobie najwyraźniej lubi narzekać? Rihanna, do której mam ambiwalentny stosunek czy Miley Cyrus z jej głośnymi, lecz spójnymi metamorfozami wydają się o wiele bardziej zasłużonymi twórczyniami popkultury niż zaczynająca tak naprawdę swoją przygodę Jennerówna.

ZobaczSchowaj komentarze

Stylizacje walentynkowe dla kobiet 60+

Mango

Sukienka
139,90 zł

Oscar de la Renta

Pierścionek
1150 zł

Gucci

Sukienka
16520 zł

Oscar de la Renta

Kolczyki
1905 zł

Isa Afren

Sukienka
4680 zł

Edie Parker

Torebka
6770 zł
Modę tworzą ludzie. Jest to zjawisko społeczne, które dotyczy każdego w mniejszym lub większym stopniu. To rozpędzony mechanizm, napędzany energią stylistów, projektantów, modelek, bloggerów, trendsetterów. Odkrywamy tajemnice największych osobowości branży. W inspirujących wywiadach opowiadają o bodźcach, które stymulują ich do działania, o własnym stylu, o otaczającym ich środowisku. Rozmowy z osobowościami świata mody zawierają ciekawe prognostyki i poruszają zjawiska angażujące uwagę. Mówiąc o ludziach pragniemy pokazać nie tylko mainstream. Odważnie demonstrujemy stylizacje osób śledzących trendy i zachowujących własny, niepowtarzalny styl. Przekazujemy krótkie newsy oparte na fotografiach. Chętnie prezentujemy szyk prosto z ulic światowych stolic mody.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.