MODA

10 kultowych torebek

20.11.2021 Katarzyna Tilda Frąckowiak

10 kultowych torebek

Kultowa torebka to taka, która nigdy nie wyszła z mody. Nosiły ją gwiazdy starego Hollywood, a mimo upływu czasu, teraz wciąż noszą je it-girls.

Status it bag oznacza, że jest to nie tylko luksusowa torebka, ale przede wszystkim postrzega się ją jako symbol statusu społecznego oraz wyrafinowanego stylu. Moda na torebki wydaje się zjawiskiem stosunkowo nowym, jednak popularność stylów i wzorów istnieje od wieków.

Od około 1500 roku torebki są nieodzowną częścią codziennego życia zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Dopiero w powojennym okresie gospodarczym lat 50. torebki zyskały status kultowych. Projektanci luksusowych domów mody, takich jak Chanel, Louis Vuitton czy Hermes, stali się wpływową częścią kultury. W miarę jak coraz więcej kobiet zatrudniało się i prowadziło aktywny tryb życia poza domem, rosło zapotrzebowanie na praktyczne torebki. Projektanci zwrócili uwagę i opracowali wszelkiego rodzaju torby na konkretne okazje. Od tego czasu niektóre torebki pojawiały się i znikały. Jednak są takie, które przetrwały do dziś i nadano im miano kultowych.

Ponadczasowość jest ważnym czynnikiem przy inwestycjach związanych z modą, a większość z toreb mimo upływu lat nie straciła swoich miłośniczek. Przedstawiamy listę kultowych torebek. 

Bottega Veneta Cassette 

W kolekcji Bottega Veneta pre-fall 2019 pojawiła się nowa torba. Nazwana Cassette ze względu na swój prostokątny kształt. Sezon później, w kolekcji jesień/zima 2019, modelki pojawiły się na wybiegu z nową wersją torebki: Padded Cassette. Świat mody oszalał na jej punkcie.

Bottega Veneta Jodie

Gdy powstała torba Jodie, nie miała jeszcze nazwy. Dopiero gdy zrobiono zdjęcie Jodie Foster, która osłaniała się torbą przed fleszami aparatów dużą czarną torbą Bottega Veneta, nadszedł czas na nazwę. Nazwano ją imieniem aktorki. Bottega Veneta Jodie pojawiła się w sklepach na początku 2020 roku. Można kupić ją w odcieniach fuksji, różu, czy chociażby kolorze czekolady.

Loewe Puzzle

Zaledwie rok po objęciu stanowiska dyrektora kreatywnego Loewe, Jonathan Anderson, stworzył torebkę, która szczególnie dobrze prezentowała umiejętności rzemieślników marki. Torebka Puzzle pierwszy pojawiła się na męskim pokazie wiosna-lato 2015. Loewe Puzzle zaprojektowana przez Jonathana Andersona dla Loewe jest dla każdego, bez względu na płeć. Jest ręcznie robiona w Madrycie, z około dziewięciu kawałków skóry, które są precyzyjnie ze sobą łączone. Proces jej tworzenia trwa około dziewięciu godzin. Dostępna jest w różnych rozmiarach: klasyczny, mały, mini oraz nano. Torebkę Loewe Puzzle pokochali influencerzy z całego świata.  

Dior Saddle

Torebkę Dior Saddle stworzył John Galliano i po raz pierwszy została zaprezentowana  w kolekcji na sezon wiosna/lato 2000. Ta torebka symbolizowała narodziny nowego tysiąclecia. Dior Saddle pokochała serialowa Carrie Bradshaw, Paris Hilton, Mischa Barton oraz Nicole Richie. Charakterystyczną cechą torebki jest jej kształt. Kiedy w 2018 roku pojawił się trend Y2K, a influencerzy zaczęli nosić ubrania inspirowane rokiem 2000, Dior Saddle przeszła odrodzenie.

Lady Dior

W 1989 roku Gianfranco Ferré rozpoczął swoją karierę na stanowisku dyrektora kreatywnego domu mody Dior. Jednym z jego najtrwalszych wkładów w markę jest niewątpliwie torebka Lady Dior. Jak mówi historia, w 1995 roku Bernadette Chirac, żona francuskiego prezydenta Jacquesa Chiraca, zadzwoniła do Diora z prośbą. Chciała, aby dom stworzył niestandardową torbę, którą mogłaby podarować Księżnej Dianie podczas jej wizyty w Paryżu. Powstały projekt był odpowiednio dopasowany do Księżniczki. Torebka powstała i została podarowana Księżnej Dianie na wystawie Cézanne w Grand Palais. Lady Di zakochała się w niej i nosiła ją podczas kolejnych wizyt w Birmingham, Anglii i Argentynie. Od tego czasu stała się stałym elementem kolekcji torebek Diora. 

Fendi Baguette

W 1997 roku Bill Clinton rozpoczął swoją drugą kadencję, NASA wysłała łazik na rejs wokół Marsa, a Good Will Hunting został zwolniony. Był to również rok, w którym Fendi podarowała światu torebkę Baguette, często uważaną za pierwszą w historii it-bag. Stworzona przez Venturini Fendi była początkowo niezbyt uwielbiana wśród zespołu projektowego Fendi. Jednak torba i tak trafiła do kolekcji. Można kupić ją w  trzech rozmiarach: standardowym, mini oraz multi. Co więcej, klasyczne logo Zucca zostało niedawno zmienione w monogram nazwany FF Vertigo. Bez względu na to, na którą Fendi Baguette się zdecydujesz, będziesz zachwycona.

Gucci Jackie

Ta torebka nigdy nie wyjdzie z mody. W 1961 roku Gucci przedstawił torbę w stylu Hobo bag, która przyciągnęła uwagę Jackie Kennedy. Mówi się, że gdy pojawiły się zdjęcia zrobione przez paparazzi, na których widać Jackie z tobą (ówcześnie nazwaną Constance), rodzina Gucci od razu przechrzciła ją na Jakcie. Do dziś torebka jest uwielbiana przez świat mody. W 2014 roku Kate Moss była gwiazdą kampanii Jackie Bag. Niedawno w kampanii wziął udział także Harry Styles.

Gucci Diana

Pod koniec lat 90. często widywano Księżną Dianę z bambusową torbą Gucci. Brała ją zarówno na siłownie, jak i na wielkie wyjścia. Torebki z bambusowymi rączkami były od zawsze częścią włoskiego domu mody i są nią do dziś. 1 lipca tego roku (w dniu 60. urodzin Księżnej Diany), dyrektor kreatywny Gucci, Alessandro Michele, zaprezentował nową wersję torebki. Jest na niej logo GG zwróconych w tym samym kierunku. Ponadto do Gucci Diana dodał neonowy elastyczny pasek, dzięki któremu bambusowe rączki mogą zachować swój pierwotny kształt.

Louis Vuitton Speedy

Torebka Speedy miała swój debiut w 1930 roku i nazywała się wówczas Express. Słynny monogram ozdabiał płótno, a skórzane rączki dodawały charakteru. Louis Vuitton Speedy jest giętka oraz trwała, co idealnie sprawdza się w podróży. Z luksusowej torebki przekształciła się w torbę bagażową. W 1959 roku Audrey Hepburn poprosiła francuski dom mody o zmniejszenie rozmiaru 30 Speedy (liczba oznacza szerokość torby w centymetrach) do 25. Niedługo potem widziano światową gwiazdę filmową, która nie umiała rozstać się z torebką.

Chanel 2.55

W lutym 1955 roku Gabrielle Chanel zaprezentowała światu torebkę, która na zawsze zdefiniowała francuski dom mody. Chanel 2.55 nie miała wówczas logo, dopiero Karl Lagerfeld wymyślił, aby nałożyć na torbę blokujące litery CC. Zewnętrzna strona jest pikowana wełną, Inspiracją są siodłowe koce znane z wyścigów konnych, które uwielbiała Gabrielle. Obecnie torby tworzy się z różnych skór, a wnętrza mają bordowy kolor. Podobno jest to ten sam odcień, co mundury, które Gabrielle nosiła w klasztorze. Łańcuchy, na których brzęczały klucze zakonnic, były kolejnym punktem odniesienia, inspirującym pomysłowy łańcuszek, który przekształcił torbę na ramię w model crossbody. Przedni zamek, teraz nazywany przez dom Mademoiselle, jest eleganckim prostokątnym zamknięciem. W 2005 roku model 2.55 został ponownie wydany przez Karla Lagerfelda, który następnie obserwował, jak tradycyjna torebka wznosi się do wielkości It-bag.