WYSTAWA: Przemysław Matecki. Szorstko, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 10.02-29.03.2015
Najnowsza wystawa indywidualna Przemka Mateckiego stanowi ważny punkt w karierze związanego z Galerią Raster malarza. Autor ekspresjonistycznych kompozycji malarskich przez jednych uważany jest za czołowego przedstawiciela „zmęczonych rzeczywistością”, przez innych za autora obrazów z nurtu „brzydko” za punkt wyjścia obierających ekskrementy współczesnej kultury wizualnej. Jedno jest pewne – solowa prezentacja w najważniejszej galerii prezentującej sztukę współczesną w kraju zwiastuje, że twórczość tego artysty na stałe wpisała się w kanon tego co za kilka(naście) lat nazywać będziemy klasyką malarstwa polskiego pierwszego dwudziestolecia XXI wieku.
więcej TU
WYSTAWA/WARSZTAT: Fold, Sky Tower, Muzeum Współczesne we Wrocławiu
Najwnowsza wystawa Beaty Wilczek artystki, teoretyczki, stylistki, kuratorki. Ekspozycja podejmuje próbę opisu mody w rozszerzonym polu wychodzącym poza stereotypowe ujęcia ujmujące modę jak zjawisko estatyczne. Wilczek tropi więc jej związki ze współczesną filozofią, sztuką, Internetem czy literaturą. Otwarciu ekspozycji towarzyszyć będzie również warsztat z Ruby Hoette – założycielką kierunku MA Fashion na Goldsmiths University w Londynie.
więcej TU
WYSTAWA: Nic nie zatrzyma idei sztuki, Muzeum Sztuki w Łodzi 21.11.2014-15.02.2015
Rozpoczynający się tydzień to ostatnia okazja do zobaczenia wystawy klasyczki awangardowej sztuki Ewy Partum. Tytułowa instalacja „Nic nie zatrzyma idei sztuki” wprowadza do przestrzeni muzuem progi spowalniające masowo instalowane na ulicach polskich osiedli. Wystawa Partum stanowi intrygujący kontrapunkt w dyskusji dotyczącej prekursorek sztuki feministycznej w polsce, jak również niezwykle intrygujące i satysfakcjonujące intertekstualne wyzwanie.
więcej TU
KSIĄŻKA: „Szu Szu = Kopik, Nikić, Radziszewski”, wyd. Fundacja Pole Widzenia
Monograficzne opracowanie zamykające 10 letni okres działalności niezwykłej galerii/grupy artystycznej ukrywającej się pod enigmatyczną nazwą „Latająca Galeria Szu Szu”. Fascynująca lektura historii artystycznych przygód trójki przyjaciół. Twórczość grupy dobrze charakteryzuje opis kuratorki Kai Pawełek: „Latająca Galeria objawiała się na jeden wieczór w kasynie wojskowym, teatrze, kinie czy parku. Częściej w galerii handlowej niż w galerii sztuki. Częściej na murze i na ksero niż na płótnie. Częściej z innymi niż we własnym towarzystwie i, co istotne, częściej dla publiczności nieartystycznej niż bywalców wernisaży.”
więcej TU
WYSTAWA: Andrzej Wróblewsk: Recto / Verso 1948-1949, 1956-1957, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie 12.02 – 17.05.2015
Kolejny, po Alinie Szapocznikow, klasyk powojennej sztuki polskiej w nowej odsłonie przygotowanej przez francuskiego kuratora Éric de Chassey przy współpracy z zespołem Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Narracja wystawy skupia się na odpolitycznionych okresach w twórczości Wróblewskiego i została rozpięta pomiędzy dwoma „krytycznymi” momentami w twórczości artysty – wczesnym okresem poszukiwań własnego języka malarskiego oraz obrazach tworzonych tuż przed śmiercią artysty w Tatrach w marcu 1957 roku. Tytuł wystawy nawiązuje do specyficznej praktyki malarza, który zamalowywał obydwie strony płótna.
więcej TU