MODA
5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o ostatniej męskiej kolekcji Virgila Abloha dla Louis Vuitton
23.01.2022 Katarzyna Tilda Frąckowiak
1. Virgil Abloh zaprojektował tę kolekcję przed śmiercią
2. Louis Dreamhouse
Pokaz mody odbywał się w „Louis Dreamhouse”, gdzie tancerze mieszali się z modelami. Scenografia odzwierciedlała wewnętrzne dziecko Virgila Abloha. Dom pełen mebli, wszystko w jasnych kolorach. Orkiestra wykonała oryginalną ścieżkę dźwiękową Tylera, The Creator. Partytura Tylera została zaaranżowana przez Arthura Verocai – brazylijskiego kompozytora kochanego przez Virgila – i pod batutą Gustavo Dudamela, dyrektora muzycznego Opéra national de Paris. Jego żona Shannon Abloh siedziała na widowni wraz z dyrektorem generalnym Louis Vuitton, Michaelem Burke, który był bliski Virgilowi.
3. Chodziło o wyobraźnię
Virgil kochał magię. „Louis Dreamhouse” zawierał wiele tematów i przesłań znajdujących się w sercu jego ośmiu kolekcji dla Louisa Vuittona. Dziecięcy i surrealistyczny, chodziło o wyobraźnię: posiadanie i zachęcanie wyobraźni do stania się kimś wielkim, robienia niezwykłych rzeczy i czynienia świata lepszym miejscem. Virgil wierzył, że powinniśmy patrzeć na świat niewzruszonymi oczami dziecka, któremu wszystko wydaje się możliwe.
4. To był koń trojański dla umysłu
W pracy Virgila zawsze chodziło o coś więcej niż o modę, ale to, co nazywał swoim „chłopięcym” podejściem, przejawiało się również w ubraniach. Ta kolekcja była pełna złudzeń optycznych: materiałów, motywów i konstrukcji, które nie były tym, czym się wydawało. Virgil lubił oszukiwać widza, zmieniać nasz sposób widzenia, podświadomie wbijając obrazy w nasze zdolności emocjonalne. Nazwał to „koniem trojańskim dla umysłu”. W tej kolekcji był obecny w jego obsadzie, w sposobie, w jaki zmienił społeczne zasady ubioru na głowie i w bardzo naładowanej symbolice kryjącej się za obrazami, które wybrał do grafik: Pracownia Malarza Gustave’a Courbeta i Souvenir d’Italie Giorgio de Chirico.
5. Niebo było tematem przewodnim
Z zawrotną równowagą Virgil nasycił również kolekcję wskazówkami na temat tego, co działo się w jego umyśle, zanim przegrał walkę z naczyniakomięsakiem serca, bardzo rzadką i agresywną postacią raka. Odzież sportowa i mocne sylwetki wskazywały na olimpiadę: nadludzie, którzy próbują przełamać fizyczne granice. Grafiki na szatach zawierały obrazy sił nadprzyrodzonych i duchowych – czasu, magii, stworzenia – ale rysowanych jak kreskówki. Byli czarodzieje, zwierzęta, cherubiny, chmury, chwyty wspinaczkowe na błękitnych torbach i animacje Ponurego Żniwiarza. Na koniec jego dwa oryginalne modele z Louis Vuitton, Omari Phipps i Alec Pollentier, pojawiły się jako archanioły z masywnymi skrzydłami na plecach o strukturze latawców.