Estée Lauder Companies nabyła markę Tom Ford w ramach umowy o wartości 2,8 miliarda dolarów, dążąc do rozszerzenia „obiecującej kategorii luksusowego piękna”. Odzież marki ready-to-wear będzie produkowana na licencji Ermenegildo Zegna Group, która jest również właścicielem Thom Browne.
Tom Ford, który założył markę o tej samej nazwie w 2005 r., będzie nadal pełnić funkcję „kreatywnego wizjonera” marki do końca 2023 r. Prezes Domenico De Sole pozostanie w tym okresie konsultantem.
„Estée Lauder Companies to idealne miejsce dla mojej marki. Byli wyjątkowymi partnerami od pierwszego dnia, kiedy założyłem firmę i jestem podekscytowany, widząc, jak stają się zarządcami luksusu w następnym rozdziale”, powiedział Ford w oświadczeniu.
Po miesiącach spekulacji na temat tego, kto mógłby wykupić Toma Forda, po tym, jak w lipcu wyszło na jaw, że luksusowa marka zatrudniła bank inwestycyjny Goldman Sachs w celu zbadania potencjalnej sprzedaży. W sierpniu Wall Street Journal poinformował, że Estée Lauder prowadzi rozmowy w sprawie przejęcia Toma Forda za około 3 miliardy dolarów, a na początku tego miesiąca poinformowano, że przy stole siedział również właściciel Gucci, Kering.
Estée Lauder Companies jest najbardziej znana ze swoich marek kosmetyków do makijażu, pielęgnacji skóry i perfum, takich jak Estée Lauder, La Mer, Mac i Clinique, i jest właścicielem licencji kosmetycznej kilku luksusowych marek, w tym Tom Ford Beauty, która weszła na rynek w 2006 roku.
Konglomerat kosmetyczny powiedział, że umowa zapewni mu kreatywny nadzór nad biznesem Tom Ford Beauty, zwiększy szybkość i zwinność oraz zapewni możliwości dalszej penetracji online. Inne korzyści wynikające z umowy obejmują zabezpieczenie długoterminowych przepływów pieniężnych z tytułu posiadania marki Tom Ford Beauty po wygaśnięciu istniejącej licencji w 2030 r. Wyeliminuje to również konieczność uiszczania opłat licencyjnych i otworzy nowe źródła przychodów z licencji, podała firma.
Transakcja wycenia całe przedsiębiorstwo na 2,8 miliarda dolarów. Estée Lauder Companies zapłaci teraz około 2,3 miliarda dolarów, po odliczeniu 250 milionów dolarów płatności na rzecz ELC w momencie zamknięcia od licencjobiorcy Toma Forda na okulary Marcolin. Odroczone płatności w wysokości 300 mln USD będą należne od lipca 2025 r.
W swoich najnowszych dochodach Estée Lauder obniżyła swoje prognozy na rok podatkowy 2023 z powodu ograniczeń pandemii Covid-19 w Chinach, co stanowi „większe wyzwanie niż oczekiwano”, co doprowadziło do spadku sprzedaży netto o 11 procent do 3,93 miliarda dolarów w pierwszym kwartale. Jednak firma stwierdziła w swoich prognozach, że pozostaje optymistycznie nastawiona do perspektyw prestiżowego piękna i planuje podwoić dywizję w tym roku. Tom Ford Beauty będzie kluczem do tej strategii.
„Jesteśmy niesamowicie dumni z sukcesu, jaki Tom Ford Beauty osiągnął w dziedzinie luksusowych zapachów i kosmetyków do makijażu oraz z jego zaangażowania w tworzenie pożądanych, wysokiej jakości produktów dla wymagających konsumentów na całym świecie”, powiedział Fabrizio Freda, prezes i dyrektor generalny The Estée Lauder Firmy.