MODA

Definicja bycia dziewczyną w nowej kampanii Converse

26.02.2019 Marta Roszewska

Definicja bycia dziewczyną w nowej kampanii Converse
Fot. materiały prasowe

Sprawdzając słowo "dziewczyna" w słowniku, spotykamy się często z pejoratywnymi definicjami, określającymi dziewczyny jako słabszą płeć.

By zmienić tę narrację, Converse zachęcił kilka dziewczyn z całego świata do ponownego  zdefiniowania tego słowa. Odpowiedź na pytanie "Co dla Ciebie oznacza słowo dziewczyna w 2019 roku?" pozwoli rozpoacząć inicjatywę, która na nowo określi przestarzałe pojęcie słowa dziewczyna. 

Definicja bycia dziewczyną w nowej kampanii Converse

Leksykografowie, którzy są odpowiedzialni za ustalanie zmian w definicjach, podejmują decyzje w oparciu o obserwację społeczeństwa i tego jak się komunikuje. Chodzi tu zarówno o komunikację werbalną, jak i pisemną: w prasie, internecie czy nawet wiadomościach tekstowych. Wydaje się, że definicje w słownikach pozostają niezmienne, ponieważ nasze społeczeństwo nadal korzysta z przestarzałych określeń.

Rozumiejąc rolę, jaką w tworzeniu odkrywa terminologia, Converse postanowił wymazać nieaktualną definicję słowa "dziewczyna" i dać swoim bohaterkom czyste płótno, na którym stworzą jego własne znaczenie. 

Globalną bohaterką akcji została aktorka i aktywistka Millie Bobby Brown. Towarzyszą jej sylwetki kobiet z całego świata, które „walczą” z funkcjonującymi stereotypami na temat swojej płci. Każda z nich napisała odręcznie na płótnie modelu Chuck 70 własną definicję słowa dziewczyna: 

  • Millie Bobby Brown – z Wielkiej Brytanii, aktorka i aktywistka. Jej hasło to: “GIRL is powerful”  
  •  Kasia Gola – z Polski, prowadzi nowatorskiego bloga GeekGoesChic. Bez problemu odnajduje się w męskim (jak przyjęło się uważać) świecie nowych technologii i pokazuje, że kobiety również świetnie radzą sobie w branży IT. Jest inicjatorką spotkań związanych z modą i technologią w polskich miastach i inspiruje młode kobiety do próbowania swoich sił w dziedzinie nowych technologii. Jej hasło to: “GIRL is disciplined, works hard and achieves”.
  •  Stephanie Kurlow – z Australii, pierwsza w świecie baletnica tańcząca w hidżabie. Jej hasło brzmi „GIRL is influential and a risk taker”.
  •  Qin Yun Quan – z Singapuru, instruktorka samoobrony, zaangażowana w pomoc kobietom w budowaniu ich poczucia siły, aby czuły się bezpieczne. Jej hasło to: „GIRL is a warrior”. 
  • Naomi Preizler – z Argentyny, wokalistka, która nie chce żyć według zasad innych. Aktywna feministka. Na początku kariery wróżono, że jako kobieta nie osiągnie niczego w muzyce. Do tej pory spotyka się z sytuacjami dyskryminacji ze względu na to jaką muzykę tworzy. Jej hasło brzmi: “GIRL is to be human. Music gave me the strength to make my voice heard”.  

W dniach 19 lutego – 5 marca we wszystkich sklepach Converse w Polsce będą udostępnione specjalne pocztówki, na których każdy będzie mógł napisać własną definicję słowa “dziewczyna”. Podobne działania odbędą się w sklepach Converse na całym świecie.