brak kategorii

Poznaj bliżej Mariusza, Senior Designera House

14.12.2015 Redakcja Fashion Magazine

Poznaj bliżej Mariusza, Senior Designera House

Z branżą mody jest związany od wielu lat mimo, że nie ma kierunkowego wykształcenia. Od siedmiu projektuje w Krakowie dla marki House, należącej do polskiego LPP.  Niezależnie od tego co robi, zawsze chce „zostawiać po sobie ślad”.

Jak wygląda Twój dzień pracy?
Fajne jest to, że w tej pracy każdy dzień jest inny. To, jak wygląda dziś nie oznacza, że tak będzie wyglądał jutro. Nie lubię rutyny, więc ta zmienność bardzo mi odpowiada. Moje codzienne zajęcia zależą przede wszystkim od tego, na jakim etapie przygotowania kolekcji jesteśmy – nasz rytm, oczywiście poza wszechobecną w House muzyką, dyktuje kalendarz produkcyjny. Chyba jedynym stałym elementem jest komentowanie na bieżąco próbnych modeli, które trafiają do nas od producentów.

Opowiedz proszę, jak przebiega proces tworzenia kolekcji?
Proces powstawania modeli, które znajdują się w podstawowej kolekcji, od momentu powstania pomysłu do pojawienia się ich w salonach trwa kilka miesięcy. Projektujemy z dużym wyprzedzeniem, podobnie z resztą jak nasi globalni konkurenci. Wyjątek stanowią linie must have odzwierciedlające najświeższe trendy – te modele powstają nawet w ciągu kilku tygodni, skupię się jednak na standardowym procesie.
– Pierwszy, niezwykle twórczy etap to badanie wszelkich nowych trendów. Trend researcher przekazuje nam inspirację do danej linii odzieży i w tym momencie startuje cały proces projektowania. Pracujemy zespołowo – z technologami odzieży, kupcami, grafikami, a decydujący głos należy do projektanta. W tym momencie decydujemy o kolorystyce, wybieramy dzianiny i definiujemy kształt oraz formę poszczególnych modeli. Jeśli mamy „zielone światło”, czyli decyzję, że dany model trafi do produkcji, przygotowujemy wspólnie z technologami dokładne wytyczne dla naszych dostawców.

Mariusz, starszy projektant House

Wszystko co mówisz brzmi niezwykle twórczo i inspirująco. Jak wygląda kolejny krok?
Teraz czas na tak zwane odszycie modeli przez dostawców. Po przekazaniu im dokumentacji technologicznej, czekamy na pierwsze sample, które mamy obowiązek skomentować. Oczywiście, w tym czasie nie mamy wakacji – projektowanie poszczególnych linii i kolekcji zazębia się ze sobą. Gdy otrzymamy już wszystkie prototypy, które mają tworzyć naszą kolekcję, organizujemy Miles-Stone-Meeting. To w trakcie tego spotkania, w którym biorą udział dyrektorzy kolekcji, projektanci, kupcy i technolodzy, oceniamy modele i często wpadamy na nowe pomysły.

Który etap pracy lubisz najbardziej?
Najciekawszy jest pierwszy etap prac nad kolekcją, czyli czas projektowania. Z satysfakcją oglądam też rzeczy, które dostaję od dostawców, wówczas widać realny efekt – czyli to jak moja wizja starła się z rzeczywistym produktem.

Na ile projekty przygotowywane dla marek typu „fast fashion” mogą być oryginalne i dawać projektantowi twórczą satysfakcję? Czy to jaki masz styl, co lubisz, przekłada się na modele, które tworzysz?
Praca tutaj wymaga ogromnej kreatywności! Projektujemy co roku setki modeli, a każdy z nich musi być na tyle oryginalny, by ludzie chcieli wybrać go spośród milionów innych. Poza tym, że śledzimy trendy, zawsze możemy przemycić jakiś fragment swojej osobowości do kolekcji. Dla mnie przy projektowaniu najważniejsze jest zadawać samemu sobie pytanie – czy ja chciałbym w tym chodzić, czy mi się ten model  podoba, jak bym się w nim czuł?

Jaki jest ten Twój „kawałek siebie” w marce House?
To akcenty kolorystyczne, a także teksty w nadrukach promujące gatunek muzyczny, który lubię. Jestem też fanem kultury azjatyckiej, więc mogą być to też japońskie litery. Te motywy to moje znaki rozpoznawcze w wielu kolekcjach.

Dziękuję za rozmowę.

Jeśli Wy także chcecie przelać swoją kreatywność na modę i zobaczyć jak wygląda praca projektanta od kulis, mamy dla Was nie lada gratkę:

Aktualnie, ze względu na dynamiczny rozwój, firma LPP, właściciel marek RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY prowadzi intensywne rekrutacje na kluczowe stanowiska w działach przygotowania produktu. Poszukiwane są osoby chcące rozwijać się w branży modowej na stanowiskach projektantów, kupców, grafików i technologów odzieży. Dodatkowo oferujemy wsparcie relokacyjne dla kandydatów spoza regionu. Więcej o naszych rekrutacjach na www.reserved5plus.com/dolaczdonas