130-lecie Petit Bateau
Marka Petit Bateau powstała w 1893 i już wtedy przyświecała jej wizja łączenia dzieci z naturą, a z życia robienie najlepszego placu zabaw. Wszystko zaczęło się w Troyes w 1893 roku, wówczas centrum francuskiej dzianiny. Pierre Valton otworzył fabrykę specjalizującą się w bieliźnie, którą nazwał Valton & Fils. W 1918 roku syn założyciela, Etienne Valton pomógł firmie zaistnieć. Zainspirowany przez swoją żonę, która nuciła piosenkę „Maman les p’tits bateaux qui vont sur l’eau ont-ils des jambes?”, wynalazł małe majtki, odcinając nogawki od używanych wówczas długich kalesonów. Rewolucyjne cięcie nożyczkami nadało kształt bawełnianym majtkom, o wiele bardziej praktycznym i wygodnym, bez nogawek i guzików, z elastyczną talią. W 1920 roku ten sam Etienne Valton zmienił nazwę rodzinnej firmy na Petit Bateau. Muzą firmy została mała dziewczynka o imieniu Marinette, która przez 30 lat uosabiała markę z polotem. Od tego momentu, DNA marki zostały ustalone: ukłon w stronę dzieciństwa, humor, know-how, komfort, swoboda ruchu, innowacja… W 1937 roku majtki Petit Bateau otrzymały główną nagrodę za innowacyjność na Światowej Wystawie w Paryżu. To był przełom, od tego czasu każda dekada w Petit Bateau miała swoje własne innowacje: w latach 50’ były to body dla niemowląt z wycięciem na ramiona (dla łatwego zakładania), w latach 60’ to aksamitna piżama bouclette, w 70′ dzianina Milleraies wykonana na nowych maszynach dziewiarskich, a w 80′ pierwsze body z zatrzaskami w kroku.
Przełomowe dla marki były lata 90′, kiedy w 1994 roku projektant Karl Lagerfeld spopularyzował kultowy T-shirt Petit Bateau, pokazując go na wybiegu pod tweedową marynarką Chanel. Kolejne lata przyniosły marce wielkie kolaboracje (Maison Kitsuné, Carven, Christian Lacroix…). W latach 2000 i 2010 narodziły się kolejne wspaniałe pomysły. Od żółtej olejnej tkaniny inspirowanej płaszczami rybaków, przez klasyczną bawełnę second-skin (z ultramiękkiej dzianiny), po bodyjamę® w 2018 roku, hybrydowy element oferujący jeszcze większą swobodę ruchu do niemowląt.
2023 rok to celebracja 130-lecia kultowej marki, która dba o komfort najmłodszych. Od zawsze ich znakiem rozpoznawczym są paski. Niezależnie od tego, czy są cienkie, zwane „milleraies”, czy szersze, zwane „marinières”, stały się niezbędnym wzorem w naszych szafach. Bardzo dobrze znane na całym świecie, dające efekt „French Touch”. 23 maja marka Petit Bateau świętowała 130 lecie marki w Warszawie w Qchni Artystycznej.