MODA, STYL ŻYCIA

Słownik tygodni mody – znacie te pojęcia?

11.02.2016 Redakcja Fashion Magazine

Słownik tygodni mody – znacie te pojęcia?

Booker

Agent modelek, który organizuje i zarządza planem zadań dziewczyn, które chodzą na wybiegach podczas fashion weeku. Booker pomaga modelkom dostać zlecenie, odnaleźć się w mieście oraz ma za zadanie dopilnować, aby dostały wynagrodzenie.

fot. instagram.com/monikakielczewska

Buyer

To osoba, której obecność w pierwszym rzędzie jest prawie tak samo istotna jak obecność redaktorek mody czy fashionistek. Buyerzy, którzy zazwyczaj pracują dla największych i najbardziej prestiżowych domów mody decydują o tym, które projekty pojawią się w sklepie i bazują na własnych przewidywaniach dotyczących tego, co w danym sezonie będzie popularne wśród kupujących.

Call sheet

Pojęcie to wykorzystywane jest zarówno w przypadku tygodni mody, jak i organizowanych przez marki sesji zdjęciowych (np. do kampanii czy lookbooków). Oznacza dokument, który zawiera informacje dotyczące godzinowego rozkładu dnia, lokalizacji oraz numerów kontaktowych do ekipy pracującej przy pokazie lub sesji.

Call-time

Czas, w którym biorące udział w pokazie modelki muszą pojawić się w wyznaczonym przez dom mody miejscu. Z reguły poprzedza sam pokaz o kilka godzin, więc w przypadku pokazów rozpoczynających się o godzinie 9., call-time wyznaczony jest na godzinę 5 lub 6 rano.

Casting director

Dyrektorzy castingów to łącznicy pomiędzy domami mody a agencjami modelek, głównie podczas tygodni mody. Projektanci precyzują typ modelek, jakich szukają do pokazu, a dyrektorzy castingów kontaktują się z agencjami w celu zaaranżowania castingów i przymiarek, biorą udział w negocjacjach dotyczących angażu modelek oraz służą radą odnośnie wyboru dziewczyn, które mają otwierać i zamykać pokaz.

Comp-card

Modelki biegające z castingu na casting najczęściej dźwigają pod pachą dwie rzeczy: portfolio i zestaw pojedynczych kart, które w branży nazywane są „comp cards”. Zawierają one wybrane zdjęcia z portfolio, informacje o wymiarach, wzroście i agencji, jaka reprezentuje daną modelkę. Dyrektorzy castingów używają kart, aby zapamiętać modelki, które już spotkali i dokonać selekcji dziewczyn, które dostaną angaż w pokazie.

Dresser

Bez względu na to, czy są to studenci-wolontariusze czy zaprawieni w boju profesjonaliści, „dresserzy” dbają o to, aby pokazy przebiegały płynnie i bez komplikacji. Najczęściej ubrani na czarno, pomagają na backstage’u modelkom szybko i w odpowiedni sposób nałożyć ubrania, w których zaraz wyjdą na wybieg. Zdarza się, że do jednej modelki, która posiada kilka wyjść, przypisane są nawet trzy osoby.

First face

Pojęcie to oznacza nic innego jak modelkę, która dostąpiła zaszczytu otwierania pokazu. Najpopularniejsze modelki w sezonie mogą otwierać rekordowe ilości pokazów, co znacznie przyczynia się do wzmocnienia ich pozycji w branży oraz daje szansę na lukratywne kontrakty reklamowe i projekty.

Frow

Za tym skrótem kryje się nic innego, jak „front-row”, czyli prestiżowy pierwszy rząd, z którego najwięksi redaktorzy oraz najpopularniejsze gwiazdy oglądają pokaz.

Go-see

To rodzaj castingu, podczas którego projektanci, szefowie castingów oraz najbardziej wpływowi redaktorzy mogą zobaczyć, jak modelki prezentują się „na żywo” (w przeciwieństwie do bazowania wyłącznie na ich kartach i portfolio) oraz sprawdzić, jak chodzą i pozują. Ciekawostką jest fakt, że dziewczyny o wysokiej pozycji często mogą pominąć ten krok w rekrutacji, a nowe twarze czekają podczas tygodni mody nawet 14 godzin na ostateczną decyzję projektanta i dyrektora castingu.

Market editor (US)/Shopping editor (UK)

To obok redaktorów mody i stylistów jedne z najważniejszych osób pracujących na ostateczny efekt magazynu modowego. Odpowiedzialni są głownie za zapoznanie się z ofertą marek i projektantów na kilka miesięcy wcześniej zanim produkty pojawią się w sklepach oraz dopasowanie ich do strategii cenowej magazynu. Kreują dział zakupów oraz pomagają znaleźć konkretne ubrania i dodatki, które będą odzwierciedlać wizję stylisty.

Periscoping

Oglądanie pokazu poprzez ekrany smartfonów innych gości. Zazwyczaj ma miejsce po prostu wtedy, kiedy siedząca przed wami Pani X zasłania wybieg innym gościom. W takiej sytuacji podglądanie wybiegu przez ekran jej telefonu jest jedyną opcją, aby zobaczyć kolekcję.

Pop-up shop

Tymczasowy sklep, który marki otwierają na kilka dni lub tygodni, często w okresie fashion weeków, kiedy zainteresowanie ich ofertą jest większe niż zazwyczaj. Zazwyczaj funkcjonowaniu pop-up shopu towarzyszą dodatkowe wydarzenia oraz imprezy.

Ready-to-wear

Pojęcie, którego francuski odpowiednik to „prêt-à-porter”, oznacza ubrania i dodatki produkowane regularnie i w standardowych rozmiarach, a nie na zamówienie, tak jak ma to miejsce w „haute couture”. Ready-to-wear tworzą zarówno domy mody o długoletniej tradycji, jak np. Christian Dior (który posiada także osobną linię couture) oraz bardziej współczesne marki, taki jak należące do sióstr Olsen Elizabeth and James, J.Crew czy DKNY.

Resee

Nazwa spotkań organizowanych dla redaktorów mody, na których mają oni możliwość zobaczenia pokazanej na wybiegu kolekcji z bliska. Są one także świetną okazją do tego, aby zobaczyć bardziej komercyjne projekty, które mimo że nie znalazły się w pokazie, i tak zostaną wyprodukowane i wejdą do sprzedaży.

Riser

To zazwyczaj ulokowany na końcu wybiegu podest dla fotografów, który umożliwia im robienie zdjęć sylwetek. Przestrzeń ta jest często dość ograniczona, a fotografowie walczą ze sobą, aby znaleźć najlepsze miejsce.

Run of show

To nic innego jak umieszczona na backstage’u tablica z podpisanymi zdjęciami wszystkich sylwetek i detali z pokazywanej na wybiegu kolekcji. Ich kolejność ustalają wspólnie projektant i stylista pokazu, biorąc pod uwagę motyw przewodni kolekcji i użyte w niej materiały. Istotną kwestią jest, w tym wypadku, także dopasowanie modelek do każdej kreacji i zwrócenie uwagi na to, aby miały wystarczającą ilość czasu na przebranie.

Show notes

Zastanawialiście się kiedyś skąd redaktorzy mody czerpią tak szeroką wiedzę dotyczącą motywów przewodnich i inspiracji stojących za pokazaną dziesięć minut temu kolekcją? Niebagatelną rolę odgrywają tu właśnie notatki dotyczące pokazu, czyli z angielskiego „show notes”. To pojedyncze kartki papieru bądź broszury, które można znaleźć na każdym siedzeniu. Stanowią one opis kolekcji, zawierają także motywy przewodnie oraz inspiracje na nadchodzący sezon. Niekiedy umieszcza się na nich także kolejność sylwetek, nazwiska osób, które pomagały przy pokazie oraz podziękowania. To nieocenione źródło informacji dla zasiadających na widowni mediów oraz kupców.

Silhouette

To pojęcie, które bardzo często zobaczycie we wszystkich wzmiankach z tygodni mody. Swoje źródło ma w języku francuskim, ale na dobre przeniknęło już do międzynarodowego języka mody. Oznacza nic innego jak sylwetkę, ogólny zarys, kontur i fason prezentowanej na wybiegu kreacji.