Najnowsza współpraca Rafa Simonsa z Kvadrat czerpie inspirację z minimalistycznego etosu kultury Shaker i Donalda Judda. Zachęca nas do eksponowania naszych domowych przedmiotów porównując je z rzeźbami w muzeum.
Pomimo tego, że jest jednym z najbardziej uznanych projektantów mody XXI wieku, Raf Simons zawsze miał równie wyrafinowane oko do designu. Przed założeniem marki odzieży męskiej w 1995 r. Simons studiował wzornictwo przemysłowe w LUCA (School of Arts w Genk) i podejście do sztuki, które sprzyja idei „gesamtkunstwerk” (niemiecki termin oznaczający „całkowite dzieło sztuki”). Oprócz pracy nad własną marką, Simons pracował jako dyrektor kreatywny w Jil Sander, Dior Women oraz Calvin Klein. Teraz jest współtwórcą domu mody Prada.
W modernistycznym domu belgijskiego projektanta są dzieła Briana Calvina oraz Mike’a Kelleya. Znajdziemy tam meble Pierre’a Jeannereta czy George’a Nakashimy oraz oświetlenie Isamu Noguchi i Franka Lloyda Wrighta.
Raf Simons jest idealnym kandydatem do współpracy z Kvadrat, duńską firmą tekstylną z siedzibą w Kopenhadze, która ma głębokie korzenie w światowej sławy skandynawskiej tradycji wzorniczej. Od 2014 roku Simons przenosi swój fetysz do marki, oferując luksusowe tkaniny – niektóre inspirowane techniką puentylistycznej, dotty painting, spopularyzowaną przez Georgesa Seurata. W tym tygodniu para rozpoczęła nową współpracę: „koncepcję akcesoriów do stylu życia” o nazwie The Shaker system. Mieszkając w USA, Simonsa zaciekawiła Shakers – religijna sekta z XVIII wieku, która preferowała bezwzględne, minimalistyczne podejście do projektowania. Uważana przez wielu za przodków współczesnego amerykańskiego designu kultura Shaker była prekursorem jałowego minimalizmu Donalda Judda i Johna McCrackena – dwóch artystów, którzy w dużym stopniu byli inspiracją do nowej kolekcji Kvadrat.
W nowym concept store marki zlokalizowanym na Old Town w Kopenhadze – ulicy, przy której mieści się również butik pełen ekscentrycznych dzieł duńskiego projektanta mody Henrika Vibskova – projekty z kolekcji Shaker System wiszą na białych ścianach niczym sztuka w muzeum i pokazują alternatywny sposób wyeksponowania ubrań poza szafą. Wyboiste czapki Vidar, torby, miękkie wełniane koce i poduszki, lustra, a nawet gazetowniki są zaprojektowane tak, aby można je było powiesić na „paskach” inspirowanych szynami na kółkach. Są dostępne w kolorze łososiowym, leśnej zieleni, czerni oraz w białym.
„Dla Rafa jest to coś zupełnie innego niż moda”, mówi Stinne Knudsen, projektantka akcesoriów w Kvadrat, która przez trzy lata ściśle współpracowała z Simonsem nad kolekcją.
„Bardziej niż kiedykolwiek dom jest absolutnym centrum naszego życia i chciałem stworzyć system, który zmieni go na lepsze”, wyjaśnia Raf Simons. „Z wykształcenia jestem projektantem przemysłowym, ale samo wystawianie pięknych produktów nie wystarczyło. Chciałem wymyślić coś odpowiedniego do tego, jak żyjemy dzisiaj”, dodaje.
„Bardziej niż kiedykolwiek dom jest absolutnym centrum naszego życia i chciałem stworzyć system, który zmieni go na lepsze”, wyjaśnia Raf Simons. „Z wykształcenia jestem projektantem przemysłowym, ale samo wystawianie pięknych produktów nie wystarczyło. Chciałem wymyślić coś odpowiedniego do tego, jak żyjemy dzisiaj”, dodaje.