brak kategorii

Jak Generacja Z wpływa na rozwój dzisiejszej mody?

09.01.2019 Marta Roszewska

Jak Generacja Z wpływa na rozwój dzisiejszej mody?

Choć w dalszym ciągu dużo mówi się o Millenialsach, to nie możemy nie zauważyć jaki wpływ na to, co dzieje się rynku modowym ma Generacja Z. „Zetkami” nazywamy osoby urodzone ok. 2000 roku, wychowane w dobie internetu. Co prawda to Millenialsi dorastali w latach kiedy internet zaczął się kształtować, ale to właśnie Generacja Z potrafi czerpać z niego maksymalne korzyści, niejednokrotnie zarabiając w ten sposób na życie.

W bardzo krótkim czasie ich plac zabaw przeniósł się z podwórka przed ekrany komputerów, smartfonów czy tabletów. Dzięki tak niezwykłej swobodzie poruszania się w wirtualnym świecie, zrewolucjonizowali sposób, w jaki odbieramy reklamy, przez co wzrasta w społeczeństwie świadomość konsumencka. I chociaż mogą nie mieć dużo pieniędzy teraz, jako nastolatki, to w ciągu zaledwie czterech lat będą stanowić około 40% wydatków konsumenckich. Przy średnim czasie zdolności skupiania uwagi wynoszącym osiem sekund, nie powinno dziwić, że popularne media społecznościowe dla Generacji Z to Instagram i Snapchat. Powiązane jest to z filozofią „Co nieudostępnione, to nie ma znaczenia” oraz faktem, że ponad 90% z nich od zawsze miała dostęp do internetu.

Generacja Z wykazuje się ogromną świadomością konsumencką i społeczną, zwraca uwagę na proces produkcji i myśli bardzo ideologicznie. Istotną sprawą jest dla nich ekologia, prawa obywatelskie oraz prawa mniejszości. Chcą żyć w świecie, w którym panuje tolerancja i akceptacja różnorodności. To w bardzo dużym stopniu odbija się na rynku mody oraz urody. Wyrocznią dla Generacji Z nie są (i nigdy nie były) największe magazyny, a platforma YouTube. To właśnie tam w największym stopniu użytkownicy mogą spieniężać swoje pomysły, robiąc to w wiarygodny dla obserwatorów sposób. Nastolatki kupują autentyczność, nie wierzą wykreowanym reklamom, które próbują nam wcisnąć na każdym kroku niekoniecznie sprawdzone produkty.

Zmusza to marki modowe do zmiany swych strategii marketingowych oraz sposobu produkcji, by dostosować się do klientów, którzy w bliskiej przyszłości będą stanowić główny dla nich główny dochód. Dlatego tak wiele marek „odmładza” swój wizerunek, by stać się jak najbardziej atrakcyjnymi dla nowego i jeszcze bardziej wymagającego pokolenia wielbicieli mody. To m.in. dlatego coraz częściej słyszymy o kolekcjach powstałych z recyklingu, a produkty poszczególnych marek znajdziemy prędzej na Instagramie niż w przerwie na reklamy podczas oglądania naszego ulubionego serialu.