„Wojna i pokój” (mini serial BBC) – premiera: 03.01.2016, w rolach głównych: Lily James, Paul Dano, James Norton, Gillian Anderson
Mini serial wyprodukowany przez brytyjską stację BBC to 6-odcinkowa ekranizacja rosyjskiej epopei narodowej pióra Lwa Tołstoja. Jeden z najwybitniejszych pisarzy rosyjskich zawsze jednak zaznaczał, że nie jest ona wyłącznie powieścią – miała stanowić swoisty przedsmak nowego gatunku europejskiej literatury, trochę historycznej, trochę filozoficznej i wreszcie, psychologicznej. Scenarzysta brytyjskiego serialu Andrew Davies z pewnością miał to na uwadze, w żadnym razie bowiem nie potraktował legendarnego dzieła dosłownie. Przede wszystkim rozbudował i na nowo zinterpretował wiele wątków oraz, jak sam mówi, powiedział na głos to, czego Tołstoj na kartach swojego dzieła nie wyraził wprost. O czym mowa? Oczywiście o wątkach miłosnych, które w serialu BBC odgrywają niemalże pierwszoplanową rolę, sprawiając, że adaptacja jest zdecydowanie mniej pruderyjna niż oryginał. Davies nie tylko doprowadził do fizycznych zbliżeń między bohaterami. Znacznie rozwinął także wprowadzony w książce wątek kazirodczej miłości pomiędzy Heleną i Anatolem Kuraginami. 79-letni Davies ma zresztą ogromne doświadczenie nie tylko w adaptowaniu literackich klasyków, ale także w kreowaniu nieoczywistych osobowości, bohaterów kierowanych rozmaitymi, także seksualnymi, żądzami czy intryg. Na ekrany przeniósł m.in. „Vanity Fair” i „Dumę i uprzedzenie” (mowa o wersji, w której Colin Firth występuje w mokrej koszuli), jest także współtwórcą kultowego filmu „Bridget Jones”.
The Knick (sezon 2) – w rolach głównych: Clive Owen, Andre Holland, Jeremy Bobb
To już drugi sezon serialu, który z czystym sumieniem może wypełnić pustkę, jaka zapanowała wśród fanów po zakończeniu emisji „Mad Mena” – ma bowiem równie przystojnych głównych bohaterów, pasjonującą fabułę (niektórzy określają to angielskim stwierdzeniem „prestigious TV drama”) oraz niezwykle trafnie oddające ducha epoki kostiumy. Jednak w przypadku serialu „The Knick”, musimy modowo cofnąć się do początków XX wieku, wtedy bowiem rozgrywa się jego akcja. Nazwa produkcji pochodzi od nowojorskiego szpitala Knickerbocker, w którym pracuje główny bohater Dr John Thackery (w tej roli Clive Owen). Thackery nie tylko stara się wprowadzać innowacyjne i pionierskie metody w świecie pozbawionym antybiotyków i z wysokim procentem umieralności. Zmaga się także z problemami osobistymi, przede wszystkim z uzależnieniem od kokainy. Niech was jednak nie zwiodą białe fartuchy – „The Knick” to nie tylko reżyserski majstersztyk, lecz także fantastyczne kostiumy, za które odpowiedzialna była Ellen Mijornick. Kostiumografka, której pracę można było podziwiać m.in. w filmie „Wielki Liberace”, zadbała o to, aby w serialu nie zabrakło idealnie skrojonych garniturów, klasycznych akcesoriów, jedwabiu, aksamitów i innych charakterystycznych dla ówczesnych wyższych sfer elementów garderoby.
„Downton Abbey” (sezon 6.) – w rolach głównych: Michelle Dockery, Hugh Boneville, Elizabeth McGovern
Szósty sezon brytyjskiej produkcji jest jednocześnie jej ostatnią odsłoną, a akcja dzieje się mniej więcej trzy-cztery miesiące po zakończeniu sezonu piątego, czyli w 1925 roku. Serial, który na przestrzeni prawie sześciu lat zdobył sporo nagród, od samego początku przykuwał uwagę trafnie oddaną specyfiką lat 20. w Wielkiej Brytanii i mody, jaka święciła triumfy w tamtym okresie. Ostatni sezon „Downton Abbey” modowo ma się nadal świetnie. Kostiumy idealnie współgrają z osobowościami bohaterek, zarówno w przypadku inspirowanych estetyką Coco Chanel looków Lady Mary, aż po egzotyczną elegancję Cory. Autorka serialowych kostiumów, Anna Mary Scott Robins, stworzyła wytworne kreacje, które zdecydowanie oddają klimat jazzowej ery. Wykorzystane w kostiumach hafty, koronki, aksamity wykonane techniką devore – wszystko to sprawia, że od bohaterów naprawdę nie można oderwać oczu!
Fargo (sezon 2) – w rolach głównych: Kirsten Dunst, Patrick Wilson, Jesse Plemons
Jeśli oglądaliście pierwszy sezon amerykańskiego serialu, możecie być zaskoczeni, że można go analizować z perspektywy mody i wykorzystanych kostiumów. W drugim sezonie akcja amerykańskiej produkcji zostaje jednak cofnięta do 1979 roku i stanowi istny zbiór najbardziej charakterystycznych modowych motywów tamtych czasów. Jest to szczególnie widoczne w przypadku dwójki głównych bohaterów – małżeństwa Peggy i Eda Blomquist (w tych rolach Kristen Dunst i Jesse Plemons). Ona –pracownica salonu piękności, której misterne fale przywołują na myśl fryzury Farah Fawcett, nosi pasiaste dopasowane golfy, berety, dzwony, koszule z kokardą i płaszcze obszyte futrem (Alessandro Michele z Gucci chyba zostanie największym fanem serialu!). On najchętniej nosi flanelowe koszule w kratę, dżinsowe pilotki z obszytym kożuchem kołnierzem i t-shirty, które łączy z dżinsami wyglądając przy tym jak pełnoprawny bohater „Tajemnicy Brokeback Mountain”. Na plus modowej odsłony serialu działa z pewnością fakt, iż moda lat 70. jest w nim pokazana ze zdecydowanie bardziej realistycznej i małomiasteczkowej perspektywy niż miało to na przykład miejsce w przypadku filmu „American Hustle”. Zamiast ociekających złotem kombinezonów, kolorowych okularów, niebotycznych obcasów i wężowych płaszczy, zobaczycie tu raczej wełniane swetry, berety i wiązane w talii płaszcze obszyte futrem. „Moda jest dziś dostępna za jednym kliknięciem”, mówi autorka kostiumów, Carol Case. „Ludzie w latach 70-tych nie mieli jednak takich możliwości. Musieli się bardziej wysilić”. Case wiele z wykorzystanych w serialu kostiumów zaprojektowała i uszyła sama. Resztę nabyła w lumpeksach w Calgary, gdzie kręcono serial oraz w sklepach vintage w Nowym Jorku.
„Pretty Little Liars” (sezon 6B – premiera 12.01) w rolach głównych: Sasha Pieterse, Lucy Hale, Shay Mitchell, Ashley Benson
Czasy współczesne reprezentuje w naszym zestawieniu najnowszy sezon serialu „Pretty Little Liars”, który wraca na anteny już 12. stycznia. Ulubiona produkcja (nie tylko) nastolatek powraca po kilkumiesięcznej przerwie i odkryciach, na które fani serialu czekali dobre kilka lat. Styczniowa odsłona stanowi drugą część szóstej odsłony przyjaciółek z Rosewood, które nękane były przez tajemnicze „A”. Tym razem akcja wędruje o kilka lat do przodu – dziewczyny wydoroślały, mają pracę, realizują swoje pasje i zainteresowania. Zmiany widać nie tylko na płaszczyźnie życia prywatnego, ale także stylizacji i ich modowych wyborów. Spencer (Troian Belisario) porzuca grzeczny look dziewczynki z angielskiego college’u na rzecz ołówkowych sukienek, trenczowych peleryn i drapieżnej grzywki, Hannah (Ashley Benson), jako osoba pracująca w branży mody, stawia na pełen trendów kobiecy seksapil, a Aria (Lucy Hale) – rezygnuje z artystycznego misz-maszu, aby postawić na mieszankę klasyki i boho. Będzie się działo!