MODA, SHOPPING ONLINE, STYL ŻYCIA

Felieton HAREL: Do trzech razy… eko

26.05.2017 Michalina Murawska

Felieton HAREL: Do trzech razy… eko

WEARSO Organic

Na rynku od 2011 roku. Juz pierwsza kolekcja skutecznie obaliła stereotyp zgrzebnej i nudnej odzieży ekologicznej (zreszta obecny w naszych głowach nie bez powodu). Odważne i nietuzinkowe konstrukcje przybierały zaskakująco przyjazne sylwetce formy, poruszając się wraz z nią i nabierając życia. Projektantka, Aleksandra Waś, nie obawiała sie podjąć dyskusji z klasyczna forma na rzecz konstrukcyjnych eksperymentów. Zatem bluzka otrzymała cztery rękawy (wszystkie działające), spodnie jedna nogawkę wąska, druga szeroka, a sukienki mnóstwo przestrzeni uzyskanej za pomocą nieregularnych geometrycznych cięć. Początkowo całkiem gładkie w czerni i sezonowych mocnych odcieniach błękitu, czerwieni czy musztardy, z elementami pasteli i melanzowej szarości, od pewnego czasu urozmaicane są nadrukami, które powstają we współpracy z różnymi polskimi artystami. Ubrania WEARSO to wygoda przede wszystkim, ale tez przewrotne podkreślanie kobiecej sylwetki w sposób, którego nikt by sie nie spodziewał.

Dream Nation

Za pomocą barwnych nadruków Luiza Jacob potrafi przekazać ważne wiadomości, niekoniecznie wesołe, za to skłaniające do refleksji. Najnowsza kolekcja to lato 1969 – pełne miłości, fascynacji kosmosem, ale tez wspomnienia o wojnie w Wietnamie. Nadruki na poszczególnych modelach nawiązują do festiwalu w Woodstock, lotów w kosmos czy ruchu hippisowskiego. Poprzedni sezon i „Polaris” poruszały problem planów koncernów paliwowych w stosunku do Arktyki, zagrażających mieszkającym tam zwierzętom. Dream Nation istnieje od 2011 roku i od samego poczatku mocno spogląda w stronę tzw. street style’u.  Jest udanym połączeniem bycia „cool” z dojrzała, świadoma konsumpcja.

Wisłaki

Zaczęło się od projektu crowdfundingowego w 2014 roku, który zachęcał do wspólnego podejmowania decyzji o ilustracjach na ubraniach. Dominika Naziębły i Lukasz Gosławski postanowili podejść do tematu mody ekologicznej od nieco innej strony, angażując się nie tylko w zwiększanie świadomości konsumenta, ale też działań mających na celu wsparcie lokalnej fauny. W rolach głównych nadwiślańscy bohaterowie: chronione gatunki zwierząt, naniesione na kanwę w postaci organicznej bawełny. Kilka fasonów w czerni i bieli, dedykowanych dorosłym i dzieciom, zaprojektowanych przez Dominikę, zostało ozdobionych podobiznami wydr, bobrów, kormoranów, zimorodków itp. autorstwa Agaty Dudek i Małgorzaty Nowak. Marce wciąż towarzyszy silna idea niesienia pomocy zwierzętom. 5 zł z każdego sprzedanego egzemplarza trafia do Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków.