Elektroniczne recepty są wydawane przez lekarzy zarówno w stacjonarnych placówkach medycznych, jak i podczas zdalnych konsultacji przez telefon lub internet. Aby otrzymać e-receptę na potrzebne leki, musisz wykazać, że naprawdę ich potrzebujesz, a lekarz potrzebuje mocnych podstaw do wydania takiego dokumentu.
W Polsce lekarz przed wystawieniem recepty na leki np. zawierające substancje psychotropowe musi sprawdzić, jak wiele recept zostało już wystawionych dla takiego pacjenta. Wystawienie e-recepty bez badania jest możliwe tylko wtedy, kiedy od ostatniej diagnostyki nie upłynęło więcej niż 3 miesiące.
Przykładem usług medycznych związanych z e-receptami i zdalnymi konsultacjami jest serwis Halomed. Więcej na: https://halomed.pl/.
Jak pacjent może udostępniać lekarzowi informacje o posiadanych receptach?
Przez wprowadzenie restrykcyjnych regulacji dotyczących kontrolowania pacjentów ubiegających się o e-receptę na leki psychotropowe lekarze mają obowiązek weryfikacji historii recept. Ten obowiązek nie dotyczy lekarza POZ, którego pacjent wybiera podczas składania deklaracji medycznej.
Psychiatrzy, neurolodzy, onkolodzy i interniści, a także dentyści mogą sprawdzać historię recept przez wykorzystanie narzędzia e-zdrowie, a także w trakcie wywiadu z pacjentem. Sam pacjent może udostępniać dane o swoich receptach na trzy sposoby:
- przez IKP – Internetowe Konto Pacjenta,
- aplikację mobilną MojeIKP,
- kod, który jest wysyłany na numer telefonu pacjenta podczas wizyty lekarskiej.
W przypadku osób nieletnich dostęp do wystawionych recept mają rodzice, którzy zgłosili swoje dziecko do ZUS.
Czy e-recepty są bezpieczne?
Elektroniczne recepty stosowane powszechnie w Polsce są bezpieczne. W tym przypadku nie ma ryzyka braku czytelności dokumentu. Elektroniczna wersja recepty jest zawsze czytelna, a także zrealizujesz ją praktycznie w każdej aptece w Polsce. Dodatkowo e-recepty nie da się zgubić. Taki dokument będzie zapisywany automatycznie na IKP chorej osoby.
Warto dodać, że przez Internetowe Konto Pacjenta można w dowolnym momencie sprawdzić, jak przyjmować przepisane leki, odebrać kolejną e-receptę bez wizyty w gabinecie, a także zgłosić zapotrzebowanie na leki, które są stale przyjmowane np. dla osoby przewlekle chorej.
Dowiedz się więcej o elektronicznych receptach: https://halomed.pl/e-recepta.
Upoważnienie odbioru i realizacji e-recepty – kiedy jest potrzebne?
Odbiór recepty za kogoś jest możliwy tylko wtedy, kiedy ktoś upoważni Cię do swojego Internetowego Konta Pacjenta. Dopiero wtedy możesz legalnie odbierać e-recepty, do których kod otrzymasz na swoją pocztę e-mail lub SMS-em na telefon.
Aby upoważnić kogoś do odbioru i realizacji e-recepty można też wykorzystać aplikację MojeIKP. Wystarczy przejść na konto osoby, która wydała upoważnienie i zrealizować e-recepty wydane przez lekarza.
Pamiętaj, że w Internetowym Koncie Pacjenta znajdziesz wszystkie e-recepty wraz ze statusami ich realizacji (także te papierowe od stycznia 2019 roku).