KULTURA

Moda, multimedia i japońska sztuka shibari w nowym projekcie Joanny Hawrot

19.09.2017 Michalina Murawska

Moda, multimedia i japońska sztuka shibari w nowym projekcie Joanny Hawrot

To w ramach FASHHART  BY LETO odbędzie się happening #SHUNGA_SHIBARI by JOANNA HAWROT, czyli eksperymentalny projekt mający połączyć modę, multimedię i japońską sztukę shibari. Joanna Hawrot do współpracy zaprosiła mistrza sztuki Shibari – GanRaptora, krytyczkę i kuratorkę sztuki – Zofię Krawiec oraz muzyka Zbigniewa Chojnackiego. Całość wydarzenia będzie miało miejsce podczas tegorocznej edycji Warsaw Gallery Weekend.

Pewnie większość z was po przeczytaniu naszego wstępu zastanawia się czym tak naprawdę jest sztuka shibari?

Shibari wywodzi się z epoki Edo, czyli japońskiej sztuki malowania, kształtowania ciała przy użyciu liny. Jest to intymne zespolenie ciał i dusz, gdzie energia przekazywana jest za pomocą liny, dotyku, nacisku ciała, pozbawienia swobody oraz narzucenia biegu wydarzeń i działań. Wszystko to służyć ma emocjom i erotyce.

Joanna Hawrot sięga po shibari jako formę malowania obrazu za pomocą liny. Kreuje estetyczne obrazy, które pomagają odbić i uwidocznić piękno ludzkiego ciała. Elementem rytuału będzie autorskie kimono #SHUNGA, które opowiada o współczesnej seksualności. Inspiracją do jego powstania były japońskie drzeworyty erotycznie zaprezentowane przez ilustratorkę Sonię Hensler. Celem wydarzenia ma być stworzenie przestrzennego obrazu za pomocą ciała dzięki linom oraz kostiumowi– kimono.

Kimono już w swoim założeniu miało powodować poczucie pokory i nadmiernej skromności, natomiast drzeworyty z epoki Edo wręcz przeciwnie, emanują erotyzmem i seksualnością wyzwalając dziką, ludzką naturę. Celnie wydobyty atrybut sprzeczności tworzy niepowtarzalną opowieść współczesnych kochanków. Kostium w takim ujęciu nabiera na znaczeniu– zyskuje wymiar świadka i rekwizytu miłosnej gry. Co więcej, stanowi też symbol kobiecej kruchości i subtelności, a zarazem wewnętrznej siły i dominacji.

Happening  jest kolejną odsłoną kampanii #SHUNGA _GIRLS, której celem jest tworzenie emocji i erotycznej energii przekazywanej odbiorcom. Za pomocą obrazu, dotyku i dźwięku zmierzać do niego będziemy poprzez sharmonizowanie energii relacji fizycznych i emocjonalnych.