STYL ŻYCIA

Donatella Versace

19.01.2015 Redakcja Fashion Magazine

Urodziła się i wychowała na południu Włoch, w Kalabrii, jako najmłodsza z czworga rodzeństwa (siostra Tina zmarła w wieku 10 lat). Zamiłowanie do mody przejęła po matce krawcowej, a dzięki ojcu finansiście żyła w dostatku. Jednak największy wpływ miał na nią o 10 lat starszy brat Gianni. To on ubierał nastoletnią siostrę w krótkie skórzane spódnice i rozjaśnił jej włosy. „Byłam ciekawa świata, zbuntowana” – wspomina projektantka.

Kiedy Donatella Versace studiowała w latach 70. lingwistykę we Florencji (zamierzała zostać nauczycielką), Gianni zaczynał pracę jako projektant. Siostra odwiedzała go w każdy weekend w tajemnicy przed rodzicami i zachęcała do działania.

W 1978 roku Gianni założył w Mediolanie dom mody Versace, a Donatella zaczęła pracować jako jego muza i doradca. Forsowała w modzie rockandrollowy styl i prowokacyjne stylizacje, w które ubierała gwiazdy muzyki – pierwszy był Prince, później Madonna i wiele innych znanych twarzy. Wraz z bratem promowali najsłynniejsze supermodelki lat 90.: Cindy Crawford, Naomi Campbell i Lindę Evangelistę.

W 1987 roku Donatella Versace wyszła za modela Paula Becka. Małżeństwo skończyło się rozwodem. Mają dwoje dzieci: Allegrę (ur. 1986) i Daniela (ur. 1990).

W 1990 roku otrzymała od Gianniego własną linię Versus i została jej główną projektantką, kreując rockowy szyk. W 2005 roku, ze względu na spadek sprzedawalności, Versace wycofała linię. W 2009 roku Donatella reaktywowała Versus, zatrudniając projektanta Christophera Kane’a. Od 2013 roku głównym projektantem linii był J.W. Anderson, natomiast w 2014 roku rola ta przypadło zdolnemu belgijskiemu projektantowi – Anthony’emu Vaccarello.

15 lipca 1997 roku, w wieku 50 lat, Gianni został zastrzelony przed swoim domem w Miami Beach. Był ostatnią ofiarą seryjnego mordercy Andrew Cunanana, który kilka dni później popełnił samobójstwo. Po śmierci Gianniego Donatella została wraz z bratem Santo i córką Allegrą (która dostała aż 50% udziałów) właścicielką firmy. Objęła funkcję dyrektora artystycznego z 20% udziałami na koncie. W 1998 roku zaprezentowała w Mediolanie kolekcję swojego autorstwa. Versace rozwijało się pod jej dyrekcją zgodnie z wizją brata. „Czułam się onieśmielona wystąpieniami publicznymi, bo byłam w roli Gianniego. To były bardzo trudne chwile, musiałam przetrwać tragedię dla dobra firmy”, wspomina.

Po śmierci brata uzależniła się od kokainy. „Nie radziłam sobie z ukrywaniem emocji i z presją”, tłumaczy. W 2004 roku poszła na odwyk. Wróciła wolna od nałogu i z energią zajęła się firmą.

Od 2013 roku jest dyrektorem kreatywnym domu mody. Kładzie duży nacisk na promocję i rozwój marki w Internecie. „Mam na punkcie wirtualnej rzeczywistości obsesję. Internet to współczesny dom mody”, wyjaśnia. Pod dyrekcją Donatelli Versace firma poszerzyła działalność o produkcję perfum i wystrój wnętrz. Wielką fanką projektantki jest Lady Gaga, która w 2013 roku zaśpiewała i zadedykowała jej piosenkę o tytule „Donatella”. W tym samym roku amerykańska stacja Lifetime nakręciła film „House of Versace”, który opowiadał historię morderstwa Gianniego, jak i przejęcia marki przez Donatellę, w którą wcieliła się Gina Gershon. W 2015 roku założyła swoje prywatnego konto na Instagramie, obecnie obserwuje ją ponad 700 tysięcy użytkowników. Donatella mówi, że bardzo lubi łamać zasady, przykładowo została twarzą konkurencyjnej marki Givenchy na sezon jesień-zima 2015. Niedawno, jej marka ponownie wywołała kontrowersje, tym razem spowodowane kampanią z udziałem Gigi Hadid i Karlie Kloss, które wcieliły się w rolę matek. Sesję z jednej strony chwalono za zróżnicowaną rasowo rodzinę, z drugiej krytykowano za nierealistyczny, młody wiek modelek w rolach matek.

Projektantka prowadzi również działalność charytatywną. Jest ambasadorką fundacji Eltona Johna pomagającej walczyć z AIDS oraz wirusem HIV. W 2010 roku została za to nominowana do nagrody Do Something With Style.

Donatella Versace uważa, że ubrania to kobieca broń, która dodaje pewności siebie i pozwala osiągnąć wymarzone cele. Podkreśla, że wierzy w potęgę kobiecości. Wielką wagę przywiązuje do luksusu: „Jako dom mody myślimy o kobietach żądnych luksusu. Chcemy, żeby zobaczyły nasze ubrania i mówiły: chcę to mieć, teraz, natychmiast! W modzie luksusowe są tylko niektóre rzeczy. Luksus to emocje, pożądanie, unikatowość”.

TEKST – KALINA MRÓZ
ZDJĘCIE – EAST NEWS