KULTURA

Już 24 lutego startuje wystawa Dobiesława Gały, laureata grand prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego

18.02.2022 Fashion Post

Już 24 lutego startuje wystawa Dobiesława Gały, laureata grand prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego

Dobiesław Gała to artysta, rzeźbiarz, doktor sztuki, adiunkt ASP w Krakowie, chco są to tylko niektóre ze słów, którymi można go określić. Jest także laureatem grand prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego. Już 24 lutego startuje jego wystawa w prestiżowym Międzynarodowym Centrum Kultury. 

Dobiesław Gała – artysta niezwykły

Dobiesław Gała – artysta rzeźbiarz, doktor sztuki, adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, obecnie Prodziekan na Wydziale Rzeźby. Urodzony w 1975 r. w Ostrowcu Świętokrzyskim. W 2000 r. ukończył Studia na Wydziale Rzeźby Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego. Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany m.in. stypendium Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie pracował pod kierunkiem słynnego Tima Scotta. Stypendysta Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej. Laureat i zdobywca Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego oraz wielu prestiżowych nagród za twórczość artystyczną. Swoje prace prezentował na ponad siedemdziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Ten rok będzie należał do niego. Wystawy indywidualne, zbiorowe, prace wzbogacające prywatne kolekcje oraz nabywane z myślą o estetycznym dopełnieniu przestrzeni to obecnie centrum jego uwagi. 

Bieguny niedostępności według Dobiesława Gały

Inspiracją prac Dobiesława Gały są bieguny niedostępności – wyliczone matematycznie, realne miejsca na ziemi.  Określenie powstało przeszło sto lat temu, w 1920 r. Jego autor Vilhjalmur Stefansson  stworzył je dla odróżnienia bieguna północnego od najtrudniej osiągalnego punktu w Arktyce, a następnie definicja została rozszerzona o inne obszary.  Bezpośrednią bodźcem do realizacji cyklu kompozycji jest słynna Strefa 51 – amerykańska baza wojskowa służąca do testów nowych rozwiązań technicznych, która obrosła w liczne teorie spiskowe związane z UFO. Najprawdopodobniej prowadzone są tam testy nowych typów broni i statków powietrznych, nie jest może miejscem najbardziej oddalonym od wody czy lądu, ale zapewne jest odległa, strzeżona i niedostępna. Cykle prezentowane w Międzynarodowym Centrum Kultury pod wspólnym tytułem „Bieguny Niedostępności” to wizualizacje odległych, często tajnych obszarów, gdzie miały miejsce niewyjaśnione zjawiska, incydenty lub przeprowadzane są eksperymenty, które mają fatalny wpływ na okoliczną faunę i florę. Są to próby zilustrowania najbardziej niedostępnych miejsc na ziemi, gdzie zachodzą zagadkowe zjawiska, tajemnicze ślady zdarzeń, a ich konsekwencją są zmiany struktury materii. Ale również toksyczna działalność człowieka, który eksperymentując w odległych miejscach naszej planety deformuje przyrodę. Prace mają również wymiar metafizyczny. Opowiadają o człowieku jako fizycznym bycie, który pozostawia w  świadomości swojego otoczenia trwały ślad  pozazmysłowy. Ten ślad jest rodzajem deformacji struktury przestrzeni, współistnieniem w czasie, wpływaniem na przyszłość. Z upływem czasu ślad zanika, zarasta materią i biegiem życia kolejnych istnień. W swoich pracach Gała nie przedstawia konkretnych działań, obiektów czy maszyn, które spowodowały te ślady. Koncentruje się na sytuacji już po, na pozostawionych znakach, odbiciach. Próbuje przewidywać proces zmian określonego miejsca. Istotnym czynnikiem jest czas, który pozwala siłom natury na ponowne zaanektowanie zniszczonego miejsca i przekształcenie go w inną strukturę. Podczas odbioru prac najlepiej przełączyć percepcję na kontemplację z góry. Te prace nie są pejzażami, w których należy szukać horyzontu. Perspektywa, niczym spojrzenie z lotu ptaka, pozwala dotknąć makro i mikrokosmosu, które kryją się w trójwymiarowych formach. 

Są to rysunki strukturalne. Połączona w całość płaskorzeźba z rysunkiem i malarstwem, przy wykorzystaniu różnych mediów: ołówka, grafitu, węgla, farby, pigmentów. Przegląd prac w krakowskim Międzynarodowym Centrum Kultury to połączenie struktur i możliwość dotknięcia intrygujących biegunów niedostępności.

Wystawa otwarta w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie (Rynek Główny 25), otwarta do 27 marca br.