MODA

Czy 2023 może być pełen nothingcore

07.01.2023 Katarzyna Tilda Frąckowiak

Czy 2023 może być pełen nothingcore
Czy gdybyś został poproszony o opisanie tegorocznej tożsamości modowej, zrobiłbyś to? Być może wspomnisz o nostalgiacore, chwalebnym odrodzeniu mody Y2K; a może odwołasz się do fetyszcore’u, ze względu na napływ skórzanych uprzęży i lateksowych body, które popchnęły style sąsiadujące z BDSM. 
 
Raport trendów na Instagramie na rok 2022 mówi, że był to rok pełen goblincore oraz bardziej grungowy odpowiednik fairycore. Baletki Miu Miu zapoczątkowały trend barbiecore, a denim styl kowbojski. Był też regencycore i tak dalej i tak dalej.

Dzięki zaciekłej platformie TikTok podstawowe trendy często osiągają intensywny moment w centrum uwagi, by zaraz po prostu zniknąć. Jak więc rozróżnić prawdziwe złoto od złota głupców? Czy odzież wysokiej jakości może nadal pojawiać się sama, czy też zawsze potrzebuje tytułu przyjaznego dla algorytmów, aby zyskać powszechną atrakcyjność?
 
„Obecna moda jest zasłonięta sztuczkami”, powiedziała Mandy Lee, analityk mody z Brooklynu i prognosta trendów, która działa na TikTok jako @oldloserinbrooklyn. „Tych samych strategii, których ludzie używają, aby zaistnieć na TikToku, moda używa, aby zostać zauważonym. To naprawdę szalone patrzeć, jak moda kształtuje się, aby dopasować się do nowego sposobu, w jaki konsumujemy rzeczy”, dodaje.

Na tej podstawie powstał czteroliterowy termin: „core”. Od momentu wprowadzenia do słownika mody, mały przyrostek, który zaoferował tysiące stylistycznych planów dla mikrotrendów narodzonych w Internecie. Wśród nich niektóre trendy odniosły sukces subkulturowy, jak cottagecore czy gothcore, podczas gdy inne pozostają (słusznie) zarezerwowane dla swoich niszowych odbiorców: patrz bubblegumbitchcore lub feralcore. Niezależnie od tego, istnieje core do wszystkiego.

Prognostycy trendów TikTok, komentatorzy mody i media skupiające się na stylu mogą dodać ładnie zapakowany „core” na końcu gorącego rzeczownika, aby przekazać swoim odbiorcom nowy trend w możliwy do powiązania i konsumpcyjny sposób. 

„Core”, które szybko zyskuje na popularności, równie szybko ulega zniszczeniu, ponieważ marki fast mody makabrycznie produkują ten moment ze skradzionymi projektami wykonanymi ze szkodliwych materiałów w nieetycznych warunkach pracy. A kiedy jeden core staje się zbyt mainstreamowy, ludzie chcą zmienić markę pod nową, utrwalając toksyczny cykl, który był odpowiedzialny za jeden z najbardziej przygnębiających nagłówków tego roku: „Shein jest najpopularniejszą marką na świecie”.

Firma zajmująca się fast fashion została założona w Nanjing w 2008 roku i została uznana za markę odzieżową najczęściej wyszukiwaną w Google w 113 krajach na całym świecie. Dla kontekstu, Shein zarobił 10 miliardów dolarów w 2020 roku, podczas gdy konkurenci ASOS i Boohoo zarobili 4,4 miliarda dolarów i 2,4 miliarda dolarów w tym samym roku. Dziś według The Wall Street Journal marka jest wyceniana na zaskakujące 100 miliardów dolarów, co czyni ją największą cyfrową firmą modową na świecie.
 
Shein przyznał się do naruszeń czasu pracy, w wyniku których niektórzy pracownicy pracowali 75 godzin tygodniowo z zaledwie dwoma lub trzema dniami wolnymi w miesiącu, a to tylko wierzchołek góry lodowej, jeśli chodzi o nieetyczne praktyki firmy. Shein jest przykładem kradzieży projektów, głównie od niezależnych i wschodzących projektantów.

W epoce, w której firmy szybko deklarują swoje zaangażowanie w zrównoważony rozwój, w jaki dokładnie sposób Shein zdołał rozprzestrzenić się na giganta szybkiej mody, jakim jest dzisiaj? Najbardziej oczywistą odpowiedzią są niewiarygodnie niskie ceny firmy (przeciętny produkt kosztuje 7,90 USD), które są ratunkiem dla wielu osób borykających się z kryzysem kosztów utrzymania na całym świecie. Pod tym względem winny jest kapitalizm. Jednak sama ilość produktów, które marka codziennie wypuszcza na rynek, nie jest próbą ubrania potrzebujących; to po prostu absolutnie niedorzeczna odpowiedź na stale przyspieszający cykl mikrotrendów — i nasuwa się pytanie, dlaczego kupujemy tak dużo?

Ludzie uwielbiają posiadać najnowsze przedmioty it, a obecnie nieuchwytny it Gen-Z jest w dużej mierze definiowany przez TikTok, który przez całą dobę tworzy nowe trendy. W obliczu tsunami nowych stylów TikToka „core” ułatwia zdefiniowanie tych popularnych, ale hiperspecyficznych momentów w modzie. Ale żeby było jasne: wystarczy pozwolić, by mikrotrend był właśnie taki. Nazywanie go „core” zmienia odzież w ruch w mediach społecznościowych, a często tytuł jest przesadną komplikacją dla raczej podstawowych wyborów kolorystycznych lub wyboru tkanin. Ale wraz z tym hashtagiem następuje szybki przegląd mody i za pomocą zaledwie kilku kliknięć te produkty są w twoim koszyku.