MODA
Domy mody Alexander McQueen i Balenciaga rezygnują ze sprzedaży naturalnych futer
19.04.2021 FASHIONPOST
Jesteśmy świadkami przełomowych zmian w branży mody. Właśnie dwie czołowe marki Alexander McQueen i Balenciaga ogłosiły, że zamierzają zrezygnować ze sprzedaży naturalnych futer. Jest to konsekwencja dziesięcioletniej współpracy z organizacją Humane International Society, która od czasu swoje powstania walczy o prawa zwierząt na świecie.
O rezygnacji z produkcji oraz sprzedaży naturalnych futer przez domy mody Alexander McQueen i Balenciaga poinformowano w specjalnym raporcie „Universal Registration” opublikowanym przez grupę Kering (do której ów marki należą). Jest to również wynik badań konsumenckich prowadzonych przez HSE, które pokazały, że aż 93% Brytyjczyków uważa, że noszenie futer jest nie do przyjęcia. 73% chciałoby z kolei, by sprzedaż futer została zakazana.
Projektanci od lat zgadzają się z tym, że z naturalnymi futrami należy walczyć. Wśród przeciwników futer są Vivienne Westwood, Stella McCartney czy Katherine Hamnett. To m.in. oni przygotowali we współpracy z Selfridges otwarty list do premiera Wielkiej Brytanii, Borisa Johnsona, w którym apelują o wprowadzenie zakazu sprzedaży futer na terenie całego kraju. „Piszemy ten list, aby podzielić się tym, że jesteśmy #ProudToBeFurFree i przekazać ci nasze wspólne przekonanie, że moda, napędzana przez konsumentów i wspierana przez innowacje, ewoluuje, czyniąc futra zwierząt przestarzałymi, ponieważ coraz więcej projektantów mody luksusowej i sprzedawców detalicznych eliminuje je ze swoich kolekcji (…) Nasze zasady dotyczące produktów bez futra są oparte na przekonaniach i oczekiwaniach większości brytyjskich konsumentów, którzy odrzucają futra zwierzęce ze względów etycznych. Jak zapewne wiesz, hodowla futer jest w Wielkiej Brytanii zakazana od prawie dwóch dekad, ponieważ opinia publiczna, politycy i naukowcy wspólnie doszli do wniosku, że trzymanie dzikich zwierząt w klatkach na fermach przemysłowych dla ich futra jest z natury nieludzkie. Zamknięcie ostatnich brytyjskich farm futrzarskich miało również sens ekonomiczny, ponieważ produkty futrzane były tylko marginalnie obecne na głównych ulicach Wielkiej Brytanii”.