MODA, SHOPPING ONLINE, STYL ŻYCIA
8 rzeczy, które powinniście wiedzieć o dyrektor kreatywnej Comme des Garçons, Rei Kawakubo
30.04.2017 Michalina Murawska
„Rei nie uznaje kompromisów i nie powinna. Nikt nie powinien ich uznawać. Kompromisy sprawiają, że jesteśmy nudni”, mówił o dyrektor kreatywnej Comme des Garçons Alexander McQueen. W przeddzień wystawy, jaką na cześć Rei Kawakubo zorganizowało nowojorskie muzeum MET, przybliżamy wam nieco mniej znane fakty z życia i zawodowej kariery tej wyjątkowej projektantki.
Zanim została projektantką, studiowała sztuki piękne na Uniwersytecie Keio, gdzie także pracował jej ojciec. W 1965 roku, w wieku 23 lat, podjęła pracę w branży reklamy. Nie posiada więc żadnego formalnego doświadczenia w projektowaniu odzieży.
Jej największym kobiecym autorytetem od początku była matka, która odeszła od swojego męża, kiedy ten nie pozwalał jej na pracę poza domem. Kawakubo, od początku zaznajamiana więc z wizerunkiem kobiety niezależnej i świadomej swoich potrzeb, wyprowadziła się z rodzinnego domu tuż po ukończeniu college’u i podjęła pracę w dziale reklamy Asahi Kasei – wytwórcy tekstyliów. To właśnie tam odkryła swoje „powołanie” – zaczynała jako asystentka sesji zdjęciowych i szybko wzięła się za projektowanie potrzebnych do sesji kostiumów, których nie mogła znaleźć u innych dostawców. W 1967 roku zaczęła pracę jako niezależna stylistka.
W początkowych etapach swojej twórczości projektowała ubrania jedynie w trzech kolorach: białym, czarnym i grafitowym. Z tego powodu japońska prasa okrzyknęła ją i jej naśladowców mianem „wron”.
W latach 70. była związana z Yohjim Yamamoto, z którym także działała zawodowo. Razem szybko stali się uosobieniem nowej, japońskiej mody, której zdecydowanie bliżej było do skrajnego konceptualizmu i która za cel postawiła sobie zredefiniowanie klasycznych kanonów kobiecego piękna.
Swój pierwszy sklep otworzyła w 1973 roku. 10 lat później miała już 150 (!) sklepów na terenie całej Japonii, a jej marka przynosiła dochód rzędu 30 milionów dolarów rocznie. Kawakubo postawiła sobie z cel tworzenie ubrań wygodnych i zaprojektowanych tak, aby nie ograniczały ruchów. Z jej atelier nigdy nie wyszły więc buty na szpilce, nigdy też nie ubrała w nie modelek na wybiegu. Wyraźnie widać tu więc inspirację modelem silnej i niezależnej kobiety, która nie ubiera się po to, by uwodzić i jest na tyle świadoma swojej seksualności, aby nosić się „jak chłopcy” (stąd też zresztą nazwa marki Comme des Garcons).
W 1988 roku założyła swój własny magazyn „Six”, który ukazywał się w dużym formacie dwa razy do roku. Z zamierzenia nawiązujący do idei „szóstego zmysłu”, zawierał zarówno publikacje dotyczące najnowszych kolekcji CDG, jak i sztuki współczesnej oraz szeroko pojęte „moodboardy”. W większości numerów (było ich łączni osiem), nie pojawiało się praktycznie w ogóle słowo pisane, tylko ilustracje i zdjęcia, robione chociażby przez takie nazwiska jak Peter Lindbergh i Bruce Weber. Ostatni numer „Six” wydrukowano w 1991 roku.