MODA, STYL ŻYCIA

P jak Prada: historia marki

11.04.2020 Katarzyna Błażuk

P jak Prada: historia marki
Fot. Kampania Prady na wiosnę-lato 2020

Marka na początku XX wieku, wówczas Fratelli Prada, zaczynała od ręcznie robionych toreb i walizek wykonanych z najlepszych włoskich skór. Ale brand stał się luksusowym i rozpoznawalnym na całym świecie domem mody dopiero, gdy Miuccia Prada, wnuczka Mario Prady, stała się głową marki i główną projektantką. Recepta na sukces według Prady: genialny projektant, konsekwentna innowacja i linia kultowych akcesoriów, a to wszystko oprawione w inteligencję.

Miuccia Prada, zaangażowana intelektualistka

Nikt nie wyobrażał sobie, że ta młoda dziewczyna z dobrego, mediolańskiego domu zostanie cesarzową włoskiej mody. Na początku lat 70. Miuccia Prada, studentka politologii, zwolenniczka Włoskiej Partii Komunistycznej, oddana feministka, zaczęła pracę w rodzinnym sklepie z wyrobami skórzanymi w Mediolanie, by zapewnić sobie niezależność finansową. Pod koniec lat siedemdziesiątych wymyśliła torebkę, która stała w kontrze z tymi dotychczas oferowanymi. Zrobiona z nylonu i zapinana na suwak, była jednocześnie niezwykle praktyczna i lekki. Ten prosty pomysł okazał się tak rewolucyjny, że z miejsca przyciągnęła uwagę redaktorów mody największych światowych pism. 

W 1978 r. Miuccia Prada ostatecznie przejęła stery firmy z pomocą swojego przyszłego męża, Patrizio Bertelliego. Jej misją było nadać firmie nowe oblicze i przeobrazić ją w ośrodek eksperymentu i awangardy. Tym samym Prada położyła podwaliny prostej i minimalistycznej mody bez zbędnych ozdób i dodatków. W 1988 roku razem z mężem wprowadzili pierwszą kobiecą linię ubrań, która przyniosła marce międzynarodowy sukces. Miuccia Prada niczym rasowy kameleon, napędzany niezwykłym procesem twórczym, stała się królową świata mody. Nie umiała szyć ani rysować, ale była pełna zapału z mnóstwem genialnych pomysłów, których realizację powierzyła swoim asystentom. Właśnie ten wymyślny wymiar i brak kalibracji sprawia, że ​​Prada jest tak wyjątkowa: zawsze nadaje się do noszenia, ale nigdy nie jest zwyczajna. Każde ubranie czy dodatek jest niekończącym się przejawem wolności twórczej i interpretacyjnej, filozofii, którą Miuccia Prada promuje również poprzez swoją fundację sztuki współczesnej, otwartą w Mediolanie w 1993 roku, która wspiera młodych artystów.

Kampania Prady na 2019 rok
Fot. Kampania Prady na 2019 rok

Innowacyjność: część DNA marki

Od początku lat 90. rewolucja zapoczątkowana przez Pradę trwa. Miuccia powołała do życia nową zmysłowość, która nie hołduje spódnicom z rozporkiem ani głębokim dekoltom. Ale z wyczuciem eksperymentuje z nietypowymi materiałami, łączy ze sobą różne elementy i na pewno nie daje się powstrzymać granicom zdrowego rozsądku. Z wirtuozowską precyzją wchodzi we flirt z ekscentrycznością i sprawia, że brak konsekwencji staje się atutem każdej następnej kolekcji.

Prada zaproponowała minimalistyczny styl, inspirowany tym z lat 60., ale w połączeniu z materiałami, które nie były  używane do tworzenia odzieży. Dzięki rozwojowi nowej technologii przy konstruowaniu ubrań, spawiła, że odzież, którą tworzy jest zarówno praktyczna, jak i stylowa. Wodoodporny nylon, aerodynamiczne podeszwy, Prada i Bertelli zainwestowali w inżynierię, aby stworzyć modę, która czerpie z wzorów z przeszłości, aby stworzyć modele na przyszłość.

Połączenie elegancji i subtelnej śmiałości, z nutą ironii.  Prada zawsze jest o krok przed innymi. Jedną z mocnych stron jej twórczości jest to, że zawsze idzie tam, gdzie nikt jej nie oczekuje. Potrafi łączyć ze sobą sprzeczności, wojskowe elementy garderoby z bielizną w stylu retro. ultra kobiece sukienki w subtelnych kolorach przełamane  sportowym krojem. A to wszytsko ozdobione niekonwencjonalnymi, a czasem wręcz dziwnymi, akcesoriami. Miuccia Prada nie zna granic.

Marka rozwija się błyskawicznie. W ciągu zaledwie dziesięciu lat rozwinęła swój asortyment od odzieży damskiej, obuwia, przez odzież męską i linie sportowe. Nie zapominajmy także o powołaniu do życia „młodszej siostry” Prady. Miu Miu od pierszej kolekcji odniosła ogromny sukces. Butiki zostały otwarte na całym świecie, a Prada zyskała międzynarodową pozycję jako nowoczesna, luksusowa marka.

„Zależy mi na harmonii estetycznej. Nie chcę za wszelką cenę uczynić kobiety seksowymi, bo nie mają one ani ochoty, ani czasu, żeby być seksownymi siedem dni w tygodniu. Dusza ma wiele innych potrzeb, które trzeba zaspokoić.”

Legendarne akcesoria

Wszystko zaczęło się od torebki. Słynny nylonowy model, opracowany został pod koniec lat siedemdziesiątych. W 1985 roku, pracując nad zróżnicowaniem asortymentu, Miuccia  nieco zmodyfikowała pierwotny model i wypuściła na rynek torebkę ze złotym łańcuchem i trójkątnym logo. Nowy model Pocono stał się hitem i bestsellerem marki, stając się dostępny w wersji zarówno: plecaka jak i torby. Od tyego czasu każda torba, zaprojektowana przez Pradę : Vachetta, Saffiano Lux, City Sport, a ostatnio Elektra i Cahier są obiektem porządania fashionistek. Prosty i ekscentryczny – każdy znajdzie coś dla siebie. Nie można nie wspomnieć tu o butach, które są osobnym butem na każdym pokazie.  Łącząc tradycyjne modele z innowacyjnymi materiałami i technikami, Prada przekształciła obuwie w ultranowoczesne elementy mody, które można nosić zarówno na co dzień, jak i na wielkie wyjścia. 

Linia okularów przeciwsłonecznych Prada Eyewear, której premiera miała miejsce w 1999 roku, odniosła olbrzymi sukces dzięki subtelnym i nieco futurystycznym modelom. Barokowe zdobienia czy te w stylu lat 60. połączone z nowoczesnymi materaiłami – mają niesamowicie współczesny charakter. 

Akcesoria od Prada stały się częścią zachodniej popkultury. Odniesienia do marki pojawiały się wielokrotnie w amrykańskich serialach m.in  w "Sex & The City", ale kiedy ostatecznie w filmie "Diabeł ubiera sięu  Prady" marka wystąpiła w samym tytule, nikt nie miał wątpliwości. Stała się międzynarodowym symbolem intelektualnego szyku i zapisała się w wielkimi literami w historii nie tylko mody. 

Włoski brand nie poddaje się obowiązującym trendom,  narzuca konsekwentnie swoją wizję mody. To jaką koncepcję na kolejnym pokazie pokaże kreatywna Włoszka, jest często zagadką. Ponieważ w braku konsekwencji leży źródło jej sukcesu. Nie sposób włożyć jej w jakiekolwiek ramy i niech tak zostanie.