Czy zainteresowanie modą muzułmańską to coś więcej niż chwilowy trend?

Od starożytnych rzymskich stoli symbolizujących stan cywilny, po spódniczki mini z lat 60. i spodnie Hillary Clinton. Kobiecy ubiór od dawna jest źródłem publicznej debaty. Nigdzie jednak temat kobiecych strojów nie jest bardziej upolityczniony niż w sferze islamskiej mody damskiej.

Idealnym tego przykładem jest burkini, które stało się symbolem histerycznej islamofobii już w 2016 roku, gdy zostało zakazane na plażach we francuskim Cannes, po tym jak burmistrz nazwał je jednoczęściowym symbolem „islamskiego ekstremizmu”. W późniejszym okresie policja zbrojna zmusiła kobiety do usunięcia strojów kąpielowych na francuskiej plaży, a w tym samym roku europejski najwyższy sąd orzekł, że chusty na głowie można teraz zabronić w miejscu pracy. Tego lata kobieta została ukarana grzywną po naruszeniu nowego prawa Danii, utrzymującego publiczny zakaz zasłaniania całej twarzy. W każdym z tych przypadków wspólnym mianownikiem jest tak zwana „restrykcyjny” ubiór islamski.

Biorąc pod uwagę fakt, że ubiór muzułmanek w dzisiejszych czasach stwarza tyle kontrowersji, trwająca wystawa w San Francisco „Contemporary Muslims Fashion” cieszy się świetną frekwencją odwiedzających. Wystawa ma odzwierciedlać różnorodność muzułmańskiego ubioru na całym świecie. Jest to pierwsza tego typu ekspozycja, której celem jest zbadanie heterogeniczności kodeksu muzułmańskiego dla kobiet. Podczas gdy nasza społeczność od dawna zdawała sobie sprawę, jak różnorodna może być muzułmańska odzież damska,”Contemporary Muslims Fashion” jest przełomem pod względem rozpowszechniania tego mainstreamowo.

Ponadto wystawa wpasowała się w czas, w którym muzułmańskie kobiety coraz częściej potwierdzają swoją rolę w modzie po dziesięcioleciach nieprawdziwej reprezentacji – i niedostatecznej reprezentacji. Modelki takie jak Mariah Idrissi, Shahira Yusuf i Halima Aden odcisnęły piętno na branży modowej (ta ostatnia ma nawet klauzulę hidżabu zapisaną w umowie) – to nie lada wyczyn, gdyż nieobecność muzułmanek w świecie mody nasiliła się po wydarzeniach z 9 września 2011 roku.

Projekt fotograficzny z Londynu, Muslim Sisterhood, który promuje muzułmańską kobiecość, jest świadectwem piękna modnej muzułmańskiej kobiety. Bohaterki zdjęć bardzo często łączą tradycyjne części garderoby ze streetwearowymi i sportowymi elementami.

 

View this post on Instagram

 

#muslimsisterhood

A post shared by Zeinab, Sara & Lamisa (@muslimsisterhood) on

Kiedy muzułmańska tożsamość kobieca stała się synonimem burki w ostatnich latach, nigdy nie było lepszego momentu, aby zwracać uwagę na jej autentyczne piękno. „Contemporary Muslims Fashion” dokładnie o tym mówi: cała wystawa poświęcona jest tradycyjnym strojom w krajach muzułmańskiej większości na Bliskim Wschodzie, a także przygląda się wpływowi migracji na muzułmański strój, bez poświęconej sekcji dla burki. Zamiast tego, pojawiają się dwuczęściowe burkini Halimy Aden, noszone podczas rundy kostiumowej Miss Minnesota, lub Nike Pro Hidżab, który miała na sobie w W Magazine. Przykłady takie jak ten ilustrują w jaki sposób wystawa wykracza poza stereotypowe postrzeganie mody na zasadzie „Wschód kontra Zachód”, tak często stosowane w odniesieniu do islamu, i wreszcie wydaje się, że jest rozumiane na własnych warunkach.

 

View this post on Instagram

 

I’ve never felt more cool 😎 @maxmara

A post shared by Halima (@halima) on

W ostatnich latach przemysł modowy zaspokajał potrzeby muzułmańskich konsumentów bardziej niż kiedykolwiek, w ramach narracji, że projektanci „w końcu” uznają, że muzułmanki też mogą być modne. Wysokiej klasy hidżaby i abayas zadebiutowały w 2016 roku na wybiegu Dolce & Gabbana, dzięki czemu włoski dom mody zyskał sławę jako pierwsza luksusowa marka dla muzułmańskich kobiet. W tym samym roku Chanel na witrynie butiku na Rodeo Drive pokazywał „haute hijabs”, a na wiosennych wybiegach podczas ostatnich fashion weeków, hidżaby pojawiły się np. u Kate Spade czy Michaela Korsa!

W jakim stopniu jednak ta pozorna inkluzywność jest wykorzystywana, skoro muzułmańscy klienci są nieodłączną częścią modowego łańcucha pokarmowego? Raport o stanie globalnej gospodarki muzułmańskiej na lata 2014-2015 wykazał, że muzułmanie wydali 266 miliardów dolarów na ubrania w 2013 roku, a ma to wzrosnąć o 484 miliardy dolarów do przyszłego roku. Nie zapominajmy, że zbrodnia przeciwko muzułmańskiej przemocy wzrosła pięciokrotnie w Londynie w następstwie ataków terrorystycznych z London Bridge w zeszłym roku, podczas gdy społeczność muzułmańska USA została porównana do „worka treningowego prezydenta”. Czy islam jest akceptowalny tylko wtedy, gdy można go spieniężać? Teraz, gdy skromna moda została przebudowana na przemysł warty miliard dolarów, uznano ją za akceptowalną formę okładek czasopism, niezliczonych wybiegów, a nawet przejęcia jej przez niemuzułmańskie gwiazdy.

 

W związku z tym wydaje się, że ta wystawa również pojawiła się w momencie, gdy przemysł mody uznał muzułmanki za „godne”. Czy muzułmańska moda ma znaczenie tylko tak długo, jak można na niej zarobić? Przykrym byłoby stwierdzić w przyszłości, że mistrzostwo mody muzułmańskiej było przemijającym trendem, takim jak dżinsowy total look i ledwie widoczne brwi.

ZobaczSchowaj komentarze

Sprawdzamy gdzie kupić najpiękniejsze berety tej jesieni!

Moschino

Beret
836 zł

Femi Stories

Beret
149 zł

Lui Store

Beret
229 zł

Mango

Beret
69,90 zł

NA-KD

Beret
80,95 zł

Topshop

Beret
ok. 80 zł
Nie pytamy, co nowego. Przedstawiamy najnowsze trendy w modzie. Z uwagą śledzimy zapowiedzi projektantów na nadchodzący sezon. Zdradzamy, jakie wzory, kolory, materiały będą obowiązkowe na zbliżającą się porę roku. Opieramy się na prawdziwych autorytetach z branży. Ufamy Valentino, Chanel, Givenchy i markom, które nadają rytmu zmianom w świecie mody. Najnowsze trendy w modzie pojawiają się jeszcze przed właściwym sezonem. Idealnie, aby dać czas na przygotowanie szafy. To prawdziwe kompasy stylu. Wskazują właściwy kierunek zmian. Nie tylko wskazują, w jaki styl zainwestować, ale podpowiadają, jak się odnaleźć w nadchodzących zmianach. Nie oznaczają rezygnacji z własnego podejścia do ubioru, fryzury, czy makijażu. Pozwalają je odświeżyć, nadać im bardziej współczesny charakter.
Drogi użytkowniku/użytkowniczko!
Dziękujemy za zaufanie i zainteresowanie serwisem fashionpost.pl :)

W związku z wprowadzeniem nowych regulacji o ochronie danych osobowych (RODO) prosimy o akceptację subskrypcji.

Po naszej stronie leży ciągłe dbanie o Twoje zadowolenie z użytkowania serwisu. Jeżeli otrzymujesz od nas informację, to oznacza, że nadal nie będziemy wysyłać SPAMu ani udostępniać Twoich danych innym podmiotom (poza tymi, z których usług korzystamy do realizacji procesu wysyłki naszego Newslettera).
Możesz w dowolnym momencie zrezygnować z naszego Newslettera, usunąć konto i zablokować wiadomości od nas. Mamy jednak nadzieję że chcesz zostać z nami!

O zmianach związanych z RODO – kto, co i dlaczego?

Potwierdzając swój adres e-mail za pomocą poniższego przycisku (linku) wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez administratora serwisu fashionpost.pl w celach: marketingu bezpośredniego dotyczącego własnych produktów i usług. Osoba, której dane dotyczą, ma prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Dane w tym celu przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO). Dane będą przechowywane do momentu wycofania zgodny na ich przetwarzanie.

W celu realizacji uprawnień, prosimy wysłać wiadomośc e-mail pod adres kontakt@fashionpost.pl

Twoje dane (imię/pseudonim i adres e-mail) mogą być przekazywane do podmiotów zewnętrznych, również mających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej w celu realizacji usług (np. wysyłka Newslettera).
W każdej chwili możesz wypisać się z listy klikając w link rezygnacji.

EU General Data Protection Regulation
25 maja 2018 wchodzi w życie RODO, czyli General Data Protection Regulation (GDPR).
Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj

Potrzebujemy Twojej zgody, jeśli chcesz korzystać z naszego serwisu również po 25 maja 2018 roku.
Wyraź zgodę, klikając przycisk poniżej

Instalowanie plików cookies na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików

Serwis fashionpost.pl wykorzystuje technologie plików cookies, które służą do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych. Dzięki temu jesteśmy w stanie personalizować udostępniane treści i reklamy oraz analizować ruch na naszym serwisie.
Dzięki plikom cookie stale poprawiamy jakość naszych treści. Zapewniamy Ci także lepszą obsługę, ponieważ widzisz tylko to, co leży w kręgu Twoich zainteresowań.
Nam natomiast pliki cookies umożliwiają złożone badania i analizę zainteresowania publikowanymi przez nas materiałami, przez co jesteśmy w stanie stale zapewniać wszystkim użytkownikom najwyższą jakość.

Zobacz naszą politykę prywatności