brak kategorii

500 lat mody w Barcelonie

25.03.2015 Redakcja Fashion Magazine

500 lat mody w Barcelonie

„Dressing the Body” została odsłonięta w 2014 roku w dopiero co powstałym Museu del Disseny de Barcelona (Muzeum Designu w Barcelonie) jako część stałej ekspozycji. Stroje uporządkowano według czasu powstania – od tych najstarszych do najnowszych. Szczególne miejsce przewidziano dla katalońskich i hiszpańskich projektantów, jak Mario Fortuna, Balenciaga, Santa Eulalia, Pedro Rodriguez i Antonio Miro.

500 lat historii mody podzielono na 12 części:

1

1550-1789 Szlachcic i dworzanin (The gentleman and the courtier) W czasach Renesansu ideałem sylwetki były wycięte gorsety podkreślające linię ciała. Kobiety nosiły długie suknie, podczas kiedy panowie pokazywali nogi. Ciało stało się pretekstem do eksponowania kosztownych materiałów, koronek, haftów i dodatków. Stelaży używano w celu powiększenia lub wyszczuplenia sylwetki. W XVII i XVIII stuleciu hiszpańska moda na noszenie czerni zyskała popularność na wszystkich dworach europejskich. Natomiast już w XVIII wieku oczy wszystkich skierowane były na francuskie rokokowe stroje, które stwarzały atmosferę teatralności.

2

1789-1825 Suknia i rewolucja (Dress and revolution) Przemiana społeczna rozpoczęta przez Rewolucję Francuską znalazła swój odpowiednik także w ówczesnej modzie. Gorsety, metalowe stelaże, obcisłe spodnie i buty na obcasach ustąpiły miejsca prostocie. Kobiety nosiły długie, proste fasony z talią odciętą tuż pod biustem, które były wzorowane na greckich sukniach.

3

1825-1845 Kobieta eteryczna (Ethereal woman) Romantyzm czerpał z form gotyckich i renesansowych. W butach na płaskim obcasie i rozłożystych sukniach, bladolice damy drugiej ćwierci XIX wieku zdawały się unosić nad ziemią.

4

1845-1868 Wspaniale przyodziana burżuazja (The well-dressed bourgeoisie) Rewolucja przemysłowa zmieniła oblicze Europy i umożliwiła szybkie bogacenie się ludziom pozbawionym korzeni i nazwisk. Zamożna klasa średnia, pretendując do miana arystokracji, w bogactwie swoich strojów odwoływała się do rokokowych, bajecznych francuskich kreacji. Niezwykle wąska talia i ogromne spódnice były tak obszerne, że często uniemożliwiały swoim właścicielkom przejście przez drzwi czy nawet przyjęcie pozycji siedzącej. Co ciekawe, ubiór panów pozostawał nadal niezwykle skromny, będąc prostym trzyczęściowym garniturem.

5

1868-1888 Czasy zgiełku (The age of bustle) Uprzemysłowienie umożliwiło masową produkcję – początkowo bielizny i dodatków, a potem sukienek sprzedawanych w sklepach. Ciężkie tkaniny sukien nazywanych tapiserie lub draperie naśladowały faktury zasłon wiszących we wnętrzach mieszkań burżuazji. Strój męski wciąż pozostawał podobny.

6

1888-1910 Esowate piękności (S-shaped belles) Art Nouveau wprowadza do architektury i malarstwa nowy sposób komponowania, który polega na operowaniu esowatą, dekoracyjną linią. Nie ominie to także strojów. Kobieta końca XIX wieku ma wypiętą do przodu pierś, niezwykle wąską talię i miednicę wypchnięta do tyłu. Dzięki takiemu zabiegowi jej zdeformowana sylwetka zaczyna przypominać literę „s”. Po 1900 roku kobieca figura staje się szczuplejsza, a spódnica swoim kształtem odwołuje się do kielicha kwiatu. Panowie nosili na co dzień trzyczęściowy garnitur, natomiast na wyjścia przywdziewali surdut, frak lub smoking z cylindrem.

7

1910-1930 Ubrania odsłaniają ciało (Clothes reveal the body) Po I Wojnie Światowej wiele kobiet zmuszonych było pójść do pracy. Nowa, wydłużona sukienka z płaskim biustem i ukrytymi biodrami nadała kobiecej sylwetce androgeniczny charakter. Ubrania projektowane były tak, by można było je zarówno nosić na co dzień, jak i swobodnie w nich tańczyć.

8

1930-1960 Haute couture Podczas II Wojny Światowej i Hiszpańskiej Wojny Domowej moda odzwierciedlała ponure czasy, niestabilność finansową i konserwatyzm panujący w Europie. Sylwetka ewoluowała – począwszy od lejących się kreacji z lat 30., przez surowe formy (lata 40.), po podkreślający kobiecość kształt klepsydry. Dzienne sukienki pozostawały krótkie, w przeciwieństwie do kreacji wieczorowych. W latach 50. bielizna nadawała piersiom stożkowaty, a biodrom okrągły kształt. Mężczyźni natomiast wciąż nosili trzyczęściowe garnitury, ale już z kapeluszem.

9

1960- 1990 Prêt-à-porter Wraz z radykalną zmianą społeczno-kulturową, młodzi, zbuntowani rzucili wyzwanie ustalonym kanonom piękna. Ich śmiałość eksperymentowania ze stylem stopniowo stawała się normą panująca w kulturze. Nie istnieje już podział na ubiór męski i damski oraz rozróżnienie ich sylwetki. Najbardziej bezpłciowy charakter ich stylu przejawiał się w tunikach, sukienkach i spodniach, długich i krótkich, utrzymanych w jasnej kolorystyce. Lata 80. charakteryzowały się wręcz karykaturalnymi formami i zupełnie nowymi tkaninami.

10

1990- 2014 Projektanci przeciw globalizacji (Designers versus globalisation) Dziś kobiety i mężczyźni modyfikują swoje ciała między innymi poprzez kolczyki i tatuaże. Wpływ mody streetwearowej zaowocował ponownym wyznaczeniem standardów piękna. Projektanci zaczęli tworzyć małe kolekcje, która sprzedają w butikach lub sklepach łączących produkty różnych marek. Po raz pierwszy w historii ludzie na całym świecie kupują te same ubrania w tych samych sklepach. Nie bez znaczenia jest również wpływ najnowszych technologii, który zmienia relację pomiędzy ciałem a ubraniem.

Kuratorzy wystawy podkreślili pięć najczęstszych sposobów, w jaki ubrania modyfikują ciało. Są to: zwiększanie objętości, wyszczuplanie, wydłużanie, podkreślanie naturalnych kształtów i ukazywanie ciała.

Dressing the body. Silhouettes and fashion (1550-2015), Museu del Disseny de Barcelona
stała ekspozycja

więcej informacji TU