100 lat „Vogue” według Mario Testino

Ten rok jest szczególny dla brytyjskiej edycji „Vogue’a”, a to za sprawą setnych urodzin magazynu. Obchody jubileuszu trwają cały rok, z tej okazji zorganizowano specjalną wystawę fotografii z archiwów Condé Nast, już niebawem światło dzienne ujrzy także dokument, ukazujący kulisy pracy magazynu. Na każdej z tegorocznych okładek pojawiają się największe gwiazdy mody, filmu, muzyki, a nawet przedstawicielka rodziny królewskiej – Księżna Kate. W czerwcowym numerze Mario Testino zabiera czytelników „Vogue’a” w sentymentalną podróż po modowych dziesięcioleciach. Zobaczcie jak zmieniało się oblicze branży w edytorialu „As time goes by”.

100 lat „Vogue” według Mario Testino

Pierwszy numer brytyjskiego „Vogue” ukazał się we wrześniu 1916 roku. Dlatego podróż przez historię mody brytyjski „Vogue” i Testino rozpoczynają na samym początku XX wieku. Każde następne zdjęcie to przybliżenie ówcześnie panujących trendów i klimatu charakterystycznego dla danego okresu. Lata 20. to narodziny blichtru i triumf stylu Art Deco, następne dziesięciolecie zostało zdominowane przez styl glamour i deszcz cekinów, który następnie przerodził się czasy elegancji i stylu, mimo wiszącej w powietrzu wojny. Rewolucyjny dla kobiecej mody „New look” Diora można zauważyć w połowie XX wieku, a lata 60. przedstawiono jako kwintesencję rockowego buntu.  Lata 80. to podobno najgorszy okres w modzie – lateksowe kombinezony, koronkowe rękawiczki, natapirowane włosy i szał jaskrawych kolorów na klubowych parkietach. Ostatnia dekada bez wątpienia należała do królowej brytyjskiej mody – Kate Moss. To jej należy podziękować za wizerunek określany jako „heroine chic”.

Do sesji zaangażowanych zostało aż 22 modeli, w tym ikona brytyjskiego modelingu Kate Moss, znane i rozchwytywane przez projektantów Brytyjki – Jourdan Dunn, Rosie Huntington Whiteley i Edie Campbell czy wchodzące gwiazdy wybiegu jak Ruth Bell. Wśród modelek znalazło się także miejsce dla Polki – Marii Loks. Za klimatyczne zdjęcia odpowiedzialny jest Mario Testino.

Lubimy!

ZobaczSchowaj komentarze

Powstała ogólnoświatowa komitywa fotografów mody: dość z wykorzystywaniem ich pracy za darmo

Pinterest, Tumblr czy Instagram są świetnymi miejscami na gromadzenie szeroko pojętych inspiracji. Każde zdjęcie podane dalej ma przecież jednak swojego twórcę. Teraz postanowili oni zawalczyć o prawa autorskie i skupili się wokół hashtagu #NoFreePhotos.

Niektórzy wykorzystują te zdjęcia na swoich małych, inspiracyjnych blogach, a niektórzy korzystają z nich na dużych portalach, często w kontekście komercyjnym. To z tymi ostatnimi postanowili walczyć fotografowie i fotografki, którzy zebrali się po niedawnym pokazie Max Mary w Mediolanie i postanowili podjąć konkretne działania.

Jak relacjonuje to spotkanie WWD duża grupa twórców i twórczyń zdjęć postanowiła oznaczać swoje dzieła hashtagiem #NoFreePhotos, który jasno wskazuje, że zdjęcie nie jest przeznaczone do dalszego wykorzystywania bez uzgodnienia tego z jego autorem bądź autorką. Jeśli już do tego dojdzie, portal czy bloger, którzy postanowią tego dokonać, ma zostać „wyoutowany” ze swoim występkiem, a w sytuacjach granicznych w grę ma wejść prawnik znający się na prawie autorskim.

Choć inicjatywa powstała w tym tygodniu, już zaangażowało się w nią wielu twórców z całego świata, z Polski m.in. Szymon Brzóska czy Asia Typek. Ich zdjęcia są już hashtagowane w charakterystyczny dla akcji sposób.

Czy akcja przyniesie realne rezultaty? Ciężko stwierdzić, choć szanse na to są raczej małe. Powszechność kopiowania, przekazywania dalej i ingerowania w cudze zdjęcia jest bardzo duża, a w świecie, w której co sekundę ludzie udostępniają dziesiątki tysięcy zdjęć, ciężko zapanować nad prawami autorskimi ich wszystkich. Akcja może jednak wpłynąć na świadomość odbiorców, którzy być może w większej części zrozumieją, że każde zdjęcie jest czyjąś pracą, a przywłaszczanie ich czy bezprawne wykorzystywanie w celach zarobkowych jest zwyczajnie nielegalne.

ZobaczSchowaj komentarze

Trendy jesień-zima 2017: na niebiesko

TOPSHOP BOUTIQUE

KOSZULA
OK. 350 ZŁ

TOPSHOP

SWETER
OK. 2000 ZŁ

TOPSHOP

SUKIENKA
OK. 250 ZŁ

TOPSHOP

PŁASZCZ
ok. 400 zł

ISABEL MARANT

BUTY
OK. 1600 ZŁ

H&M

SPODNIE
199,90 ZŁ
Najświeższe informacje. Aktualne komentarze. Sprawdzone newsy. To wszystko stanowi jeden z filarów działu mody w Fashion Post. Bazujemy na bieżących wiadomościach ściśle związanych ze światem mody. W krótkiej formie przedstawimy najważniejsze wydarzenia. Mówimy o nietypowych formach reklamy. Opowiadamy o najnowszych trendach w modzie. Zdradzamy, co noszą gwiazdy. Wtajemniczamy w sekrety modelek. Nigdy nie zostajemy w tyle. Zależy nam na szybkości przekazu. Z uwagą śledzimy serwisy branżowe, polskie i zagraniczne. Z ciekawością przyglądamy się dynamice mody. Każdy zwięzły przekaz zawiera esencję wiedzy o aktualnych wydarzeniach. Bez zbędnych słów i w przystępnej formie pozwala poznać nowe fakty.
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.