brak kategorii

Co Frida miała na sobie?

12.05.2015 Redakcja Fashion Magazine

Co Frida miała na sobie?

Ubrania to chyba najbardziej osobiste przedmioty codziennego użytku. Czy tego chcemy, czy nie, opowiadają o nas pewną historię. Frida Kahlo zostawiła po sobie bogatą garderobę, będącą świadectwem fizycznego cierpienia i przywiązania do tradycyjnej kultury Meksyku. Jej śmierć w 1954 roku boleśnie dotknęła wieloletniego partnera artystki –  Diego Riverę, który postanowił zamknąć pamiątki po żonie w łazience w Niebieskim Domu (Mexico City), czyli rodzinnej posiadłości Kahlo. Zakazał wystawiania ich przed upływem 15 lat po swojej śmierci (zmarł w 1957 roku). Skąd ten pomysł? Być może nie mógł znieść widoku przedmiotów tak blisko związanych z ukochaną osobą. Bardziej prawdopodobne jest jednak to, że chciał zatrzymać wspomnienia o Fridzie. Zdawał sobie sprawę, że otwarcie pokoju po tylu latach będzie dla historyków i wielbicieli twórczości malarki jak znalezienie skarbu. I rzeczywiście, długo nieoglądane ubrania przywołały ducha Kahlo bardzo sugestywnie. Długie, wzorzyste, folkowo wyszywane suknie i spódnice miały za zadanie maskować kalectwo – najpierw nogę zdeformowaną przez polio, w późniejszych latach protezę. Jednocześnie manifestowały przywiązanie Fridy do rodzimej, indiańskiej tradycji. Misternie wykonane kreacje są małymi dziełami sztuki. Nic dziwnego, że te nieco już nadszarpnięte duchem czasu pamiątki zafascynowały japońską fotografkę Ishiuchi Miyako. Badająca kulturę Japonii po II wojnie światowej, zainteresowana pamięcią artystka przedstawiła rzeczy Kahlo osobno, jak eksponaty w muzeum. Skupiła się na oddaniu detalu, chociaż postawiła na kompozycję otwartą kadru. „Niebiańskie” tło i dynamiczna aranżacja niektórych części garderoby sprawiają, że nie oglądamy bezdusznych packshotów.

Osoby, które nie mogą wybrać się do muzeum Fridy w Mexico City, mają szansę obejrzeć pamiątki na zdjęciach w Michael Hoppen Gallery w Londynie albo online w naszej galerii. Więcej informacji na stronie.

Ishiuchi Miyako, „Frida”
13 maja – 12 lipca 2015
Michael Hoppen Gallery
3 Jubilee Place, Londyn SW3 3TD, Wielka Brytania