Dior prezentuje nową feministyczną koszulkę. Powtórzy sukces pierwszej?

Maria Grazia Chiuri, dyrektor kreatywna marki Dior, nie ukrywa, że jest feministką i bliskie są jej emancypacyjne ideały. Wyraz swoim poglądom postanowiła dać w kolejnej koszulce sygnowanej logiem kultowej marki.

Dior prezentuje nową feministyczną koszulkę. Powtórzy sukces pierwszej?

Napis na nowej koszulce, czyli pytanie „Why Have There Been No Great Women Artists?”, jest bezpośrednim nawiązaniem do eseju Lindy Nochlin z 1971 roku o tym samym tytule. Esej ten goście ostatniego pokazu Diora dostali zresztą w prezencie. Sam esej zawiera w sobie pytanie retoryczne i jest wyrazem niezgody na pomijanie twórczości kobiet i umniejszanie ich zasług dla sztuk pięknych.

Chiuri, której najnowsze projekty dla Diora wzbudzają spore kontrowersje, wykorzystała hasło w taki sam sposób, jak zrobiła to z t-shirtami „We Should All Be Feminists”, które swe źródło znalazły w eseju z roku 2014 autorstwa nigeryjskiej pisarki Chimamandy Ngozi Adichie. Nowe koszulki kosztują „zaledwie” 710 dolarów za sztukę (!), a procent z nich – nie wiadomo jaki –  ponownie ma trafiać do fundacji Clara Lionel Foundation, której założycielką jest Rihanna.

ZobaczSchowaj komentarze

Dziedzictwo i 70 lat historii w kolekcji Dior Couture jesień-zima 2017

Zanim przedstawiciele domu mody Dior odkryli przed gośćmi największą retrospektywę w historii marki, swój hołd legendarnemu kreatorowi postanowiła złożyć Maria Grazia Chiuri – pierwsza kobieta kontynuująca jego kreatywne dziedzictwo. Kolekcja haute couture jesień-zima 2017, miejscami zaskakująca i dość nietypowa jak na powszechnie przyjęte standardy współczesnej „mody wysokiej”, miała stanowić inspirację nie tyle samymi projektami założyciela, co jego zamiłowaniem do podróży i kosmopolitycznymi zapędami jego klientek. Czy dotychczasowe fanki marki są jednak gotowe na to, by jedwabie i muśliny zamienić na wełnę, a klasyczne czółenka na masywne… mokasyny?

Dziedzictwo i 70 lat historii w kolekcji Dior Couture jesień-zima 2017

Bianca Jagger, Patrick Demarchelier, Celine Dion, Jennifer Lawrence – to tylko nieliczni z gości, jacy zebrali się wczoraj w paryskim Pałacu Inwalidów, aby na własne oczy zobaczyć, co Maria Grazia Chiuri zaproponuje jako dyrektor kreatywna Diora w swojej drugiej kolekcji couture. Presja, jaka spoczywała na Włoszce była tym razem o tyle większa, że pokaz nie tylko markował 70-lecie istnienia domu mody, ale jednocześnie poprzedzał jego największą w historii retrospektywę, która otworzyła się wieczorem w Musée des Arts Décoratifs. To ważny kontekst, który warto wziąć pod uwagę zanim wyda się, najprawdopodobniej niezbyt pochlebne, opinie dotyczące tego, co tym razem wyszło spod ręki projektantki.

Oczywiście, sama Maria Grazi Chiuri nie ukrywa, że analiza archiwum była ważnym elementem poprzedzającym jej proces twórczy, jednak w tym sezonie, to nie same projekty Diora stanowiły dla niej największą inspirację. Tym razem było to jego zamiłowanie do podróżowania, z którym z pewnością wyjątkowo mocno się utożsamia – wszak jest Włoszką mieszkającą w Paryżu, a ze swoimi, nadal jeszcze niezbyt licznymi kolekcjami dla francuskiej marki, podróżowała już chociażby do Japonii i USA. Do stworzenia najnowszej odsłony haute couture zainspirowała ją konkretnie pochodząca z 1953 roku ilustracja autorstwa Alberta Decaris, przedstawiająca światowe podróże Christiana Diora. Nie bez znaczenia było dla niej też znalezione w jego autobiografii stwierdzenie, że „kompletna kolekcja powinna być skierowana do wszystkich rodzajów kobiet ze wszystkich krajów świata”. Czy jednak ten swoisty uniwersalizm można tak łatwo (a przede wszystkim skutecznie) odnieść do tak przesiąkniętej pochwałą indywidualizmu współczesnej, modowej rzeczywistości?

Według Marii Grazii Chiuri – tak. Wśród przepięknej scenografii stworzonej przez włoskiego artystę Pietra Ruffo, zaprezentowała kolekcję, która z całą pewnością stanowiła dość osobistą interpretację tego, co w powszechnym mniemaniu przyjęło się jako „haute couture”. W wielu zdominowanych przez szarości sylwetkach duch twórczości Diora pobrzmiewał bardzo wyraźnie. Nie były one bardzo uwspółcześnione, co wiele osób zapewne uzna za minus, ale jednocześnie nie stanowiły dosłownej kopii. Jeśli więc ktokolwiek myślał, że Chiuri szukając inspiracji w archiwach marki pójdzie na łatwiznę, a 70-lecie jej istnienia potraktuje jako świetne wytłumaczenie do zastosowania „kopiuj-wklej”, był w dużym błędzie. Włoska projektantka postawiła na bardzo kobiece sylwetki (ekstremalnie podkreślone talie, cięte z koła spódnice, dekolty typu ‚serce’), których istotnym składnikiem były jednak motywy zaczerpnięte z mody męskiej – skórzany kombinezon lotnika, buty o fasonie Oxford, popielate garnitury czy tweedowe powłóczyste płaszcze. Z pewnością zaskakiwało wyjątkowo duże jak na haute couture użycie typowo dziennych materiałów – wiskozy, filcu i wełny. Jak się jednak okazuje, na zabieg ten Chiuri zdecydowała się również po odwiedzeniu archiwów marki: „To coś zupełnie innego zobaczyć prawdziwe archiwum twórczości Diora i zestawić je z wyobrażeniem, jakie mają o nim ludzie. Jest tam tyle mody dziennej!”, powiedziała w rozmowie z Vogue.com.

Maria Grazia Chiuri proponuje couture, którego klientka, nawet jeśli jest opływającą bogactwem księżniczką, jest przede wszystkim „cool” dziewczyną i ciekawą świata kosmopolitką, dla której luksus nie oznacza wcale tony tiulu, ciężkich cekinów czy niebotycznych obcasów – te ostatnie zresztą niezwykle chętnie zamienia na inspirowane męską szafą mokasyny i masywne pantofle.  Pomimo tego, że sami mamy w związku z tą kolekcją mieszane uczucia, o jej komercyjny sukces możemy być chyba spokojni – dość zaskakująca wizja projektantki we francuskim domu mody zdaje się mieć sporo zagorzałych fanów, którzy na pewno zrobią wszystko, aby jej paryska przygoda tak szybko się nie skończyła.

 

 

ZobaczSchowaj komentarze

Kochamy ten look: Olivia Kijo

ALL SAINTS

KURTKA
ok. 1500 zł

ZARA

KURTKA
299,90 zł

ASOS

BUTY
ok. 125 zł

ASOS

BUTY
ok. 125 zl

MANGO

SPODNIE
119,90 zł

MANGO

SPODNIE
229,90zł
Najświeższe informacje. Aktualne komentarze. Sprawdzone newsy. To wszystko stanowi jeden z filarów działu mody w Fashion Post. Bazujemy na bieżących wiadomościach ściśle związanych ze światem mody. W krótkiej formie przedstawimy najważniejsze wydarzenia. Mówimy o nietypowych formach reklamy. Opowiadamy o najnowszych trendach w modzie. Zdradzamy, co noszą gwiazdy. Wtajemniczamy w sekrety modelek. Nigdy nie zostajemy w tyle. Zależy nam na szybkości przekazu. Z uwagą śledzimy serwisy branżowe, polskie i zagraniczne. Z ciekawością przyglądamy się dynamice mody. Każdy zwięzły przekaz zawiera esencję wiedzy o aktualnych wydarzeniach. Bez zbędnych słów i w przystępnej formie pozwala poznać nowe fakty.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.