brak kategorii

Ponad 100 lat historii Lanvin w Paryżu

13.03.2015 Redakcja Fashion Magazine

Ponad 100 lat historii Lanvin w Paryżu

Mademoiselle Jeanne zaczynała jako modystka. W 1889 roku otworzyła Lanvin (Melle Jeanne) Modes przy 16 Rue Boissy d’Anglais. Kolejny butik przy słynnej Rue du Faubourg- Saint- Honore. W 1897 przyszła na świat jedyna córka Jeanne – Margueritte. Stała się ona dla matki źródłem inspiracji i natchnęła ją do stworzenia kolekcji ubrań dla dzieci.
Jeanne Lanvin była członkinią stowarzyszenia Syndicat de la Couture, co w praktyce oznaczało wejście do hermetycznego świata francuskich domów mody. Tworzyła kolekcje ślubne, bielizny i futer, jak również filie z dekoracjami wnętrz oraz modą sportową. W 1926 przedsiębiorcza projektantka zaczęła zajmować się modą męską. W 1927 roku, z okazji 30. urodzin Margueritte, powstały legendarne perfumy Arpège. Okrągły flakon ozdobiło przedstawiające matkę i córkę logo, które do dziś sygnuje wszystkie kreacje Lanvin.

„Pierwszego dnia mojej pracy zobaczyłem logo Lanvin. Logo jest jak nazwisko, u Lanvin to matka ze swoją córeczką. Można by powiedzieć, że właśnie w nim zawiera się cały duch domu mody. Na potrzeby wystawy zaczęliśmy szukać ubrań, sukienek, a nawet samych podszewek jednocześnie gromadząc uczucia, które one w nas wywoływały. (…) Zależało nam na tym, by zwiedzający zrozumieli i poczuli nasz osobisty podziw i uwielbienie dla kreacji Lanvin. Oglądanie ekspozycji kończymy, trochę bujając w obłokach. Myślę, że udało nam się stworzyć wystawę o tym, czym właściwie jest sen o modzie. To co mi się marzy, to usłyszeć zwiedzających mówiących <<Kocham Jeanne Lanvin!>>” Tak o wystawie mówi dyrektor kreatywny francuskiego domu mody- Albert Elbaz.

Wystawa została podzielona na cztery główne części, z których na każdą składają się mniejsze fragmenty.

div

Pierwsza sala to Salon d’Honneur. Składa się z czterech fragmentów: From logo to black & gold, która opowiada historię powstania słynnego logo i flakonu perfum oraz podkreśla bliską relację matki z córką Margueritte. Expertise traktuje o perfekcji wykonania i łączeniu przezroczystego materiału z kryjącym – stało się to znakiem rozpoznawczym marki. Black & White pokazuje kreacje oparte na motywie bieli i czerni, geometrycznych i graficznych wzorach. A w Lanvin Blue umieszczono ubrania będące owocem zamiłowania Jeanne Lanvin do błękitu z fresków Fra Angelico i gotyckich witraży.

Dress Lanvin, 1928-1929 c Eric Emo, Galliera, Roger-Viollet (1)Dress Lanvin, 1928-1929 fot. Eric Emo

Druga sala – Petite Galerie, składająca się jedynie z ekspozycji Robe de style, poświęcona została sukience z bufiastą spódnicą, później nazywaną „Sukienką Lanvin”. Stworzona w latach 20. sukienka była pewnego rodzaju wariacją na temat mody dawnej. Nosiły ją kobiety, młode dziewczyny i dzieci. Co ciekawe, bogato dekorowana koralikami była zupełnym przeciwieństwem kubicznej linii charakterystycznej dla ubrań tamtych czasów.

Kolejna część wystawy to Grande galerie, gdzie znajdziemy ekspozycje Hats, Children,  Dresses as Jewels, Beaded and embroidered dresses, Inspirations, Religious and mediaeval oraz Geometry and Art Deco. Hats –ponieważ pierwszym sklepem projektantki był właśnie sklep z kapeluszami, a nakrycia głowy od zawsze są nieodłącznym elementem „sylwetki” Lanvin. Children, – bo od początku dla domu mody niezwykle ważną była relacja między matką a dzieckiem. Dresses as Jewels nawiązuje do międzynarodowej wystawy rzemiosła artystycznego i przemysłu (Paryż, 1925 rok). Bogato zdobione kreacje Jeanne Lanvin były tam prezentowane w Pawilonie Elegancji. W sekcji Beaded and embroidered dresses pokazano powstałe w warsztatach Lanvin hafty inspirowane egzotycznymi i geometrycznymi motywami. Inspirations ukazuje inspiracje projektantki. Egzotyka zawsze stanowiła niewyczerpane źródło artystycznych wpływów dla zachodniego świata, jednak w latach 20. osiągnięto apogeum – motywy dekoracyjne z Chin, Japonii czy Turcji połączyły się z wpływami tych pochodzących z kolonii francuskich i kreowanych przez rosyjskich uchodźców w warsztatach hafciarskich. W części Religious and mediaeval prezentowane są stroje kościelne i motywy klasztorne, które były  punktem wyjścia dla kolekcji z 1924 roku. Zaś ostatnia – Geometry and Art Deco pokazuje tworzone pod wpływem kubizmu sukienki, które były prekursorskimi dziełami Lanvin i wyznaczyły nowy trend w modzie.

Ostatnia część wystawy to Petite galerie et salle carrée, na którą składa się ekspozycja Brides, oraz Glitter and Romance, która kończy wystawę. Suknie wieczorowe, wspaniałe płaszcze, bolerka – to dowód na genialne umiejętności warsztatowe Lanvin. W 1939 roku, kiedy cały świat stał na progu II Wojny Światowej haute couture przeżywało swój największy rozkwit. Romantyczne suknie wieczorowe  były swoistym zaproszeniem do walca. „Paryż rzadko bywał tak świetlisty”, mówił Christian Dior. „Ludzie przemykali z balu na bal… Podskórnie przeczuwając nadciągającą katastrofę, desperacko próbując jej uniknąć, cokolwiek by się działo zawsze chcieli wyglądać stylowo.”

FRANCE - JEANNE LANVIN

Nadja Swarovski przekonuje: „Ta inspirująca wystawa składa hołd umiejętnościom i kreatywności wielkiej artystki, która uchwyciła i wyraziła ducha swoich czasów oraz celebruje ponad 125 lat niezwykłego dziedzictwa, które wciąż kwitnie pod skrzydłami Albera Elbaza.”

Jeanne Lanvin, Palais Galliera, Paryż
8.03-23.08.2015

więcej informacji TU