STYL ŻYCIA

Łukasz Jemioł

26.04.2015 Redakcja Fashion Magazine

Łukasz Jemioł
Urodził się w 1983 roku w Radomiu, gdzie uczęszczał do Szkoły Podstawowej nr 2, a następnie do VII Liceum Ogólnokształcącego im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Ukończył studia na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, na kierunkach druk i ubiór.

Debiutował w 2005 roku startując w konkursach dla młodych projektantów. Wygrał „Złotą Nitkę” (Nagroda Główna w kategorii prêt-à-porter) oraz konkurs „Moda Folk” (I miejsce), które dały mu środki finansowe do stworzenia pierwszej kolekcji, a także rozpoznawalność w branży. Otrzymał także Oskara Mody. Jest określany jako jeden z najlepiej ubranych mężczyzn w Polsce. Sam podkreśla, że sekretem jego stylu jest rozsądne, wyważone dobieranie ubrań oraz unikanie przebrań. 

Początki jego własnej marki to rok 2006, wtedy pojawiło się nowe logo. Od 2007 roku Łukasz Jemioł przygotowuje kolekcję sygnowaną imieniem i nazwiskiem. Lata 2007-2010 były najintensywniejszym czasem poświęconym na zbudowanie silnej i rozpoznawanej marki. Pierwszy pokaz w Warszawie miał miejsce w 2008 roku w restauracji Forteca Kręgliccy. Początkowo atelier w Warszawie znajdowało się na Placu Dąbrowskiego. Od lutego 2015 roku butik i pracownia mieszczą się przy ul. Mokotowskiej 26 w samym centrum Warszawy. Dzięki temu klienci mogą codziennie spotkać się z projektantem, który większość dnia spędza w butiku. Pomaga klientkom w doborze ubrań i przygotowuje nowe kolekcje lub uzupełnia dostępne o nowe projekty. Przyznaje, że sprawia mu to ogromną satysfakcję i jest miłym akcentem pracy projektanta. Dodatkowo w łódzkiej Manufakturze prowadzi drugi butik, w którym dostępna jest kolekcja Łukasz Jemioł Basic. W październiku 2015 roku w centrum modowym MODO na Łopuszańskiej powstanie nowy butik z kolekcją Basic. W siedmiu innych miastach udostępnia kolekcje multibrandom. Jego ubrania można kupić także na platformach Mostrami oraz Sellektor. W 2014 roku powstał sklep online www.jemiol.com.

Jest jednym z niewielu projektantów, którzy postanowili swoją artystyczną linię wyraźnie oddzielić od linii codziennej. Tak powstał Basic, który gromadzi koszulki, bluzy, spodnie, kurtki, swetry i sukienki. Ideą tej linii to wygoda i miejski luz. Projektant opisuje swoją pracę jako „komfortowa elegancja”, która charakteryzuje się dobrej jakości materiałami, nietuzinkowymi wzorami oraz miksowaniem rożnych styli. Insipiracje czerpie z licznych podróży. To moda, która wprost z wybiegu może trafić do szafy.

Najnowsza kolekcja Basic to propozycja dla silnych osobowości, które nie boją się wyróżnić. Jesienno-zimowa kolekcja powstała w duchu militarnym, stąd również zaczerpnięto nazwę – Forces. To kolekcja, w której dominują zieleń khaki i czystość błękitu, przełamane neutralnymi kolorami. W produkcji wykorzystano bawełnę, dzianiny i nieśmiertelny denim. Casualowy charakter kolekcji podkreślają metalowe elementy, pacyfistyczne emblematy i militarne akcenty. Pojawiły się błyszczące tkaniny, w postaci printów, które przełamują militarny charakter jesienno-zimowej odsłony, Dzięki takim rozwiązaniom ubrania mogą szybko trafić do młodszych odbiorców, ale tak naprawdę jest to międzypokoleniowa linia odzieży.

Jemioł projektuje także na zamówienie. Najczęściej tworzy suknie na specjalne życzenie, które są artystyczną odskocznią oraz często stanowią nowe wyzwania. Choć projektant nie często wspomina o tym w wywiadach, klientki chętnie szyją u Jemioła suknie ślubne, które charakteryzuje prostota i wysublimowana elegancja. Efekt końcowy jest wypadkową wizji artystycznej projektanta i potrzeb klientki. Projektant podkreśla, że ma świetny kontakt z klientami oraz dba o to, aby jego marka wychodziła naprzeciw rożnym oczekiwaniom. Słucha uwag i na tej postawie powstaje kolekcja. Chce widzieć swoje ubrania na ulicach. W celu walki z rakiem piersi Jemioł zaprojektował specjalną linię koszulek, która do kupienia była tylko podczas Dnia Różowej Wstążki.

Projektant ubiera znane osoby ze świata mediów, sztuki oraz mody, takie jak: Anja Rubik, Małgorzata Socha, Katarzyna Sokołowska, Sylwia Gliwa, Alicja Bachleda-Curuś, Magdalena Mielcarz, Joanna Horodyńska, Karolina Malinowska, Agnieszka Popielewicz czy Agata Kulesza. Jego stroje są często wybierane przez stylistów do sesji w magazynach takich jak: „Elle”, „Twój Styl”, „Pani”, „Gala”, „Viva!”, „Zwierciadło”, „Wysokie Obcasy”, „Glamour”, „InStyle”, a także w programach telewizyjnych TVN, Telewizji Polskiej oraz Fashion TV. Wraz ze swoją muza Małgorzatą Sochą, pojawił się na gali British Fashion Awards.

Aktywnie prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych. Przyznaje, że w miarę możliwości na Facebooku czyta każdy komentarz, wiadomość prywatną i stara się szybko na nie odpowiadać. Pomaga mu w tym zatrudniony, zaprzyjaźniony zespół. W wywiadach podkreśla, że zależy mu na dobrych relacjach w teamie, z którym pracuje. Jego konikiem jest Instagram, który prowadzi zupełnie samodzielnie. 

Z okazji 10-lecia pracy w zawodzie projektanta stworzył linię Łukasz Jemioł Kids dla dzieci w wieku 3-7 lat, we współpracy z platformą parentingową Limango.pl. Znalazły się w niej koszulki, spodenki, bluzy, czapki, szaliki i spódniczki. Na ubrankach pojawiły się zabawne grafiki – kotki dla dziewczynek, pieski dla chłopców. Łukasz Jemioł podkreśla, że kolekcja w całości jest uszyta w Polsce, a do produkcji użyto bawełny, dzianiny oraz wełny wysokiej jakości.

Jemioł działa także charytatywnie. Dołączył do grona osób wspierających projekt „Nurture the World”. Na potrzeby tej akcji stworzył koszulkę z hasłem „Nurture t-shirt by Łukasz Jemioł”. Bawełniany t-shirt z motywem serca i motyla był dostępny w czterech wersjach kolorystycznych. Część dochodu ze sprzedaży tego produktu została przeznaczona na dożywianie dzieci w polskich szkołach. Akcja była prowadzona z PCK. Regularnie bierze udział w akcjach charytatywnych i chętnie angażuje się w pomoc innym.

Marka Jemioła pokazuje się na Fashion Philosophy Fashion Week w Łodzi od pierwszej edycji imprezy. Jest umieszczana w sekcji Designer Avenue. Został zauważony przez organizatorów Tygodnia Mody w Lizbonie, którzy w 2010 roku zaprosili go na portugalskie wybiegi. To zachęciło go do poszukiwania szans rozwoju na rynkach zagranicznych. Podczas edycji Fashion Week w 2013 roku projektant pokazał efekty współpracy z wytwórnią Warner Bros, tworząc kolekcję inspirowaną bohaterami słynnych kreskówek. Swoją twórczość prezentował także na targach Vision w Kopenhadze. Oprócz tego regularnie prezentuje swoje kolekcje na pokazach własnych w Warszawie. 

Projektant konsekwentnie buduje swoją markę, czego dowodem są cztery kolekcje rocznie. Linie Basic i Premium cieszą się ogromnym uznaniem i zainteresowaniem świata mody. Jednak sukces w kraju to za mało. Jemioł ma apetyt na rynki zagraniczne i obecnie planuje międzynarodową ekspansję. Trzymamy kciuki!

ZDJĘCIE – EAST NEWS

AUTOR – JUSTYNA MAJKA