STYL ŻYCIA

Juergen Teller

24.01.2015 Redakcja Fashion Magazine

Juergen Teller wychowywał się w Erlangen w Bawarii. Jego rodzina prowadziła biznes lutniczy, jednak nastoletni Juergen miał uczulenie na drewno i nie mógł podjąć pracy. Zajął się fotografią, by w 1984 roku, w wieku 20 lat rozpocząć studia w Bayerische Staatslehranstalt für Photographie w Monachium.

W 1986 roku, tuż po ukończeniu studiów, Teller przeniósł się do Londynu. Chciał uniknąć przymusowej służby wojskowej i rozwijać karierę za granicą. Na emigracji miewał chwile zwątpienia i myślał o porzuceniu fotografii. Nie znał angielskiego i nie miał pojęcia o modzie. Świadomość trendów zdobywał dzięki obserwowaniu ubrań noszonych przez muzyków, z którymi lubił spędzać czas. Wreszcie zdobył pracę w zawodzie, w przemyśle muzycznym. Robił zdjęcia, np. Björk, do magazynów „i-D” i „The Face”.

W 1990 roku stworzył jedną ze swoich pierwszych słynnych okładek – do singla „Nothing Compares 2 You”  Sinéad O’Connor. W 1991 roku pojechał w trasę koncertową z Nirvaną, by zrobić serię ikonicznych już zdjęć Kurta Cobaina.

W 1994 roku Juergen Teller zadebiutował w brytyjskim „Vogue” okładkową fotografią 20-letniej Kate Moss. Dwa miesiące później na okładce październikowego numeru pojawiło się zdjęcie Lindy Evangelisty, również autorstwa Tellera, dla którego świat mody stał już otworem.

W 1998 roku w londyńskiej The Photographer’s Gallery zaprezentowano pierwszą solową wystawę fotografa.

Również w 1998 roku Teller nakręcił film krótkometrażowy pt. „Can I Own Myself” z Kate Moss w roli główniej. Wielokrotnie powracał do medium filmowego, tworząc m.in. reklamę perfum Eternity Calvina Kleina z udziałem Christy Turlington.

W tym samym roku Teller rozpoczął współpracę z Markiem Jacobsem, dla którego co sezon tworzył nowatorskie kampanie. Podsumowaniem pracy był opublikowany w 2009 roku album „Marc Jacobs Advertising 1998–2009” niemieckiego wydawnictwa Steidl.

W 1999 fotograf zaprezentował bardzo ciekawą serię „Go-Sees”, czyli cykl portretów wszystkich modelek, które przychodziły do jego studia na casting. Dziewczyny pozowały w progu, w otwartych drzwiach pracowni.

W 2004 roku Juergen Teller stworzył znakomitą, zabawną i przełomową sesję dla Marca Jacobsa z udziałem 65-letniej aktorki Charlotte Rampling. Gwiazda „Nocnego portiera” nie zgodziłaby się na zwykłą sesję modową, więc fotograf wymyślił zabawną konwencję romansu w rokokowych wnętrzach. W roli 40-letniego kochanka z nadwagą, niemieszczącego się w żadne modele ubrań Jacobsa, wystąpił nago sam Teller. Projekt spodobał się tak bardzo, że para kontynuowała współpracę, tworząc serię 28 zdjęć opowiadających o arogancji, przepychu i ekscesach w stylu Ludwika XV.

W sierpniu 2004 roku fotograf dalej prowokował, tworząc kampanię niemieckiej marki Strenesse. Czarno-białe zdjęcia przedstawiały tenisistę Borisa Beckera, ciągnącego za nogi bezwładną Claudię Schiffer.

W 2008 roku Teller sfotografował dla Jacobsa Victorię Beckham, której powiedział wprost: „W tej sesji jesteś produktem”. Efektem współpracy było słynne zdjęcie nóg piosenkarki, wypadających z ogromnej torby na zakupy.

W 2009 roku Teller stworzył głośną kampanię dla Vivienne Westwood. Modelkami były sama projektantka i towarzysząca jej Pamela Anderson. Przedstawicielki dwóch skrajnie różnych modeli kobiecości na zdjęciach bawią się i wygłupiają. Sesja miała miejsce w czasie intensywnej kampanii wyborczej Baracka Obamy, została więc zatytułowana „Election Day” i wydana w formie książki. Westwood i Teller współpracowali również w 2011 roku, kiedy to fotograf dokumentował w Afryce charytatywną pracę projektantki oraz produkcję jej kolekcji Ethical Fashion Africa. W 2012 roku Juergen zaprezentował akty Vivienne podczas wystawy Lehmann Maupin Gallery.

W lutym 2010 roku Teller sfotografował trzy pokolenia rodziny Missoni w ramach kampanii reklamowej domu mody. Sesja odbyła się w domowych warunkach, z pomocą tylko jednego asystenta. W 2011 Teller i Missoni kontynuowali współpracę w ramach letniej kampanii. Sesja przedstawiała przyjaciół marki Missoni w lodyńskim Museum Of Everything.

W 2011 roku reklama perfum Oh Lola! z 17-letnią Dakotą Fanning jako modelką i zdjęciami Tellera została zakazana przez Advertising Standards Authority ze względu na nieprzyzwoity podtekst zdjęć (nieletnia Fanning trzymała między nogami ogromną butelkę perfum).

W 2012 roku ukazała się monograficzna, pełna osobistych zdjęć książka Juergena Tellera pt. „Keys To The House”. Cykl zrealizowano w hrabstwie Suffolk, gdzie fotograf mieszka z żoną, brytyjską marszandką sztuki Sadie Coles.

W 2013 roku w londyńskim Institute of Contemporary Arts otwarto retrospektywę fotografa pt. „Woo”.

W 2014r. został profesorem fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Norymbergii. Tego samego roku odmówił również zrobienia zdjęć Miley Cyrus do kampanii Marca Jacobsa ze względu na kontrowersje wokół jej osoby. Zamiast Tellera, zdjęcia wykonał wtedy David Sims.

W 2015 r. zrobił sesję Kim i Kanye, których sfotografował w ogrodach francuskiego zamku Ambleville. Zdjęcia, które ukazały się również w formie książki zostały przez wielu opisane jako dziwaczne. Kim ubrana w beżowe body, wystylizowana przez Kanye, pozowała na polu i tarzała się po ziemi, fotograf również pojawił się na kilku ujęciach ubrany jedynie w puchową kurtkę.

W 2003 Teller został uhonorowany nagrodą Citibank (Citibank Prize for Photography). Juergen Teller wyróżnia się spośród innych fotografów modowych wyrazistym, „chropowatym” stylem i zamiłowaniem do niedoskonałości. Jego ulubiona modelka to obdarzona bardzo charakterystyczną urodą Lily Cole.  „Ideał piękna jest wszechobecny – w telewizji, magazynach, na plakatach. Nie można od niego uciec. Stworzono jakąś zwariowaną koncepcję tego, jak człowiek powinien wyglądać. To naprawdę szokujące, jak ludzie rozpaczliwie starają się doścignąć ostateczny wzorzec urody, ale czym on tak w ogóle jest?!”, zastanawia się Teller.

TEKST Kalina Mróz