STYL ŻYCIA

Karl Lagerfeld

16.02.2015 Redakcja Fashion Magazine

Karl Otto Lagerfeld urodził się 10 września 1935 roku w Hamburgu. Podczas drugiej wojny światowej wraz z rodzicami (ojciec był biznesmenem, a matka prowadziła życie salonowe) i dwiema siostrami przeprowadził się na północ Niemiec. „Będąc dzieckiem głównie szkicowałem i czytałem”, opowiada projektant. Miał zaledwie 14 lat i jeszcze nie ukończył szkoły, kiedy poprosił rodziców, aby pozwolili mu wyjechać do Paryża. Tam w Lycée Montaigne studiował rysunek i historię.

W 1954 roku wysłał szkic płaszcza na konkurs International Wool Secretariat (obecnie znany jako The International Woolmark Prize). Po sześciu miesiącach otrzymał telegram. Pokonał 200 tysięcy rywali i zajął pierwsze miejsce.  Jego projekt zrealizował sam Pierre Balmain. Zafascynowany talentem Karla, Balmain zatrudnił go jako swojego asystenta. A już trzy lata później, w 1957 roku, Karl Lagerfeld objął stanowisko dyrektora artystycznego w Maison Jean Patou i pozostał nim przez kolejnych sześć. W 1963 roku odszedł i został „wolnym strzelcem”. Projektował wtedy dla takich marek, jak Charles Jourdan, Krizia, Ballantyne oraz Chloé. W 1965 roku pochodzący z Rzymu producenci futer – rodzina Fendi, poprosili go o zmodernizowanie firmy. Początkowo projektował futra, a w 1977 roku wprowadził kolekcje prêt-à-porter. Ten niegdyś rodzinny biznes projektant  przedstawił wielkiej modzie.

Tymczasem w Paryżu czekało go największe wyzwanie. Po śmierci Coco Chanel w 1971 r., słynna marka popadała w ruinę. W 1983 roku ratowania Chanel podjął się Karl Lagerfeld. „Dzisiaj wszyscy myślą, że to był dla mnie wielki zaszczyt. W tamtych czasach wcale tak nie było”, opowiada projektant. „Przestrzegano mnie, że ta marka już umarła. I to mnie przekonało”, dodaje.

W międzyczasie, w latach 1992-1997 na stałe projektował też dla Chloé. Jego dziewczęce kolekcje były przeciwieństwem dla tych nieco burżuazyjnych i często pełnych przepychu u Chanel.W 1998 roku stworzył własną linię, Lagerfeld Gallery (w 2006 roku zmienił nazwę na Karl Lagerfeld).

W 2004r. stworzył kolaborację ze szwedzką sieciówką H&M, która sprzedała się w kilka godzin, jednak projektant stwierdził, że więcej tego nie powtórzy. Jego celem było zaprojektowanie ubrań, na które stać byłoby kobiety na całym świecie, a H&M wyprodukował jedynie bardzo limitowaną ilość. W 2007r. magazyn „Vogue” nakręcił film dokumentalny o projektancie o tytule „Lagerfeld Confidential”, natomiast kilka lat później Karl sam zajął się reżyserią. W 2013r. zadebiutował za kamerą i stworzył krótkometrażowy film z udziałem Keiry Knightley w roli Coco Chanel.

Prywatnie przyjaźni się z Joanną Przetakiewicz, założycielką marki La Mania. Lagerfeld słynie z wybierania swoich muz, a do tego grona należą znane nazwiska modelingu jak Cara Delevingne, Kendall Jenner czy ostatnio Willow Smith oraz Lily Rose-Depp. Projektant często wybiera dość nietypowe kolaboracje, jak np. w 2016r. kiedy zaprojektował ręczniki i szlafroki dla sieci Carrefour.

Twierdzi, że jego kotka Choupette zarabia nawet ponad 3 miliony euro, jednak sam projektant jest podejrzany o oszustwa podatkowe.

Dzięki dobrym relacjom z Chanel miał dużą swobodę działania. Właściciele marki  – rodzina Wertheimer zapewniła mu dożywotni kontrakt i dała mu wolną rękę. I chociaż wiele jego projektów Karla kłóci się z wizją Coco, dzisiaj Chanel ma lojalne rzesze klientek: począwszy od Inéz de la Fressange, Vanessy Paradis, Claudii Schiffer, a skończywszy na Caroline de Maigret, Keirze Knightley czy Geraldine Chaplin. „Gdyby Coco żyła, pewnie byłaby w szoku widząc, jak teraz wygląda jej dom mody. Ale nie miałem wyjścia. Musiałem zrobić coś, aby marka szła z duchem czasu”, mówi Lagerfeld. „Zawsze oczekuj nieoczekiwanego”, dodaje.

ZDJĘCIE: East News