URODA

Jak sprawić, by twoja rutyna pielęgnacyjna stała się bardziej zrównoważona

10.01.2022 Katarzyna Tilda Frąckowiak

Jak sprawić, by twoja rutyna pielęgnacyjna stała się bardziej zrównoważona
Z każdym mijającym rokiem kryzys klimatyczny staje się coraz większy. Bez względu na to, jak małe mogą się wydawać nasze zmiany, przed którymi stoimy jako społeczeństwo, nasze indywidualne wybory mają znaczenie. W tym duchu korzystnym filarem do rozwiązania jest nasza rutyna pielęgnacyjna. Dokładniej mówiąc to, co kupujesz, jak często to kupujesz i czy trafia to na wysypisko śmieci po zakończeniu użytkowania. Dzieje się tak, ponieważ przemysł kosmetyczny jest jednym z największych na świecie zanieczyszczających środowisko. Według Euromonitor International w samym tylko 2018 roku sprzedano na całym świecie 152,1 miliarda sztuk opakowań do kosmetyków i środków higieny osobistej, z których większość nigdy nie zostanie poddana recyklingowi.
 
„Jestem zadowolona z tego powodu, że zrównoważony rozwój stał się ostatnio głównym celem produktów konsumenckich”, mówi Mia Davis, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju i wpływu w Credo Beauty. „Zrównoważony rozwój w branży beauty oznacza, że praca, którą wykonujemy teraz – zasoby, które wydobywamy, rzeczy, które wytwarzamy – nie zagraża, iż ludzie w przyszłości będą robili to samo”, dodaje.
 
Każda zmiana wymaga od nas cierpliwości, jednak możemy być pewni, że bycie świadomym ekologicznie konsumentem z pasją do rutynowych zabiegów pielęgnacyjnych nie wykluczają się wzajemnie. „Jako ktoś, kto zawsze kochał tę branżę i produkty, nie chciałam zrezygnować, po prostu zaczęłam przestawiać się na bardziej zrównoważony styl życia”, wyjaśnia ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju i twórca treści o niskiej ilości odpadów, Jhánneu. „Wiele osób uważa, że aby być zrównoważonym, musi zrezygnować ze swojego stylu życia, ale tak naprawdę sprowadza się to do znalezienia lepszych alternatyw”, dodaje. 
 
„Uwielbiam zakupy beauty, a szczególnie uwielbiam odkrywać nowe, niszowe firmy kosmetyczne i wspierać je”, mówi Ashlee Piper, ekspertka eko lifestyle. Od 2018 r. przemysł kosmetyczny i higieny osobistej wytwarza prawie 8 miliardów opakowań plastikowych rocznie w samych Stanach Zjednoczonych.
 
 
„Zawsze zachęcam ludzi do pracy z tym, co mają. Pierwszym krokiem do uczynienia swojej rutyny pielęgnacji bardziej przyjaznej dla środowiska jest: zużyj wszystko, co masz, zanim kupisz zamiennik. Więc jeśli coś nie jest w twoim kolorze lub nie pasuje Tobie, rozważ sprzedaż tego lub sprezentuj komuś.
 
W poruszaniu się po przesyconym rynku kosmetyków i środków higieny osobistej opakowanie powinno być Twoim pierwszym obszarem zainteresowania. „To, czego chcesz szukać, to coś, co ma opakowanie nadające się do kompostowania, łatwe do recyklingu, wielokrotnego napełniania lub wielokrotnego użytku.

Za każdym razem, gdy możemy ponownie użyć produkt lub ponownie go napełnić, powinniśmy to robić. Jest to kierunek, w którym wszyscy musimy podążać w przypadku produktów konsumenckich. Dobra wiadomość jest taka, że coraz więcej firm przechodzi na wersje produktów do pielęgnacji skóry, makijażu i włosów z możliwością ponownego napełnienia, niezależnie od tego, czy są to np. kultowe pomadki czy produkty do pielęgnacji domu.