brak kategorii
„Pejzaż abstrakcyjny”: wystawa na dachu Warszawy
27.09.2016 Redakcja Fashion Magazine
Punktem wyjścia dla wystawy były prace Jerzego Nowosielskiego, który w swojej twórczości balansował pomiędzy abstrakcyjnymi kompozycjami a przedstawianiem rzeczywistości. W jego nieprzedstawieniowych obrazach dopatrzeć się można śladów klasycznych pejzaży, z kolei w pracach bardziej realistycznych dążenia do syntetycznego ujęcia tematu. Tytuł wystawy odnosi się jednocześnie do miejsca jej prezentacji, 42. piętra budynku Cosmopolitan, skąd rozciąga się pełna panorama miasta. Warszawa widziana z tej perspektywy staje się abstrakcyjnym pejzażem zbudowanym z powyginanych linii, plam kolorów i niewielkich punktów zmieniających swoje położenie
Na wystawie zestawione zostały ze sobą abstrakcyjne obrazy z lat 60. i 70. z dziełami współczesnymi. Obie grupy prac cechuje posługiwanie się abstrakcją jako narzędziem opisującymi rzeczywistość, zarówno tą realną jak i wyobrażeniową. Zaprezentowano następujących artystów: Bownik, Rafał Bujnowski, Tadeusz Dominik, Wojciech Fangor, André Lanskoy, Jerzy Nowosielski, Kajetan Sosnowski, Teresa Pągowksa, Mateusz Sadowski, Piotr Uklański, Zbigniew Rogalski.
Dzieła to część większej kolekcji, w której znajdują się dzieła m.in. Magdaleny Abakanowicz, Jerzego Nowosielskiego, Jana Berdyszaka, Romana Opałki, Teresy Pągowskiej, Kajetana Sosnowskiego, Henryka Stażewskiego. Najszerzej reprezentowanym artystą w kolekcji jest Wojciech Fangor, polski abstrakcjonista, reprezentant op-artu, przez lata tworzący w Stanach Zjednoczonych. Polska Kolekcja to również prace artystów tworzących w okresie 20-lecia międzywojennego: Roman Kramsztyk, Tadeusz Makowski, Eugeniusz Zak, Wacław Borowski, a przede wszystkim Mela Muter – znakomita portrecistka i pejzażysta, tworząca w Paryżu.