STYL ŻYCIA

Raport Fashion Transparency Index: firmy modowe wciąż ukrywają informacje związane z ich funkcjonowaniem

12.07.2021 Wojciech Szczot

Raport Fashion Transparency Index: firmy modowe wciąż ukrywają informacje związane z ich funkcjonowaniem
Fot. info@imaxtree.com

Co roku publikowany jest raport Fashion Transparency Index, którego autorzy prześwietlają branżę mody pod kątem warunków pracy, zatrudniania dzieci, produkcji zgodnej ze zrównoważonym rozwojem i działań na rzecz ochrony środowiska. Tegoroczny raport był bardzo wyczekiwany ze względu na skandale, którymi żył cały modowy świat w zeszłym roku. Wśród nich był ten związany z fabryką firmy Boohoo w Londynie, w której odkryto, że pracownicy byli pozbawiani swoich praw. Raport miał także za zadanie obnażyć prawdę o tym, czy firmy rzeczywiście działają zgodnie z polityką zwalczania kryzysu klimatycznego. Niestety okazuje się, że świat mody w dalszym ciągu nie stosuje się do nowych wytycznych w kwestii poszanowania praw pracownika i ochrony klimatu. 

Autorzy raportu „Fashion Transparency Index” wliczają do rankingu 250 największych marek modowych na świecie. Przy ocenie brane pod uwagę są takie kryteria jak polityka socjalna i środowiskowa, a także zaangażowanie i wpływ na własne ciągi produkcji. Twórcy raportu przekonują, że ujawnienie i podanie tych informacji, pomogłoby wszystkim zaangażowanym w przemysł modowy – również konsumentom. Jakie są wyniku raportu? Aż 99% firm nadal nie ujawnia, ilu spośród ich pracowników dostaje godziwą płacę. Tylko 12% marek analizowanych w raporcie opublikowało dane dotyczące nowych działań, jakie podjęto, aby walczyć z rasizmem. To szokująco mała liczba biorąc pod uwagę fakt, że po zeszłorocznych protestach Black Lives Matter wiele marek zapewniało, że przeanalizują i ulepszą swoje strategie antydyskryminacyjne. 

Raport ujawnił jednak, że firma Gucci poprawiła swoją politykę ujawniania danych. Włoski dom mody uzyskał wynik 56%, dzięki czemu stał się pierwszą firmą luksusową w historii Raportu, która uplasowała się w pierwszej dziesiątce. Globalną markę H&M zastąpiła OVS (z wynikiem 78%), która według Raportu jest najbardziej transparentną firmą tego roku.