Nobuyoshi Araki stał się sławny dzięki serii zdjęć zatytułowanych „Podróż sentymentalnac, które powstały w latach 1971-1991. Uwiecznił na nich siebie i swoją żonę w bardzo intymnych scenach. W rzeczywistości ten i kolejne album z serii „podróż„ dotykały tematu śmierci i odchodzenia najbliższej mu osoby – ostatnie zdjęcia zostały zrobione tuż przed odejściem Yono z powodu choroby nowotworowej.
Yoko Araki w obiektywie męża
Głównie skupiał się na kinbaku – japońskiej technice wiązania kobiecego ciała. XVII-wieczną tradycje obezwładniania jeńców wojennych przeniósł do erotyki. Ciało traktował niczym płótno, na którym prezentował zarówno ból, jak i przyjemność. Oliwy do ognia dodawał fakt, że młody Araki opowiadał w tamtym czasie, że sypiał ze wszystkimi swoimi modelkami, co podobno uważał za zupełnie naturalną kolej rzeczy. Jego najbardziej kontrowersyjny album o wymownej nazwie „Tokyo Lucky Hole” dokumentuje bujny rozkwit japońskiej branży erotycznej aż do 1985 roku. Opinia publiczna uznała to za zbyt daleko posuniętą perwersję, a jego sztuce przypięła łatkę z hasłem „pornografia”.
Kinbaku według Arakiego
Artysta nigdy nie zrezygnował ze swojego charakterystycznego stylu fotografowania, w którym ponad szlifowanie techniki wykonywania zdjęć, jeszcze bardziej stawiał na intymność i odartą z tabu surową fizyczność. W swoich kolejnych seriach eksplorował azjatycką sztukę kompozycji kwiatów, nazywaną ikebaną. Układał je, rzecz jasna, w miejscach intymnych, a jego najbardziej kultowe prace przedstawiały gejsze w erotycznych pozach, co miało na celu uchwycenie granicy między tym, co kruche oraz tym, co wulgarne.
Japońska ikebana według Arakiego
Jednymi z największych fanek Arakiego są Björk oraz Lady Gaga. Ta pierwsza była jego modelką, na prośbę której Japończyk wykonał zdjęcia na okładkę albumu „Telegram”. Druga dała się związać i sfotografować w serii zdjęć opublikowanych na łamach japońskiego „Vogue’a” w 2009 roku. Araki współpracował także tokijskim magazynem „The Reality Show” oraz z projektantem Thomasem Maierem nad sesją wizerunkową Bottega Veneta na sezon wiosna-lato 2015.
Lookbook Bottega Veneta wiosna-lato 2015
Twórczość artysty została przedstawiona w filmie dokumentalnym Travisa Klose „Arakimentari”, w którym reżyser stara się odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę odgrywa fotografia w życiu Arakiego. Teraz możemy przyjrzeć się bliżej jego sposobie widzenia świata dzięki paryskiemu Musée Guimet, które od 13. kwietnia do 5. września zaprasza wszystkich zainteresowanych do obejrzenia zbioru ponad 400 jego zdjęć. Wśród nich znalazły się nigdy niepublikowane orginały z 1965 roku oraz najnowsze z 2015 roku. Fani Arakiego uważają, że interpretacja jego dzieł jest niemożliwa bez świetnej znajomości kultury japońskiej oraz wiedzy na temat roli kobiet w tamtejszej kulturze, co przejawia się swobodną manifestacją własnego ciała oraz brakiem tabu.
Björk w obiektywie Arakiego
Każdy, kto nie boi się kontrowersji oraz łamania wszelkich zasad w modzie i sztuce, z pewnością chętnie zobaczy zdjęcia Nobuyoshiego Arakiego. Rolą artysty nie jest bowiem zapewnianie odbiorcy komfortu, ale wręcz zmuszanie go do filtrowania obrazów przez własną wrażliwość oraz doświadczenia. Dlatego na przestrzeni ostatnich 50 lat, prace Arakiego, nie tylko szokowały, ale także stanowiły i nieustannie stanowią inspiracją dla kolejnych pokoleń fotografów.
Lubimy bardzo!