STYL ŻYCIA

Giorgio Armani

27.07.2015 Redakcja Fashion Magazine

Projektant urodził się 11 lipca 1934 roku w Piacenzie we Włoszech. Wychowywał się na przedmieściach Mediolanu w trudnym historycznie i ekonomicznie momencie. Wraz z rodzeństwem – bratem Sergio i siostrą Rosanną doświadczyli II Wojny Światowej. Jako małe dzieci musieli zmierzyć się ze śmiercią rówieśników oraz bliskich. Młody Armani, aby uciec od problemów, szukał piękna i od samego początku rozumiał modę. Inspiracji poszukiwał w kinie, gdzie mógł obserwować gwiazdy starego kina Hollywood.

Jako dziecko interesował się anatomią i uwielbiał bawić się lalkami. Ta pierwsza fascynacją miała nawet swój finał na wydziale medycyny Uniwersytetu w Mediolanie. Na studiach spędził dwa lata, ponieważ został powołany do wojska. Po powrocie, dzięki przyjacielowi dostał pracę w słynnym mediolańskim domu towarowym La Rinascente i porzucił marzenia o pozostaniu lekarzem. Asystował fotografom oraz aranżerom wystaw sklepowych. Szybko dostał ofertę pracy w domu mody Nino Cerruti jako główny projektant. Za namową życiowego przyjaciela Sergio Galeotti’ego pracował także jako wolny strzelec projektując kolekcje dla innych domów mody.

Armani i Galeotti założyli spółkę Giorgio Armani S.p.A. w lipcu 1975 roku, a już w 2001 roku magazyn Forbes nazwał go najpopularniejszym włoskim projektantem. Pierwsza kolekcja składała się wyłącznie z męskich sylwetek. W następnym roku wprowadzili do sprzedaży linię damską. Ich ubrania rozpoczęły rewolucję w sposobie ubierania się. Miały subtelną paletę kolorystyczną i idealnie dopasowywały się do ciała.

Armani najpierw zdobył popularność w Europie, a w latach 80. ruszył na podbój Ameryki. W 1982 pojawił się na okładce magazynu „Time” jako drugi projektant w historii po Christianie Diorze. Jego ubrania nosił aktor Richard Gere w filmie „Amerykanski Żigolak”, dzięki czemu projektant zyskał rozgłos i nowych klientów. W latach 1984-1989 ubierał także Dona Johnsona na planie filmu „Miami Vice”. Wkrótce wiele gwiazd Hollywood zwróciło się do niego z taką samą prośbą. Wśród nich były takie sławy jak Michelle Pfeiffer, Jodie Foster oraz John Travolta. Dzięki temu marka Armaniego stała się symbolem sukcesu oraz dobrego gustu. Ludzie biznesu i mody szukali stylu „power suits”, aby podkreślić swój status społeczny i wysokie wymagania. Armani, na fali sukcesu, zaczął otwierać kolejne butiki i rozwijać markę. Niestety pasmo szczęścia przerwała śmierć jego partnera biznesowego i życiowego. Były to czasy małej świadomości i trudności w leczeniu AIDS. Pomimo życiowej tragedii, Armani musiał zająć się także finansami firmy i przejąć stery nad zarządzaniem. Od 1985 roku zaczął samodzielnie kierować marką.

W 1989 roku Armani otworzył swoją pierwszą restaurację. Kupił także udziały w mniejszych firmach odzieżowych. Nawet kłopoty finansowe i oskarżenia o przekręty podatkowe nie powstrzymały jego ekspansji. Dzięki przyznaniu się do winy, w 1996 roku otrzymał wyrok w zawieszeniu za oszustwa podatkowe, które miały mieć miejsce w 1989 oraz 1990 roku.

W 2005 roku designer uruchomił linię Armani Prive, na którą składały się suknie haute couture. Zmierzenie się z tak wymagającym rynkiem dóbr luksusowych, stanowiło dla niego kolejne wyzwanie. Dwa lata później, w styczniu 2007 roku, Armani został pierwszym projektantem, który transmitował swój pokaz za pomocą aplikacji MSN oraz telefonów komórkowych.

Muzami lub gwiazdami w kampaniach reklamowych Armaniego były Megan Fox, Victoria Beckham, Kasia Sutniak oraz Kate Blanchett, a także znani panowie tacy jak David Beckham, Cristiano Ronaldo oraz ostatnio Calvin Harris. Armani zaprojektował też kostiumy sceniczne Lady Gagi na trasy koncertowe Monster Ball oraz Born This Way Ball, które przyniosły piosenkarce największą popularność. W kampaniach Armaniego znalazł się także polski akcent, gdyż w jednej z nich pojawił nie kto inny, a Robert Lewandowski wraz z innymi piłkarzami Bayernu Monachium.

Jakby tego mało, Armani zaczął działać na rynku hotelarskim. W 2010 roku otworzył swój pierwszy hotel w Dubaju, który sam zaprojektował i urządził. Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę. Szacuje się, że jego prywatna fortuna w 2013 roku wynosiła ponad 8 miliardów dolarów.

Jako tytan pracy z ponad 30-letnim doświadczeniem, Armani zgromadził następujące linie odzieżowe: Giorgio Armani, Giorgio Armani Privé, Armani Collezioni, Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Junior, A/X Armani Exchange oraz Armani Casa oferującą elementy wystroju wnętrz. W ramach tych kolekcji produkuje odzież damską i męską, buty i torebki, zegarki, okulary, biżuterię, perfumy, kosmetyki i elementy wystroju wnętrza.

Armani był również prekursorem jeśli chodzi o wprowadzanie zmian na rynku modowym. Po tragicznej śmierci Any Caroliny Reston, która zagłodziła się w wyniku anoreksji, projektant jako jeden z pierwszych zakazał zatrudniania modelek o indeksie BMI mniejszym niż 18. Niedawno włoski projektant ogłosił, że firma Armani począwszy od sezonu jesień-zima 2016 zaprzestanie produkowania ubrań z naturalnego futra, tłumacząc, że jest to okrucieństwo wobec zwierząt.

W ciągu swojej kariery zawodowej projektant otrzymał wiele prestiżowych nagród, takich jak: Gran Cavaliere della Repubblica, Commendatore dell’Ordine al Merito della Repubblica (najwyższe włoskie odznaczenia państwowe), nagrodę za całokształt twórczości od Stowarzyszenia Amerykańskich Projektantów Mody (CFDA), Doktorat Honoris Causa od Royal College of Art w Londynie, a także nagrodę Rodeo Drive ‚Walk of Style’ za umiejętne łączenie mody i sztuki. Udziela się charytatywnie na rzecz walki z AIDS w Afryce, będąc partnerem produktu RED, powstałego z inicjatywy lidera zespołu U2 – Bono. Działał również jako Ambasador Dobrej Woli w Komisji ds. Uchodźców ONZ.

Prywatnie bardzo interesuje się sportem. Jest prezesem drużyny koszykówki Olimpia Milano oraz fanem Interu Mediolan. Zaprojektował też stroje sportowe dla włoskiej reprezentacji na igrzyska olimpijskie, które odbyły się w 2012 roku w Londynie.

W 2015 roku ponownie zrobiło się głośno o projektancie. Po raz pierwszy, po gali Brit Awards, podczas której Madonna, w kreacji od Armaniego, zaliczyła spektakularny upadek. Projektant obwinił po fakcie piosenkarkę, mówiąc, że jest „trudna”. Kilka miesięcy po tym wydarzeniu, Kim Kardashian na swoim Twitterze napisała „Georgio Armani”, zamiast Giorgio, co wywołało burzę. Firma nie zawahała się zwrócić uwagę, że celebrytka popełniła błąd, za co Kim później przeprosiła. W tym samym roku Armani wydał również swoją autobiografię.

Wystawy jego twórczości można było podziwiać w najznakomitszych muzeach świata. Pierwsza z nich odbyła się w 2000 roku w nowojorskim muzeum Guggenheim, którą odwiedzało średnio

29000 osób tygodniowo. Pośród innych muzeów, które wystawiły projekty Armaniego znalazły się Royal Academy of Arts w Londynie, Mori Arts Museum w Tokio, Terme di Diocleziano w Rzymie, Shanghai Art Museum oraz Guggenheim Muzeum w Bilbao.

Dziś marka Armani jest dostępna w ponad 500 punktach sprzedaży. Pomimo ogromnego sukcesu, Armani pozostaje skromnym mężczyzną. Zatrudnia członków swojej rodziny powierzając im kolejne biznesowe przedsięwzięcia. Po ponad trzech dekadach na ryku, nieustannie pracuje w zawodzie, a jego kolekcje cieszą się niesłabnącym powodzeniem. Jest porównywany do talentów takich jak Coco Chanel oraz Yves Saint Laurent. Od momentu startu w biznesie modowym cały czas znajduje się na jego szczycie i ani myśli oddać sterów firmy w inne ręce.

ZDJĘCIE – EAST NEWS

AUTOR – JUSTYNA MAJKA