W supermarkecie, świątyni lub wysoko w górach. Domy mody prześcigają się w organizacji pokazów i przygotowują nietypowe scenografie, które stanowią doskonałe tło wydarzeń. Prezentujemy najbardziej spektakularne z nich.
Alexander McQueen jesień-zima 2006
Historyczny pokaz. Alexander McQueen przygotowując się do kolekcji na jesień-zimę 2006, reinterpretował swoją brytyjską tożsamość. Pokaz kolekcji stał się romantyczną historią, a każda z modelek prezentowała kolejny jej rozdział. Najbardziej zaskoczył finał pokazu. Zgasły światła, a w środku szklanej przezroczystej piramidy wyłonił się hologram kobiety ubranej w powiewającą białą suknię. Postać przeobraziła się w Kate Moss, która tańczyła w niezwykle zmysłowy, dramatyczny sposób, by po kilku sekundach całkowicie się zdematerializować. Za hologram odpowiedzialny był reżyser Baillie Walsh, który tworzył dzieło we ścisłej współpracy z Alexandrem McQueenem.
John Galliano jesień zima 2008
Jak zwykle kontrowersyjny John Galliano przeniósł swoich gości do orientalnej świątyni, w której centrum stał Budda. Modelki wyłaniały się zza złotej kotary, złote były również statuetki, kolumny i wybieg, w powietrzu unosił się dym, na ruchomej platformie leżeli półnadzy modele obserwujący pokaz, a z głośników nadawała muzyka Michaela Jacksona.
Dior, jesień 2012, haute couture
Debiutancki pokaz haute couture Rafa Simonsa w domu mody Dior. Otworzyła go top modelka Julia Nobis, a na widowni pojawili się m.in. Azzedine Alaïa, Alber Elbaz, Marc Jacobs czy Diane von Furstenberg. Belgijski projektant sięgnął do dziedzictwa wielkiego kreatora I jego miłości do kwiatów. Scenografię wydarzenia stanowiły bowiem ściany zbudowane z najpiękniejszych żywych kwiatów. Kolorową tęcze tworzyły m.in. niebieskie ostróżki, białe orchidee i żółte mimozy. Wszystkich kwiatów razem było ponad milion.
Louis Vuitton, wiosna lato 2013
Pokaz Louis Vuitton na wiosnę lato 2013 kończył paryski tydzień mody. Marc Jacobs zabrał zaproszonych gości na podróż w czasie – cofnął się do lat 60., które stanowiły jeden z punktów wyjścia kolekcji. Nawet wybieg ułożony został we wzór kolorowej szachownicy, znanej z eleganckich retro kostiumów. Prowadziły do niego ruchome schody – w liczbie czterech, z których modelki zjeżdzały parami, będąc przy tym analogicznie ubrane. W geometrycznych stylizacjach przemierzały wybieg, który kolorami znakomicie korespondował z ubraniami. Za projekt scenografii odpowiedzialny był artysta Daniel Buren.
Chanel, jesień zima 2014
Domem mody, który przykłada największą wagę do spektakularnych scenografii, jest bez wątpienia Chanel. Pokazy organizowane w paryskiej hali wystawowej Grand Palais są najbardziej wyczekiwanymi wydarzeniami tamtejszego fashion weeka. Scenografia show z okazji kolekcji jesień zima 2014 przypominała supermarket. Na sklepowych półkach wystawione zostały produkty obrandowane logo Chanel. Modelki przemierzały wybieg pomiędzy sklepowymi alejkami, by na koniec pokazu… robić zakupy i wrzucać poszczególne sprawunki do wózków. Klientkom towarzyszył Karl Lagerfeld, który zamykał pokaz trzymając za rękę Carę Delevigne.
Chanel jesień zima 2015
Rok później Chanel zamiast do supermarketu, zaprosiło do restauracji. „Brasserie Gabrielle”, nazwane tak na cześć założycielki domu mody, wypełniło przestrzeń Grand Palais. Trzy tymczasowe bary obsługiwali paryscy kelnerzy, którzy serwowali kawę lub szampana, a przy stolikach zasiadały modelki. Kanapy, na których siedziały, zostały wyłożone czerwoną skórą, a podłogi ułożone w piękną mozaikę. Całości doglądał gospodarz, Karl Lagerfeld.
Chanel jesień zima 2017
Kolejny rok I kolejny temat scenograficzny. Podczas pokazu na jesień zima 2017 Karl Lagerfeld zdecydował się wysłać swoich gości w kosmos. W centrum Grand Palais ustawił rakietę kosmiczną sięgającą sufitu budynku. Futurystycznie ubrane modelki okrążały statek, by w finale pokazu zgromadzić się wokół niego. Po finałowej rundzie Karla Lagerfelda rakieta zaczęła emitować iskry i dym. Odpaliła w rytm piosenki „Rocket Man” Eltona Johna.
Chanel jesień zima 2019
Ostatni pokaz Chanel odbył się dwa tygodnie po śmierci Karla Lagerfelda. Wydarzenie poprzedziła minuta ciszy na cześć wielkiego kreatora. Jesienno-zimowa kolekcja, pośmiertna wypowiedź Lagerfelda, została zaprezentowana w bajkowych okolicznościach. Grand Palais zamieniło się w miejscowość gdzieś wysoko w górach, obsypaną białym śniegiem i wypełnioną ostrym słońcem. Pokaz zakończyła następczyni Karla, Virginie Viard, a na finałową piosenkę wybrano „Heroes” Davida Bowie’ego.
Givenchy wiosna lato 2016
Nie w Paryżu, a w Nowym Jorku i nie w budynku, a pod gołym niebem. Pokaz na wiosnę lato 2016 domu mody Givenchy odbył się w przestrzeni Pier 26, w czternastą rocznicę wydarzeń 9 września. Nad wybiegem unosił się cień nowego wieżowca 1 World Trade Center, jednego z czterech stanowiących część kompleksu powstałego w miejscu zniszczonego WTC. powstałego po zamachu. Wydarzenie, oddające hołd ofiarom, poprzedził performance Mariny Abramovic.
Gucci, jesień zima 2018
Zamiast standardowego wybiegu, sala operacyjna – z zielonymi ścianami, łóżkami i szpitalnymi lampami zwisającymi z sufitu. Modele, ubrani w typowe dla Gucci kostiumy, nieśli w rękach obiekty niedawnych operacji – małe smoki, węże czy sklonowane własne głowy. Alessandro Michele, komentując jesienno-zimową kolekcję na rok 2018, mówił, że „wszyscy jesteśmy Doktorami Frankenstein naszych losów”. Szczególną scenografią uzupełnił metaforę wydawaną poprzez swoją modę – populacji samoregenerującej się poprzez moc technologii, Hollywood i Instragrama.