MODA, STYL ŻYCIA

Zielone akcenty w polskiej modzie. Najbliższe 5 lat to czas zmian!

06.12.2019 Fashion Post

Zielone akcenty w polskiej modzie. Najbliższe 5 lat to czas zmian!
Fot. Materiały prasowe

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Syntetyczna tkanina na bazie jabłek i ananasów? Przejrzystość produkcji? Sklepy zasilane zieloną energią? Tak! W kraju nad Wisłą ekologia stale zyskuje na znaczeniu. Coraz więcej modowych marek stawia na działania w zgodzie ze środowiskiem i wdraża rozwiązania, które nie będą szkodzić naturze. Co może wydarzyć się w ciągu najbliższych 5 lat w polskiej modzie?

Wegańskie tkaniny, czyli roślinne akcesoria

Nie od dziś wiadomo, że pozyskiwanie naturalnych surowców, takich jak futro czy skóra, ma niewiele wspólnego z ekologią. Według badań przeprowadzonych przez Scientific Research Laboratory at Ford Motor Company, wyprodukowanie jednego futra naturalnego zużywa aż… 66 razy więcej energii niż jego syntetycznej alternatywy! Odpowiedzią na ten stan są materiały pochodzenia roślinnego, których produkcja jest nie tylko ekologiczna, ale również etyczna. Doskonale wie o tym polska projektantka mody, Aleksandra Kościkiewicz, która z powodzeniem wykorzystuje wegańskie materiały do produkcji akcesoriów takich jak torebki czy kurtki. Wspomniane projekty powstają na bazie Peace-Leather i Peace-Suede, które doskonale imitują właściwości i strukturę skóry, a także są hipoalergiczne i wysoce odporne na ścieranie i zarysowania. Co więcej, projektantka oferuje także produkty z odpornej na promieniowanie UV i biodegradowalnej skóry z jabłek, na którą składają się skórki owoców, rdzenie i nasiona.

Ekologiczna moda to nie tylko ubrania 

Zielone akcenty w modzie to nie tylko ekologiczne kolekcje ubrań czy roślinne alternatywy tkanin. Wie o tym polski producent odzieży – LPP – który w ramach realizowanej od 2017 roku Strategii Zrównoważonego Rozwoju (więcej szczegółów na temat tego projektu można przeczytać tutaj https://www.lppsa.com/zrownowazony-rozwoj/strategia-zrownowazonego-rozwoju), proponuje szereg innowacyjnych zmian obejmujących logistykę czy sposób produkcji. Wśród zaplanowanych do 2025 roku działań znalazły się m.in.: redukcja jednorazowej folii do pakowania próbek handlowych, zasilane tzw. zieloną energią serwery i sklepy internetowe, a także wprowadzenie programu Eco Aware STORES. Co więcej, firma rodzinna z Pomorza udowadnia, że ekologia może iść w parze z korzyściami społecznymi! Dzięki zorganizowanej przez firmę zbiórce używanej odzieży w wybranych salonach marki Reserved, ubrania zyskały drugie życie i zostały przekazane podopiecznym Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta.

Transparentność, czyli przejrzysta polityka firmy

Wiele wskazuje na to, że zielony ton polskiej modzie w ciągu najbliższych kilku lat nadawać będą także hasła transparentność i lokalność. Ekologia w modzie ma bardzo wiele wymiarów, a jednym z nich jest właśnie przejrzysta struktura firmy. Takim podejściem wyróżnia się chociażby polska marka Elementy, która postawiła na 3 najważniejsze filary:

1. przejrzystość ceny (klient klikając w konkretny produkt może dowiedzieć się, co i w jakich proporcjach składa się na jego cenę),

2. przejrzystość produkcji (ubrania produkowane są głównie w pracowni zlokalizowanej na warszawskiej Pradze i zaprzyjaźnionych polskich szwalniach),

3. social trust (przynajmniej 1% ceny każdego produktu zostaje przeznaczony na prospołeczne działania).

Takie podejście do mody to nie tylko budowanie pozytywnego wizerunku marki, ale również realny wpływ na środowisko naturalne, a wspomniana lokalność to ograniczenie śladu węglowego i znaczne skrócenie ścieżki logistycznej.

***
Nie ulega wątpliwości, że polska moda staje się coraz bardziej ekologiczna. Zielone akcenty fashion nad Wisłą to nie tylko organiczne t-shirty – wiele marek zaczyna prowadzić działania na znacznie szerszą skalę, uwzględniając w nich także politykę transportową czy produkcyjną. O zwiększającym się tym tematem zainteresowaniu świadczą również wydarzenia takie jak Nowe Eko Trendy w Krakowie, podczas których zgromadzeni mogli wziąć udział w tematycznych warsztatach, wysłuchać debaty, a także poznać oferty marek.