MODA
Duet MMC zaprezentował nową kolekcję na pierwszym w ich karierze pokazie online
01.07.2020 Wojciech Szczot
Świat mody robi co może, by przetrwać trudne warunki w czasach pandemii. Przed nami London Fashion Week, który w całości odbędzie się online. W ramach londyńskiego Tygodnia Mody projektanci pokażą swoje nowe kolekcje, a także wezmą udział w specjalnych panelach i prezentacjach wizualnych. Nie inaczej wygląda walka o przetrwanie polskich projektantów. Duet MMC, jeden z najbardziej cenionych w polskiej branży mody, który co roku prezentuje nowe kolekcje, zdecydował się premierowe projekty pokazać tym razem… w sieci! Zamiast regularnego pokazu z udziałem gwiazd, mediów i influencerów, projektanci zamykają tę formułę w filmie video, które zostało wysłane do wszystkich gości, a także mediów. Dzięki temu absolutnie każdy ma szansę uczestniczyć w pokazie na żywo.
Duet MMC, który tworzą Ilona Majer i Rafał Michalak, jako pierwszy w Polsce zdecydował się pokazać swoją nową kolekcję w takiej formie. Data jest symboliczna, bo równo rok temu twórcy prezentowali nowe projekty w wielkim stylu, w Forcie Sokolnickiego na warszawskim Żoliborzu, w towarzystwie kamer TVN-u, które udokumentowały pokaz w popularnym programie "Top Model".
Pokaz kolekcji jesień-zima 2020/2021 został nagrany w warszawskim Studio LAS. Film przepełnia artystyczna wrażliwość, co udało się uzyskać Kasi Sokołowskiej, reżyserce pokazu oraz autorce scenariusza i choreografii, która od lat współpracuje z duetem MMC i reżyseruje wszystkie ich pokazy. W filmie udało się uchwycić emocje pokazu mody, który jako konwencja prezentacji mody ma swój język i poetykę. Jest mu bliżej do performance, teatru niż filmu modowego. Kluczowa była umowna, ale zamknięta w pewnych ramach przestrzeń, niczym scena czy wybieg oraz choreografia, która „dzieje się” w czasie rzeczywistym, nie jest tylko montażową figurą.
Pokaz w wersji online zobaczysz w dalszej części artykułu
Nowa kolekcja MMC jest o wiele szczuplejsza niż wszystkie poprzednie; duet zdecydował się na 25 sylwetek (o połowę mniej niż zazwyczaj). Dzięki temu każda z nich pokazuje DNA marki – nonszalancje w mieszaniu stylu sportowego z eleganckim. Królują połączenia sportowych, nylonowych tkanin ze 100% kaszmirem. Ilona Majer i Rafał Michalak nie rezygnują za to z monochromatycznych barw, skupiają się na amarantowym różu, soczystej zieleni i srebrze.
Każda tkanina musi mieć swój czas
Projektanci przyznają, że tworząc kolekcję w czasie pandemii nie było im łatwo. Początkowo zostali odcięci od włoskich dostawców, a to właśnie z najlepszymi tkaninami duet jest kojarzony od początku swojej kariery. Materiałów szukali więc w swoich zapasach magazynowych, a duet sam przyznaje, że są ogromne. Zwracali uwagę zwłaszcza na te tkaniny, które wcześniej nie miały swoich "5 minut". Pandemia okazała się dla nich szansą na zabłyśnięcie. Niektóre z nich Rafał i Ilona odkrywali na nowo, np. nylon, do którego wcześniej przymierzali się kilka razy. "Każda tkanina musi mieć swój czas" mówią projektanci.
Duet powrócił do swojego początku czyli projektów z połowy lat 90-tych, ale potraktował je w sposób bardzo nowoczesny. Może podświadomie chciał zacząć od „nowego-starego początku”. W kolekcji AW 20/21 zobaczymy odmienioną klasykę, mocno wydłużone sylwetki, marynarki w kolano, wysokie talie i zabawy sylwetką np. skracanie proporcji góry do wysokich stanów i okrywanie dużymi, charakterystycznymi marynarkami. Unisex czyli uniwersalność ubrań jest dla MMC czymś naturalnym. To znak czasu i szacunku dla człowieka. W nowej kolekcji występują specjalne konstrukcje na sylwetki kobiece, ale niezmiennie króluje oversize. "Interesuje nas człowiek" przyznają Ilona i Rafał. I rzeczywiście, uniwersalność projektów widać w momencie, gdy modele-bliźniacy mają na sobie zarówno sukienki, jak i męskie ubranie – w obu wyglądają świetnie. Zaś Dziewczyna w męskim garniturze to znak rozpoznawczy MMC – wieloletnia przyjaciółka projektantów Kasia Sokołowska od zawsze nosi ich garnitury, niezależnie od transformacji w modzie.
Puchówki, tak charakterystyczne dla MMC, w tej kolekcji są z nowoczesnej, technicznej tkaniny odbijającej światło. Króluje czerń i biel, ale pojawiają się też odlaski. Dodatkowo kurtki mają hafty 3D, które wyróżniają i identyfikują markę na modowym rynku.
Team artystyczny:
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Kasia Sokołowska
CHOREOGRAFIA: Kasia Sokołowska
ZDJĘCIA: Aldona Karczmarczyk i Kuba Kossak
POSTPRODUKCJA: Kuba Kossak
SCENOGRAFIA: Anna Witko
STYLIZACJA: Agnieszka Ścibior
MAKIJAŻE: Krzysztof Nadziejewiec i Bartosz Stanke
FRYZURY: Michał Bielecki oraz team stylistów marki Sebastian PROFESSIONAL
PAZNOKCIE: Patrycja Jewsienia
PRODUKCJA: Piotr Pomianowski i Van Dorsen Artists
PR: Iza Lewandowska ADVICE WISE PR