Łatwo nie było – Margiela do dzisiaj ukrywa twarz, nie udziela wywiadów i całkowicie, bez słowa uzasadnienia wycofał się ze świata mody w 2009 roku. „Powiedział, co miał do powiedzenia, a potem basta”, tłumaczy w filmie dyrektor kreatywny Dior, Raf Simons. Alison Chernick po raz pierwszy musiała zrealizować dokument bez udziału żyjącego wciąż bohatera. Przepytała osoby z kręgu projektanta: Suzy Menkes z Condé Nast; Jeana Paula Gaultier, który odkrył Margielę w latach 80.; współpracowniczkę Inge Grognard i innych.
Zaledwie 12 minut trwania „The Artist Is Absent” wystarczyło, by nakreślić sylwetkę „wielkiego nieobecnego” i scharakteryzować jego awangardowy styl. Archiwalne zdjęcia pokazów to zapis performatywnych akcji na wybiegu. Oglądamy dekonstrukcję form oraz słynne, „zamaskowane” modelki. I chociaż poznajemy trochę szczegółów z początków kariery belgijskiego kreatora, to jego twórczość wysuwa się na pierwszy plan. A o to właśnie Martinowi Margieli chodziło.