W wieku siedmiu lat przeżył wielką tragedię – jego ojciec zmarł na zapalenie okrężnicy, chorobę, która z czasem zaatakowała również Marca. Matka nie opłakiwała męża zbyt długo i szybko wpadła w wir randkowania, co zakończyło się aż trzema małżeństwami. Każde z nich oznaczało nowe miejsce zamieszkania (New Jersey, Long Island, Bronx). Marc Jacobs nie czuł się dobrze z matką i rodzeństwem, więc przeprowadził się na Manhattan pod skrzydła babci, która okazała się nieocenioną opiekunką i przyjaciółką. Projektant wspomina, że była zrównoważona, nie dziwiła się stereotypowo „niemęskim” pasjom wnuka typu stepowanie czy projektowanie ubrań. Pozwalała mu chodzić do nocnych klubów i nie miała nic przeciwko jego orientacji homoseksualnej.
W wieku lat 15 Marc Jacobs uczęszczał do High School of Art and Design, gdzie rozwijał talent do projektowania. Po szkole pracował w butiku Charivari. Następnym krokiem w edukacji była prestiżowa Parsons School for Design (1981 rok). Zdolny student dostał najbardziej znaczące szkolne nagrody: Design Student of the Year, Perry Ellis Gold Thimble Award i Chester Weinberg Gold Thimble Award. Prawdziwą furorę zrobiła kolekcja dyplomowa op-artowych, wydzierganych przez babcię swetrów, sprzedawanych później w Charivari. Projekty zostały zauważone przez biznesmena Roberta Duffy’ego, który zatrudnił Marca Jacobsa do projektowania dla marki Sketchbook. Był to przełom w karierze.
W 1986 roku Marc Jacobs i Robert Duffy założyli spółkę, by stworzyć markę Marc Jacobs.
W 1989 roku Marc Jacobs i Robert Duffy dołączyli do marki Perry Ellis w rolach wiceprezesa i prezesa. Projektant zatrudnił wtedy nieznanego jeszcze Toma Forda. W 1992 stworzyli grunge’ową kolekcję, która, mimo świetnych recenzji, była komercyjną porażką. Z tego powodu Jacobs i Duffy stracili posady w Perry Ellis w 1993 roku. Wrócili więc do tworzenia marki Marc Jacobs . Na pierwszym „powrotnym” pokazie pojawiły się supermodelki Linda Evagelista i Naomi Campbell, które przeszły po wybiegu za darmo.
W 1997 roku Marc Jacobs został dyrektorem kreatywnym w Louis Vuitton, gdzie zaprojektował pierwszą w historii marki kolekcję ready-to-wear. W ciągu dekady wywindował markę specjalizującą się w produkcji walizek do rangi jednego z najważniejszych domów mody na świecie. Opuścił stanowisko po 16 latach pracy w 2013 roku. Jednocześnie kontynuował tworzenie autorskiego biznesu, który w 2001 roku rozrósł się o przystępną cenowo linię Marc by Marc Jacobs (włączono ją do głównej linii Marc Jacobs w 2015 roku).
Mimo sukcesów, pod koniec lat 90. projektant popadł w uzależnienie od alkoholu i narkotyków, które dodawały pewności siebie. Anna Wintour namówiła go na odwyk w 1999 roku.
W 2004 roku słynny niemiecki fotograf Juergen Teller stworzył dla Marca Jacobsa głośną, nagą, „łóżkową” kampanię z udziałem Charlotte Rampling. W 2008 roku duet powtórzył lekko skandalizujący chwyt sesją Victorii Beckham zamienioną w żywy produkt i pozującą w wielkiej torbie marki Marc Jacobs. Prowokacyjne kampanie zdefiniowały styl marki jako lekko prowokacyjny, wyzwolony i idący trochę „pod prąd”.
W 2010 roku wziął ślub ze swoim chłopakiem Lorenzo Martone.
W 2012 roku odbyła się wystawa twórczości projektanta w Les Arts Décoratifs w Paryżu.
Marka Marc Jacobs rozrosła się do akcesoriów, branży beauty i perfum. W tym samym roku znalazł się 14 na liście 50 Most Powerful Gay Men and Women in America magazynu „Out”. W 2014 roku twarzami marki zostały Miley Cyrus oraz Jessica Lang.
Na sezon jesień-zima 2014 Marc Jacobs szukał modelek przez Instagram, co było bardzo nowatorskim zabiegiem podkreślającym znaczenie mediów społecznościowych. W kampanii SS15, której autorem został David Sims, ponownie postanowił zatrudnić modelki z Instagrama.
Zajmuje się projektem „Protect The Skin You’re In”. W kampaniach biorą udział celebryci, którzy pozują nago (Miley Cyrus, Eva Mendes, Kate Upton, Victoria Beckham) w celu zwiększenia świadomości o nowotworach złośliwych jak czerniak, a wszystkie dochody przechodzą na konto NYU Langone Medical Center.
Zaprojektował specjalną, limitowaną szminkę o ciemno różowym, głębokim kolorze na pierwsze urodziny księżniczki Charlotte, która była dostępna w Harrodsie. Zszokował świat kiedy przez przypadek udostępnił nagie zdjęcie na Instagramie, które usunął po kilku minutach. Ponownie wywołał pewne kontrowersje kiedy w 2016 roku do jednej z kampanii zaprosił transseksualną Lanę Wachowski.
Marc Jacobs jest laureatem wielu nagród. W 1987 roku został najmłodszym projektantem, który otrzymał nagrodę CFDA’s Perry Ellis Award dla nowego talentu w modzie. CDFA nagradzało go jeszcze wielokrotnie: Womenswear Designer of the Year (1992, 1997, 2010), Menswear Designer of the Year (2002), Accessory Designer of the Year (2003, 2004).
Marc Jacobs wyróżnia się awangardowym podejściem do wizerunku i ciekawym spojrzeniem na tak ważną w modzie kwestię piękna: „Nie lubię Photoshopa. Lubię niedoskonałości. Nie oznacza to brzydoty. Wolę dziewczyny z przerwą między zębami niż perfekcyjnie równe, białe siekacze. Doskonałość jest…nudna. Ideał dostrzegam w naturalności i prawdzie, to dla mnie piękno”, tłumaczy.
ZDJĘCIE East News