STYL ŻYCIA
Czy zakupy w sieci to domena mężczyzn? Pokazujemy, jak kobiety robią zakupy w internecie
06.07.2017 Redakcja Fashion Magazine
Oczywiście w czasie, gdy padło to stwierdzenie, nikt nie słyszał o internecie i zakupach w sieci. Mówiąc o sprzedaży wysyłkowej, gazeta mogła mieć na myśli jedynie sprzedaż na podstawie katalogów i dedykowanych programów telewizyjnych. Prawo konsumenckie było w powijakach, kwestie ewentualnych zwrotów niejasne, bezpośrednie zakupy mogły wydawać się bardziej atrakcyjne.
Dziś, gdy niemal każde gospodarstwo domowe ma dostęp do internetu, zakupy na odległość stały się powszechną formą nabywania zarówno przedmiotów codziennego użytku, jak i towarów luksusowych. Rozwój e-handlu to odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Nie każdy ma czas i chęci, biegać od sklepu do sklepu, skoro wyszukanie produktu w internecie zajmuje tylko kilka chwil.
Z raportu firmy Gemius opracowanego dla E-commerce Polska wynika, że kobiety nieznacznie wyprzedzają mężczyzn w zakupach online. Do kupowania w sieci przyznaje się 52% kobiet i 48% mężczyzn. O ile różnice w płci internetowych konsumentów można uznać za marginalne, to już zainteresowania poszczególnymi segmentami rynku są znacznie bardziej różne.
Co kupują w sieci kobiety?
Aż 82% ankietowanych kobiet przyznaje, że przynajmniej raz kupiło w sieci odzież, dodatki i akcesoria, ale już tylko 56% przyznaje się do kupowania obuwia. Można przypuszczać, że kobiety bardziej cenią sobie przymierzanie przed kupnem butów niż innych elementów garderoby. 69% kobiet przynajmniej raz zrobiło zakupy w segmencie książek płyt i filmów, a 63% przyznaje się do zakupu kosmetyków lub perfum. Produkty farmaceutyczne kupuje tylko albo aż 34% kobiet.
Źródło: www.iapteka.pl
Wyniki ankiety nie są zaskoczeniem, podobnie zachowują się kobiety w sklepach stacjonarnych. Dla porównania mężczyźni najczęściej kupują książki, płyty lub filmy, sprzęt komputerowy, AGD i smartfony bądź tablety. Zaledwie 37% mężczyzn przyznaje się do kupowania w sieci kosmetyków.
Źródło: ecommeercepolska.pl
Co ciekawe, kobiety zapytane o zakupy na zagranicznych portalach na pierwszych dwóch miejscach wskazały podróże i rezerwacje, oraz książki, płyty i filmy. Wyraźnie widać, że jeśli chodzi o odzież, buty i kosmetyki kobiety stawiają na polskich sprzedawców.
Dlaczego kobiety kupują w sieci?
Okazuje się, że kobiety jako powód robienia zakupów w Internecie na pierwszym miejscu stawiają dostępność przez całą dobę. Zaraz na drugim miejscu jest brak konieczności jechania do sklepu. Sumując te dwa argumenty, łatwo zauważymy, że współczesne kobiety niekoniecznie mają czas na długie zakupy, a godziny funkcjonowania sklepów nierzadko pokrywają się z godzinami ich pracy. Możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze pozwala przypuszczać, że często są to inne godziny niż tradycyjnie kojarzone z handlem, chociaż spora część kobiet przyznaje się do robienia zakupów w ciągu dnia. Na trzecim miejscu kobiety stawiają finanse – kupują w sieci ze względu na atrakcyjniejsze niż w handlu stacjonarnym ceny.
Dla kobiet, które nie są miłośniczkami popularnych shoppingów, możliwość kupowania przez internet jest dużą ulgą. Oszczędzają w ten sposób czas, pieniądze a zapewne także odrobinę zdrowia psychicznego. Dla niektórych pań wędrowanie od butiku do butiku jest prawdziwą udręką.
Jak kobiety wybierają sklep online?
Handel w internecie rozwija się bardzo prężnie, stąd konkurencja na rynku jest duża. Ten sam produkt można znaleźć w kilku, kilkunastu, czasem nawet kilkudziesięciu sklepach. Oceniając wiarygodność sklepu internetowego, kobiety biorą pod uwagę przede wszystkim opinie internautów o danym sklepie. Okazuje się, że tym kryterium kieruje się ponad połowa ankietowanych kobiet, dokładnie 52%. Nieco mniej, bo 36% kobiet zwraca uwagę, czy sklep udostępnia jasną i czytelną informację o możliwościach reklamacji i zwrotów. Co ciekawe, ten aspekt interesuje zaledwie 20% mężczyzn. Na trzecim miejscu kobiety stawiają możliwość płatności przy odbiorze. Można wysnuć wniosek, że kobiety szukając wiarygodnego sklepu internetowego, zachowują daleko posuniętą ostrożność. Zaledwie 1% kobiet przyznaje, że oceniając wiarygodność sklepu, biorą pod uwagę sklepowy blog lub fanpage na portalu społecznościowym. Na wybór sklepu ma wpływ także możliwość zamówienia przesyłki do domu lub pracy oraz możliwość darmowego zwrotu.
52% kobiet przyznaje, że na ich decyzję o zakupie po raz pierwszy w danym sklepie miała wpływ niska cena.
Zapytane o serwisy związane z zakupami w internecie kobiety wymieniły przede wszystkim Allegro. OLX i Zalando.
Z jakiego sprzętu korzystają kobiety podczas zakupów online?
Mimo dynamicznego wzrostu liczby urządzeń mobilnych na rynku i możliwości bycia podłączonym do sieci praktycznie non stop, kobiety zachowują się dość tradycyjnie. Aż 84% kobiet zapytanych o urządzenie, z którego kiedykolwiek skorzystały przy robieniu zakupów online, wskazało komputer stacjonarny. Z laptopa w tym celu skorzystało przynajmniej raz sporo mniej, bo tylko 52% kobiet. 36% kobiet przyznaje się do skorzystania z tabletu, a tylko 27 robiło zakupy przez telefon komórkowy. Można przypuszczać, że kobiety chętniej wybierają stacjonarne urządzenia ze względu na większy monitor, a co za tym idzie – wygodę robienia zakupów. Prawdopodobnie równie ważna jest wygoda pisania. Potwierdzają to badania, które wskazują, że robienie zakupów na urządzeniach mobilnych jest niewygodne: zbyt małe litery, problemy z wypełnieniem formularza, a często także niedostosowanie strony do urządzenia mobilnego. Zaledwie 15% kobiet nie ma żadnych problemów z robieniem zakupów przez tablety i smartfony.
Tylko 2% kobiet dokonało przynajmniej raz w życiu zakupu przez czytnik e-booków.
A dlaczego kobiety nie kupują w sieci?
Mogłoby się wydawać, że skoro zakupy w sieci są tak wygodne i powszechnie dostępne korzystają z niego wszystkie, lub zdecydowana większość kobiet, mających dostęp do internetu. Rzeczywistość zaskakuje. Połowa zapytanych internautek odpowiedziała, że internet nie służy im do robienia zakupów.
Aż 58% kobiet niekupujących w sieci twierdzi, że woli osobiście obejrzeć produkt przed zakupem. 37% twierdzi, że robi zakupy w tradycyjnych sklepach z przyzwyczajenia. Aż 21% kobiet stroniących od handlu online nie potrafi powiedzieć, dlaczego wybiera tradycyjne formy zakupów. Można przypuszczać, że przywiązanie do tradycji jest bardzo silne. Nieco ponad 30% kobiet mówi, że nie kupuje przez internet w obawie o bezpieczeństwo płatności i na skutek spodziewanych problemów z gwarancją.
Artykuł sponorowany