MODA

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o ostatniej męskiej kolekcji Virgila Abloha dla Louis Vuitton

23.01.2022 Katarzyna Tilda Frąckowiak

5 rzeczy, które trzeba wiedzieć o ostatniej męskiej kolekcji Virgila Abloha dla Louis Vuitton
1. Virgil Abloh zaprojektował tę kolekcję przed śmiercią
 
Tuż przed śmiercią 28 listopada 2021 r. Virgil Abloh zaprojektował swoją kolekcję na sezon jesień/zima 2022 dla Louisa Vuittona. Pojechał do Paryża i zobaczył prototypy, i był na bieżąco informowany o postępach kolekcji. Miał już pomysły na produkcję i ścieżkę dźwiękową pokazu, a nawet omówiono zaproszenia i koszulki dla personelu. 
 
2. Louis Dreamhouse
 
 
Pokaz mody odbywał się w „Louis Dreamhouse”, gdzie tancerze mieszali się z modelami. Scenografia odzwierciedlała wewnętrzne dziecko Virgila Abloha. Dom pełen mebli, wszystko w jasnych kolorach. Orkiestra wykonała oryginalną ścieżkę dźwiękową Tylera, The Creator. Partytura Tylera została zaaranżowana przez Arthura Verocai – brazylijskiego kompozytora kochanego przez Virgila – i pod batutą Gustavo Dudamela, dyrektora muzycznego Opéra national de Paris. Jego żona Shannon Abloh siedziała na widowni wraz z dyrektorem generalnym Louis Vuitton, Michaelem Burke, który był bliski Virgilowi.
 
3. Chodziło o wyobraźnię

Virgil kochał magię. „Louis Dreamhouse” zawierał wiele tematów i przesłań znajdujących się w sercu jego ośmiu kolekcji dla Louisa Vuittona. Dziecięcy i surrealistyczny, chodziło o wyobraźnię: posiadanie i zachęcanie wyobraźni do stania się kimś wielkim, robienia niezwykłych rzeczy i czynienia świata lepszym miejscem. Virgil wierzył, że powinniśmy patrzeć na świat niewzruszonymi oczami dziecka, któremu wszystko wydaje się możliwe.

 
4. To był koń trojański dla umysłu
 
W pracy Virgila zawsze chodziło o coś więcej niż o modę, ale to, co nazywał swoim „chłopięcym” podejściem, przejawiało się również w ubraniach. Ta kolekcja była pełna złudzeń optycznych: materiałów, motywów i konstrukcji, które nie były tym, czym się wydawało. Virgil lubił oszukiwać widza, zmieniać nasz sposób widzenia, podświadomie wbijając obrazy w nasze zdolności emocjonalne. Nazwał to „koniem trojańskim dla umysłu”. W tej kolekcji był obecny w jego obsadzie, w sposobie, w jaki zmienił społeczne zasady ubioru na głowie i w bardzo naładowanej symbolice kryjącej się za obrazami, które wybrał do grafik: Pracownia Malarza Gustave’a Courbeta i Souvenir d’Italie Giorgio de Chirico.
 
5. Niebo było tematem przewodnim
 
Z zawrotną równowagą Virgil nasycił również kolekcję wskazówkami na temat tego, co działo się w jego umyśle, zanim przegrał walkę z naczyniakomięsakiem serca, bardzo rzadką i agresywną postacią raka. Odzież sportowa i mocne sylwetki wskazywały na olimpiadę: nadludzie, którzy próbują przełamać fizyczne granice. Grafiki na szatach zawierały obrazy sił nadprzyrodzonych i duchowych – czasu, magii, stworzenia – ale rysowanych jak kreskówki. Byli czarodzieje, zwierzęta, cherubiny, chmury, chwyty wspinaczkowe na błękitnych torbach i animacje Ponurego Żniwiarza. Na koniec jego dwa oryginalne modele z Louis Vuitton, Omari Phipps i Alec Pollentier, pojawiły się jako archanioły z masywnymi skrzydłami na plecach o strukturze latawców.