Na 6. kwietnia przypada Międzynarodowy Dzień Sportu, stąd wiele kwietniowych numerów magazynów poświęconych jest właśnie sportowi i jego znczeniu w modzie. W 2015 roku na okładce amerykańskiego „Vogue’a” znalazła się Serena Williams. Morwenna Ferrier z „Guardiana” zachwyca się prostotą ujęcia i stylizacji oraz brakiem rakiet tenisowych czy innych sportowych akcesoriów. Ikona kortu pojawiła się na okładce magazynu modowego jako pełnoprawna modelka. Tenis to kosztowny, elitarny sport niegdyś uprawiany wyłącznie przez tzw. „wyższe sfery”. Nic więc dziwnego, że świat mody wyjątkowo często zaprasza do współpracy zwłaszcza tenisistów.
Boris Becker i Claudia Schiffer, fot. Juergen Teller
Czasami kończy się to skandalem. Zwłaszcza, kiedy za obiektywem staje Juergen Teller, który lubi prowokować z radością niesfornego dziecka. W 2004 roku namówił rodaków, tenisistę Borisa Beckera i supermodelkę Claudię Schiffer, do niepoprawnej politycznie kampanii niemieckiej marki Strenesse. Demoniczny sportowiec ciągnie bezwładną modelkę w krótkiej sukience niczym jaskiniowiec. Skojarzenia z gwałtem i seksizmem wywołały falę oburzenia, co zapewne ucieszyło fotografa.
Lacoste, 2011
Przykładem poprawnej, „grzecznej” współpracy świata tenisa i mody jest natomiast kampania „Lacoste Challenge” z Amerykaninem Andym Roddickiem.
Michael Phelps, Louis Vuitton, 2013
Szczególnie ciekawie i nietuzinkowo prezentują się kampanie Louis Vuitton ze sportowcami przedstawianymi niemal reportażowo w osobistym, bezpretensjonalnym otoczeniu.
Niezwykle utytułowany amerykański pływak Michael Phelps wziął udział w kampanii Core Values Louis Vuitton w 2012 roku, co nie spodobało się Komitetowi Olimpijskiemu, bo zdjęcia przeciekły do mediów w czasie promowania igrzysk. Pływakowi partnerowała 77-letnia gimnastyczka Larisa Latynina, która w Związku Radzieckim obrosła legendą ze względu na wielką ilość zdobytych medali. Za obiektywem stanęła sama Annie Leibovitz.
Maradona, Pele i Zidane, Louis Vuitton
Słynna fotografka stworzyła również inne dwie ciekawe sesje Core Values LV z udziałem wielkich sportowców. W 2010 roku sfotografowała grupę legendarnych zawodników grających radośnie w piłkarzyki: Pelego, Maradonę i Zidane’a. Tylko fotograf najwyższej klasy wpadłby na tak prosty, ale znakomity pomysł!
Muhammad Ali, Louis Vuitton
Wiekowy już Muhammad Ali również dał się namówić Leibovitz na sesję dla LV. Rodzinne zdjęcia, które mogłyby ilustrować artykuł w magazynie, powstały w domu boksera w Arizonie w 2012 roku. To zdecydowanie jedna z najlepszych kampanii łączących świat sportu i mody. Brutalny boks stał się nagle czymś łagodnym i czystym, chociaż dziadek z dumą spogląda na wnuka, który może pójdzie w ślady największego z bokserów.
David Beckham, H&M jesień-zima 2014
Nie da się ukryć, że sportowcy dysponują wyjątkowymi warunkami fizycznymi, nawet na emeryturze. David Beckham wkroczył do świata mody pokierowany silną ręką Victorii, by konsekwentnie prezentować mięśniową rzeźbę. Nic więc dziwnego, że marki chętnie zatrudniają byłego piłkarza do reklamowania bielizny. Kiedyś Armani, dzisiaj H&M.
Inna ikona sportu, Cristiano Ronaldo, zareklamował jeansy Emporio Armani w 2010 roku. Klata piłkarza przyćmiła spodnie, a sama reklama przypomina raczej promocję bielizny…
Jessica Springsteen dla Gucci
Sportsmenki nie romansują z modą tak często, jak mężczyźni. Pojawiają się najczęściej w kampaniach marek sportowych lub akcesoriów typu zegarek. Dom mody Gucci zaprosił na przykład do kampanii Amerykankę Jessicę Springsteen. Amazonka promuje jeździecką, ekskluzywną serię ubrań marki Gucci.
Szkoda, że współpraca wielkich domów mody i sportsmenek jest tak skromna, bo pięknych kobiet w sporcie nie brakuje! Być może okładka „Vogue’a” z Sereną Williams coś zmieni.